Czym kusi kolej? Chwyty marketingowe PKP
Polskie Koleje Państwowe (PKP) od wielu już lat próbują ustabilizować swoją pozycję po kilku dosyć mocnych upadkach, jakie zaliczyli. Na przełomie wieków spółka borykała się m.in. z problemem utraty ok. 150 00 pracowników, prywatyzacji i zadłużenia na ponad 2 miliardy złotych w 2003 roku. Mimo tych wszystkich dołków, PKP nie splajtowało i w chwili obecnej jest jednym z najstabilniejszych pracodawców w Polsce. Co trzyma ich przy życiu? Jak przekonują do siebie ludzi? Spróbujmy odpowiedzieć 🙂
Jak to było ?
Prawdziwy “boom kolejowy”, czyli okres świetności kolei w Polsce trwał od końca II wojny światowej do lat 80 – tych XX wieku. To właśnie wtedy każdy chciał być z zawodu maszynistą, konduktorem lub co najmniej dyżurnym ruchu. Była moda na pracę w kolei. Niestety w latach 80 – tych wiele szkół kolejowych zostało zlikwidowane. W związku z tym zaczęła się także zmniejszać liczba uczniów i absolwentów tychże szkół, a w konsekwencji liczba pracowników kolei.
8. września 2000 roku sejm uchwalił ustawę o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP. W trymiga utworzyły się poszczególne spółki. Do największych z nich należą PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Energetyka no i czuwająca nad wszystkim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Jak jest?
W nowym wieku wyniki finansowe spółki PKP w zestawieniu rocznym były kilka razy ujemne. Jednak nie ma powodów do obaw, ponieważ generalnie kolej przynosi znacznie więcej zysków niż strat. W 2014 roku było to aż 219 milionów złotych netto ! Stabilną sytuację finansową podkreśla również bardzo wysoki kapitał zakładowy, który wynosi obecnie ponad 10 miliardów złotych.
Największym problemem Polskich Kolei Państwowych jest zbyt mała liczba osób chętnych do pracy. Zapotrzebowanie jest naprawdę duże. Dla przykładu, średnia wieku maszynistów w Polsce wynosi ok. 60 lat ! Część z nich rokrocznie przechodzi na emeryturę i nie ma kto tymi pociągami sterować. W związku z tym, od kilku lat spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ostro bierze się za pozyskiwanie nowych maszynistów. Co takiego robią?
Działania marketingowe PKP
PKP potrzebuje młodych specjalistów, a takich może szukać tylko w technikach. A że techników kolejowych jest w Polsce jak na lekarstwo (w 2011 roku było ich 11), spółka postanowiła reaktywować stare i promować działające. Do działań marketingowych możemy zaliczyć:
- objęcie patronatu nad niektórymi kierunkami w szkołach
- zagwarantowanie pracy absolwentowi technikum kolejowego po kierunku np. technik elektroenergetyk transportu szynowego, czyli późniejszy maszynista
- miesięczne stypendia dla wszystkich uczniów techników kolejowych w wysokości 300-500 zł już w pierwszym roku nauki, od średniej 3.5 !!!
Praca na kolei zawsze będzie stabilna. Nawet gdyby spółka przechodziła kryzys, pracownik tego nie odczuje. PKP zarabia dużo pieniędzy i może sobie pozwolić na wydatki związane chociażby z promocją danego kierunku czy dobrą płacą dla swoich pracowników. Również sama praca, może i męcząca, ale za to krótka, bo bardzo dużo zawodów kolejowych wykonuje się w tzw. “szkodliwych warunkach pracy”, a co za tym idzie… prawo do przejścia na wcześniejszą emeryturę 😉
Zobacz też wpisy z kategorii pomysł na biznes: https://biznesomania.com.pl/category/pomysly-na-biznes
3 komentarze
Ze wszystkim się zgodzę za wyjątkiem jednego – “Praca na kolei zawsze będzie stabilna”. Nigdy nie wiemy co przyniosą nam nowe technologie. Google pracuje nad samochodem sterowanym automatycznie, więc prędzej czy później ktoś wpadnie na tego typu pociągi i tramwaje.
To tylko mała uwaga, a poza tym cały tekst bardzo ciekawy 🙂
No w sumie słuszna uwaga 🙂 Dziękuję.
Ja dostrzegam pozytywne zmiany w kolei. Ostatnio jak jechałem nad morze na majówkę korzystałem z pociągu jako środka lokomocji i pełen pozytyw. Pociąg nowy i szybki. Oby tak dalej.