Dowiedz się, jak napisać CV, które przyciągnie wzrok pracodawcy
Starasz się o pracę i codziennie wysyłasz po kilka swoich aplikacji? Pomimo zaangażowania, jakie wkładasz, rzadko ktoś odpowiada? Dostajesz bardzo mało zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne? Zastanawiasz się, w czym tkwi problem? Być może, problemem jest to, że masz życiorys zawodowy, który nie wzbudza zainteresowania pracodawców. Takie CV najczęściej lądują w koszu. Pracodawca, codziennie otrzymują dużą liczbę CV, a w szczególności wtedy, kiedy trwa nabór na dane stanowisko. Większość z przesyłanych Curriculum Vitae wygląda podobnie. Jeśli chcesz wzbudzić zainteresowanie pracodawcy, musisz zrobić wszystko, aby się wyróżnić. Narzędzie typu eyetracking może pomóc wyróżnić się z tłumu. Więcej o tym jak napisać CV z użyciem eyetrackingu tutaj.
Statystki są nieubłagane i według nich na około 50 wysłanych CV, otrzymuje się przeciętnie 3 – 5 zaproszeń do dalszego etapu rekrutacji. Nie jest to dobry wynik. Głównie dlatego, że dokumenty nie wyróżniają się spośród setek innych, a ich treść nie jest dopasowana do danego stanowiska pracy.
Cechy dobrze napisanego życiorysu zawodowego
- Przejrzyste, czytelne, staranne
- Poprawne pod względem gramatycznym i ortograficznym
- Odnoszące się do stawianych w ofercie pracy wymagań
- Precyzyjne, oparte na faktach
- Dostosowane pod względem treści i formy do danego stanowiska
- Przyciągające wzrok
Największą wadą nieodpowiednio napisanego CV jest brak odniesienia do wymagań, jakie w ogłoszeniu o pracę stawia pracodawca. Wysyłanie tego samego wzoru CV do wielu pracodawców mija się z celem. Nie ma czegoś takiego jak uniwersalne Curriculum Vitae. Jeśli chcesz, aby pracodawca zwrócił uwagę na przesłane przez ciebie CV, to je spersonalizuj. W pierwszej kolejności zrób to według branży, a następnie według stanowiska. Najlepszym sposobem jest dopasowanie swoich umiejętności do tego, co pracodawca zamieścił w ogłoszeniu rekrutacyjnym.
Jak myślisz, czy pracodawca wolałby czytać informacje ogólne, czy też takie, które naprawdę powiedzą mu o umiejętnościach przyszłego pracownika? Odpowiedź jest oczywista. Mało precyzyjne sformułowania, zbyt ogólny opis umiejętności, nie jest tym, co przyciągnie uwagę pracodawcy. Ogólnikami posługuje się większość kandydatów do pracy, używają oklepanych sformułowań, które w rzeczywistości niewiele mówią o faktycznych umiejętnościach. Zainteresowanie pracodawcy wzbudzisz, jeśli napiszesz konkretne dane. Do ich zobrazowania można użyć danych liczbowych. Dane liczbowe, procentowe na pewno zainteresują osobę, która będzie czytała Twój życiorys zawodowy. Niewielu kandydatów stosuje w swoich CV liczby, będzie więc to element, który sprawi, że wyróżnisz się na tle innych kandydatów. Przedstawienie konkretnych liczb wiąże się również z tym, że pracodawca od ręki będzie miał wyszczególnione korzyści, jakie odniesie, zatrudniając cię na to stanowisko.
Używaj czasowników w liczbie pojedynczej, jest to dobry sposób na to, aby bardziej ożywić życiorys zawodowy. Najważniejsze informacje o sobie umieść w widocznym miejscu, tak by rekruter już na pierwszy rzut oka mógł się z nimi zapoznać. Jak to zrobić? Sposób jest dość prosty, wszystko to, co najlepsze o sobie można umieścić w podsumowaniu zawodowym.
Podsumowanie zawodowe
Napisanie profesjonalnego, przyciągającego wzrok podsumowania zawodowego nie jest najprostszym zadaniem. Jednak warto poświęcić temu tematowi trochę więcej czasu. Może to być element, który przesądzi o tym, że zdobędziesz pracę, o którą się ubiegasz. Jest to jedna z najważniejszych części w skutecznym Curriculum Vitae. Podsumowanie zawodowe nazywane też niekiedy profilem zawodowym to pierwsza rzecz, na którą zwróci uwagę osoba czytająca życiorys zawodowy. Jak stworzyć profesjonalne podsumowanie zawodowe, które zainteresuje pracodawcę? Podsumowanie zawodowe nie może być za długie, powszechnie mówi się o tym, żeby miało nie więcej jak około 50 słów, co daje 3-4 wersy tekstu. Tak skoncentrowany tekst musi zawierać tylko istotne treści. Powinno ono odpowiadać na trzy zasadnicze pytania:
- Kim jesteś
- Jakie są Twoje najważniejsze osiągnięcia
- Gdzie chcesz docelowo pracować
Podsumowanie zawodowe powinno znajdować się w najbardziej eksponowanym miejscu w CV. Najlepszym miejscem na jego umieszczenie jest góra dokumentu.
Wygląd ma znaczenie
Treść jest najważniejsza, ale wygląd ma także bardzo duże znaczenie. Wygląd dokumentu zachęci pracodawcę do tego, aby zapoznać się z treścią. Zainteresuj pracodawcę niekonwencjonalnym wyglądem CV. Na niekonwencjonalny wygląd CV możesz sobie pozwolić w przypadku, kiedy ubiegasz się o pracę na stanowiskach, gdzie wymagana jest pomysłowość i własna inwencja. Z wyglądem dokumentów aplikacyjnych w przypadku ubiegania się na stanowiska w banku i wszędzie tam, gdzie zachowuje się pewne konwenanse, najlepiej wybrać tradycyjny szablon CV.
Jak wygląda CV kreatywne? Charakteryzuje się ciekawą kolorystyką, przyciągającą wzrok. Bardzo często znajdują się w nim niekonwencjonalne rozwiązania, które mają za zadanie zaskoczyć i zainteresować pracodawcę. Dość często stosuje się w nim infografiki i inne elementy graficzne wzbudzające zainteresowanie.
W sieci internetowej można znaleźć sporo pomocnych stron, dzięki którym bez problemu stworzy się własne kreatywne CV, zobacz przykładowy kreator CV. Jeśli jednak chcesz zaskoczyć rekrutera i aplikujesz na wyjątkową niszową posadę, to musisz wymyślić coś tak oryginalnego, o czym nie jest napisane w sieci. Musi to być już indywidualne i oryginalne CV, którego nikt innego nie ma.
W takich zawodach, gdzie cenione są zwyczaje i tradycje, najlepiej jest postawić na klasykę. Jednak i klasyczny wzór CV może być czynnikiem, który wyróżnia. Niezależnie od tego, każde CV powinno być łatwe do przeczytania.
Podkreśl umiejętności i doświadczenie
Z punktu widzenia pracodawcy najważniejszymi rzeczami są umiejętności i doświadczenie przyszłego pracownika. Eksperci twierdzą, że są pewne uniwersalne umiejętności, które będą przydatne w każdym zawodzie. W celu zwrócenie uwagi pracodawcy należy opisać te umiejętności, które bezpośrednio związane są z ofertą pracy. W kolejnych wersach można wspomnieć o umiejętnościach związanych z obsługą konkretnych programów komputerowych. Znajomość obsługi komputera jest w dzisiejszych czasach wymagana niemal na każdym stanowisku. Jak udowodnić znajomość Office w CV? Microsoft przyznaje certyfikaty, więcej tutaj. Dla pracodawcy ważna jest także komunikatywność przyszłego pracownika. I nie chodzi tylko o dobrą umiejętność wyrażania swoich myśli, ale również o umiejętność aktywnego słuchania. Jest to cecha, która ma znaczenie w prawie każdym zawodzie. Na stanowiskach związanych z obsługą klienta, dużą wagę przykłada się do umiejętności związanych z nawiązywaniem dobrych relacji. W tym przypadku przyda się empatia, czyli umiejętność wsłuchiwania się w potrzeby klienta. Kolejną cenną cechą są kompetencje społeczne. Bez ich wysokiego poziomu bardzo trudno o dobre relacje w firmie. Każdy z pracodawców chciałby również, aby przyszły pracownik był dobrze zorganizowany, punktualny, realizując wyznaczone zadania w terminie. Od tego, w jaki sposób przedstawisz swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe, będzie zależało czy rekruter uzna, że warto cię zaprosić na rozmowę i poznać bliżej. Jeśli chcesz lepiej uwidocznić swoje najważniejsze umiejętności, to zastosuj pogrubienia i inne rodzaje formatowania tekstu. Oczywiście, bez przesady, z umiarem w sposób, dzięki któremu wzrok rekrutera niejako automatycznie będzie się kierował ku najważniejszym informacjom. Ta sama zasada obowiązuje w sytuacji, gdy przedstawiasz swoje doświadczenie zawodowe.
3 komentarze
Rady przydatne, choć z niektórymi aspektami bym nie przesadzała. Pozdrawiam.
CV to podstawa, jednakże trzeba też mieć co w to CV wpisać 🙂 Z tego powodu często zapisuję się na różnorodne kursy by poszerzać swoją wiedzę i umiejętności. W końcu kto wie gdzie nas jutro życie poniesie 🙂
Bardzo dobry artykuł, jednak trochę w nim brakuje. Obecnie wiele większych firm korzysta z systemów, które analizują umiejętności kandydatów w porównaniu do wymagań z ogłoszenia. To, jak stworzyć dobre CV, zależy więc wyłącznie od zawodu i danego ogłoszenia.