Czy 2+2 to na pewno 4 ? -Efekt synergii
Biznes polega w zasadzie na nieustannym poszukiwaniu dodatkowych źródeł zysków i maksymalizacji korzyści przy jednoczesnym minimalizowaniu wydatków. Aby uczynić przedsiębiorstwo jeszcze bardziej rentownym, poszczególni biznesmeni coraz częściej zapoznają się ze znaczeniem słowa „synergia” i starają się wprowadzić jej efekty do swoich firm.
Czym jest efekt synergii?
Mówiąc językiem bardziej naukowym, synergia to wzajemne oddziaływanie wielu różnorakich czynników, w wyniku których powstają rezultaty lepsze, niż gdyby poszczególne elementy oddziaływały osobno. Z kolei ujmując to prościej – synergia to takie połączenie pracy poszczególnych pracowników, które przyniesie większe korzyści, niż gdyby pracowali oni osobno. Dla biznesmanów będzie liczyło się jednak przede wszystkim to, że dodatnia synergia wiąże się z zyskami czysto finansowymi.
Zjawisko synergii w biznesie można rozpatrywać w dwojaki sposób. Jeden z nich to taka współpraca różnych firm, które w rezultacie może doprowadzić do korzyści każdej z nich, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów na przykład produkcji (grupy medialne). Z kolei patrząc bardziej z menadżerskiego punktu widzenia, jest to takie wykorzystanie i połączenie pracy poszczególnych jednostek, aby w rezultacie dała ona jak najlepsze wyniki.
Synergię można zobrazować na prostym przykładzie. Jeśli jedna firma zajmuje się pozycjonowaniem i kampaniami adwords, a druga obsługą klienta i prowadzeniem profili w social media, to ich działania można umiejętnie połączyć. Obie firmy przedstawiają w przetargu ofertę łączoną, a później osobno wykonują swoją pracę, przy czym obie uzyskują założone zyski. Przyjemne z pożytecznym.
Jak osiągnąć upragniony efekt synergii?
Łatwo jednak o efekcie synergii się mówi, a trudniej się go osiąga. Szczególnie, że często wymaga on odpowiedniego spojrzenia na możliwości zarówno swojej firmy, jak i poszczególnych pracowników.
W kontekście połączenia pracy niezależnych firm trzeba przede wszystkim znaleźć takie przedsiębiorstwo, z którym współpraca będzie opłacalna i to dla obu ze stron. Często jest to o tyle trudne, że wielu biznesmenów boi się takiej współpracy – wciąż w głowach wielu z nich panuje przekonanie, że samemu można osiągnąć sukces, a współpraca jest bardziej zagrożeniem niż zyskiem. Dlatego znaleźć odpowiednio partnera często graniczy z cudem.
Z kolei efekt synergii wynikający ze współpracy poszczególnych jednostek w naszej firmie zależy już tylko i wyłącznie od umiejętności menadżerskich oraz zarządzania ludźmi w wykonaniu szefa. Jakie kryteria powinny być spełnione, aby synergia osiągnęła dodatni bilans?
Przede wszystkim menadżer, zlecający zadania, powinien dobrze znać swoich pracowników. Kto z nich w jakiej dziedzinie jest dobry? Komu dane zadanie projektowe zajmie mniej czasu, a kto lepiej wykaże się w innym? Może któreś zadań rozdzielić na dwie różne osoby, które będą dodatkowo się ze sobą konsultować? Dla kogo taka współpraca jest niemożliwa z racji animozji między pracownikami? Aby osiągnąć efekt synergii powinno się znać atmosferę w zespole i relacje panujące między poszczególnymi pracownikami.
Kolejna ważna kwestia to brak osoby wyraźnie dominującej i nieliczącej się ze zdaniem innych. Wszyscy z pracowników, którzy pracują dla efektu synergii, powinni we wspólnym działaniu widać możliwość osiągnięcia celu mniejszym kosztem i dla osiągnięcia rezultatu godzić się na kompromisy. Jeśli ktoś za bardzo wczuwa się w rolę i chce pociągać za wszystkie sznurki, to nie skończy się to dobrze.
Należy przy tym pamiętać, że synergia nie zawsze daje efekt dodatni – czasami zdarza się też tak, że 2 plus 2 jest mniejsze niż 4. Jednak jeśli już uda nam się uzyskać zamierzony rezultat, to wszyscy będą zadowoleni – zarówno my z korzyści finansowych, jak i pracownicy z efektywnej pracy.
1 Komentarz
Ostatnio dużo mówi się o tak zwanym crowdfundingu.
Myślę, że jest to dobry sposób pozyskiwania funduszy.
Można też zabiegać o fundusze z Unii.