#92 Pomysł na biznes – Home staging
Home staging to nazwa metod przygotowujących nieruchomość przed wystawieniem jej dla kupujących. Ma na celu zaprezentowanie najlepszych cech domu, zaimponowanie oglądającym i sprzedaż w jak najszybszym czasie za jak najwyższą cenę. Sprawdzi się również przy wynajmie. Oczywiście nie wszyscy właściciele przygotowują w ten sposób swoje mieszkanie. Ci, którzy to zrobią, mają większe szanse na podpisanie korzystnej umowy z nabywcami. Zalety home stagingu są oczywiste i coraz więcej sprzedających decyduje się na profesjonalną aranżację. Być może jest to zajęcie dla Ciebie?
Co to jest home staging?
Home staging polega na przeprowadzeniu kilku zabiegów, które podniosą wartość nieruchomości w oczach nabywców. Czerpie z podstaw projektowania wnętrz, ale nie może tego robić w sposób ostentacyjny. Musi być przeprowadzony subtelnie i indywidualnie do każdego lokalu. Wymaga wyczucia, zmysłu estetycznego i praktyki. Wobec tego niewielu właścicieli potrafi skutecznie przeprowadzić ten proces. Dobrze przygotowane mieszkanie sprzeda się szybciej i drożej, a usługi home stagera z pewnością się zwrócą. Jeżeli interesujesz się urządzaniem wnętrz, pasjonujesz nowymi trendami, lubisz programy o metamorfozach mieszkań – rozważ zajmowanie się home stagingiem za pieniądze.
Jak home staging wpływa na cenę i czas sprzedaży?
W potocznym rozumieniu home staging polega na dekorowaniu nieruchomości. Jednak to wcale nie jest to samo. Dekorowanie podkreśla indywidualny styl właściciela mieszkania. Tutaj natomiast, oczekiwany rezultat jest neutralny pod względem estetyki, ale powinien podobać się jak największej grupie osób. Home staging kreuje nastrój wnętrza i pozwala nabywcom wyobrazić sobie siebie w tym konkretnym domu. Sprawia, że pomieszczenia wyglądają dobrze na zdjęciach, eksponuje ich zalety, a ukrywa wady. Dzięki temu zainteresowanie ofertą rośnie. Dodatkowo każda osoba oglądająca mieszkanie, zastanawia się, ile pracy należy wykonać po przeprowadzce. Za każdą zauważoną wadę będzie próbować obniżyć cenę zakupu. Im mniej usterek zauważy, tym bardziej jest skłonna zapłacić więcej. Zgodnie z raportem przygotowanym przez Krajowe Stowarzyszenie Pośredników z Branży Nieruchomości z siedzibą w USA (The National Association of Realtors) 25% agentów nieruchomości potwierdza sprzedaż domów po home stagingu za wyższą cenę, niż domów bez specjalnego przygotowania. Tyle samo agentów wyznało, że odpowiednio przygotowane domy sprzedają się znacznie szybciej.
Jak zostać home stagerem?
Jak już zostało wspomniane powyżej, aby zająć się home stagingiem należy interesować się urządzaniem mieszkań i nowymi trendami. Poza tym warto zapoznać się z prawem w nieruchomościach i podstawami marketingu. Można znaleźć specjalistyczne kursy dedykowane przygotowaniom nieruchomości do sprzedaży. Zagadnienia na nich omawiane obejmują najpopularniejsze style wnętrzarskie, techniki zwiększające atrakcyjność poszczególnych pomieszczeń, a także aspekty praktyczne, na przykład jak przygotować umowę o świadczenie usług home stagingu. Niezbędna jest oczywiście praktyka i doświadczenie. Może sprawdzisz się przy sprzedaży mieszkania znajomych? Pierwsze zlecenia nie będą opłacalne, ale zyskasz bezcenną wiedzę i umiejętności. Po kilku przygotowanych nieruchomościach powinno być zdecydowanie łatwiej zdobyć kolejnych klientów. Warto prowadzić swój blog z przeprowadzonymi metamorfozami. Home stagingiem mogą zajmować się również agenci nieruchomości. Mają oni dostęp do potencjalnych klientów zainteresowanych taką usługą, a także doświadczenie. Wiedza, na co zwracają uwagę nabywcy i jakie mieszkania najlepiej się sprzedają, jest w tej branży bardzo cenna.
Czym dokładnie zajmuje się osoba od home stagingu?
Home staging może obejmować całą nieruchomość albo skupić się na wybranych pomieszczeniach. Zgodnie z raportem NAR, o którym wspomniano powyżej, największy wpływ na sprzedaż miała metamorfoza salonu. Razem z klientem należy ustalić budżet oraz zakres prac. Znając praktyczne zasady odpowiedniego usytuowania mebli i dodatków, nie powinno być problemu z prawidłowym ustawieniem punktów skupiających uwagę. W pracy można wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do projektowania wnętrz. W ten sposób powstają realistyczne wizualizacje do zaprezentowania klientowi. Czasami home staging będzie polegał na dokładnym posprzątaniu lokalu, innym razem na drobnych remontach i odnowieniu ścian. Budżet może też pozwalać na zakup dekoracji i dodatków, na przykład świeżych kwiatów na czas prezentacji mieszkania. Ważną umiejętnością są zdolności komunikacyjne i negocjacyjne – musisz przekonać klienta do podpisania umowy i przeznaczenia odpowiedniej kwoty na realizację usługi.
Zarobki w home stagingu
Oszacowanie zarobków w tej branży jest niezwykle trudne. Będzie to zależeć od ilości klientów, których uda się przekonać do usługi, czasu, jaki możemy przeznaczyć na pracę czy regionu kraju. W niektórych sytuacjach trzeba wynająć podwykonawców, ale jeżeli home stager sam wykona daną usługę, to zarobi dodatkowo. Zakres prac w nieruchomości przełoży się na konkretny zarobek. Aby zwiększyć swoją rozpoznawalność, warto prezentować gotowe metamorfozy na blogu lub w mediach społecznościowych. Oczywiście trzeba zadbać o zgodę na prezentowanie zdjęć – idealna będzie pisemna zgoda zawarta w umowie z klientem. Oferując profesjonalne zdjęcia wnętrz, również zwiększysz swoją konkurencyjność.
Określenie home staging w języku polskim jest czasami zastępowane sformułowaniem „domowa inscenizacja”. Może brzmi to trochę sztucznie, ale trafnie oddaje zastosowanie pewnych metod na aranżację pomieszczeń, które łatwiej sobie wyobrazić jako przyszłe mieszkanie. Czasami potrzeba niewiele zmian, by nieruchomość prezentowała się dużo bardziej zachęcająco. Usługi home stagera zyskują na popularności. Wciąż na rynku jest mało osób, które tym się zajmują. Zważywszy na niewielki próg inwestycyjny, możliwość zajmowania się usługami po godzinach etatowej pracy oraz niszę na rynku, widzę w tym szansę dla osób zainteresowanych tematem.
Więcej pomysłów na biznes: pomysly-na-biznes
Polub też Biznesomanię na FB, żeby nie przegapić kolejnych pomysłów na biznes!
43 komentarze
Mocny pomysł, wpisuje się w aktualną sytuację na rynku nieruchomości
Dzięki 🙂
super!
Dzięki 🙂
Fajny pomysł praktycznie dla każdego
Dzięki 🙂
Słaby pomysł, każdy może na niego wpaść
Sam pomysł to dopiero początek
Jeden z ciekawszych pomysłów, nie miałem pojęcia że coś takiego jest zawodem
Obecnie jest cała masa pracy, która jeszcze 40 lat temu była nie do pomyślenia
dobry pomysł
Dzięki 🙂
TAkie wyróżneinie może znacząco podnieść wartość, trzea uderzyć w emocje kupującego
Zgadzam się 🙂
Fajne dla babek
Nie tylko! 😀
super
Dzięki 🙂
Świetny pomysł!
Dzięki 🙂
To tylko pomysł 5% sukcesu
Pomysł? Nawet mniej 😀
super
Dzięki 🙂
Nudy
🙁
Same ciekawe materiały. Szkoda ze na YT nie nagrywasz
Dzięki 🙂 Jeszcze nie czas 😀
Supe rpomysl
Dzięki 🙂
super pomysł
Dzięki 🙂
Mocne
Dzięki 🙂
Jak zawsze dobry pomysł i ciekawie opisany
Dzięki 🙂
Mocny pomysł!
Dzięki 🙂
Genialne, praktycznie dla każdego, a znacząco pomaga i właścicielowi i kupującemu podjąć decyzję. 3x win
Bardzo interesujący pomysł aby podnieść wartość naszej nieruchomości. Pamiętajmy również o firmach, które pomogą wybrać i odebrać ulubione mieszkanie bez zbędnych niespodzianek.
Dziękuję 😉
Bardzo ciekawy pomysł. Nieruchomości muszą mieć swoją duszę – bez tego naprawdę ciężko będzie dobrze ją sprzedać.
Dzięki 😀