Fotografia produktowa – wzrokowa decyzja zakupowa klienta
Fotografia produktowa to jeden z rodzajów fotografii, coraz bardziej popularny wśród profesjonalistów. Odpowiednie uchwycenie produktu przesądza niejednokrotnie o decyzji zakupowej konsumentów. Wydawać by się mogło, że sprawa jest prosta: trzeba ładnie sfotografować produkt na jakimś ciekawym tle. Nic bardziej mylnego. Kompozycja, jasność, tło, kadr, ujęcie, odległość, kąt – to wszystko ma znaczenie przy wykonywaniu zdjęcia produktowego.
Rodzaje fotografii produktowej
Fotografia produktowa występuje w kilku rodzajach. Wyróżnia się:
- Fotografia 360 stopni pozwalająca na obejrzenie produktów z każdej strony. Obracanie produktu i obejrzenia go prawie w wersji trójwymiarowej to nowość na rynku fotografii produktowej, która bardzo szybko zyskuje na popularności.
- Lookbook, czyli zdjęcia typowo wizerunkowe. Zajmuja się one nie tyle przedstawieniem produktu, co wykreowaniem wizerunku marki. Pomaga w tym wysmakowana aranżacja pokazująca przedmioty w trakcie użytkowania. Często takie zdjęcia obecne są w katalogach, folderach reklamowych oraz na kanałach social media.
- Packshot, czyli zdjęcie przedstawiające tylko i wyłącznie produkt. Ukazuje się go tu w całości, nie zaś fragmentarycznie, starając się jak najbardziej oddać jego istotę. Dlatego często tło jest białe, czasem jedynie wycieniowane, aby nie zakłócać odbioru zdjęcia produktu. Przedmioty są jakby zawieszone w powietrzu, nie stoją na niczym. Na zdjęciach z packshotu produkt wygląda przestrzenie, schludnie, jakby był to model, nie fotografia realnego przedmiotu.
- Fotografia reklamowa klasycznego typu, czyli proste zdjęcia ukazujące najważniejsze cechy produktu albo parametry, na których może pojawić się aranżacja, modele, scenografia. Podobne do lookbooków, ale o szerszym zastosowaniu. Najczęściej umieszcza się je na plakatach, POS, ulotkach, stronach www.
Kadry w fotografii produktowej
Powyższe różne rodzaje zdjęć fotografii produktowej można wykonać z różnych ujęć. Popularne jest fotografowanie przedmiotów płaskim ujęciem z góry. To jedno z kilku ujęć, które konieczne powinno się znaleźć na każdej sesji fotografii produktowej. Aby uzyskać efekt fotografowania z góry, warto wejść na choćby małą drabinkę. W kwestii sprzętu sprawdzi się tu obiektyw o ogniskowej 35 mm, bo pozwala być w miarę blisko obiektu i nie zniekształca brzegów kadru. Kolejnym ujęciem jest zdjęcie robione pod kątem 45 stopni, który wyróżnia się bardziej artystycznym podejściem. Dzięki niemu można lepiej uchwycić trójwymiarowość przedmiotów i dać złudzenie, że oglądający jest wyżej niż produkt. Takie podejście jest wskazane zwłaszcza przy fotografowaniu przedmiotów, na które zazwyczaj patrzy się z góry, np. naczyń czy talerzy z potrawami. Dobre wykonanie takich zdjęć zapewni obiektyw o ogniskowej od 85 do 135 mm. Kadr uchwycony z poziomu wzroku jest najbardziej powszechnie stosowany przy fotografii produktowej. Tutaj po prostu uzyskuje się wrażenie, że oglądający znajduje się na tym samym poziomie, co przedmiot. Najlepiej użyć do takich zdjęć obiektywu o ogniskowej od 85 do 135 mm. Ostatnim znanym typem ujęć w fotografii produktowej jest ujęcie z bliska, czyli close up. Gdy fotograf chce uchwycić daną cechą przedmiotu, skupić uwagę oglądającego na przedmiocie, wybiera zbliżenie. Sam obiektyw może być niewystarczający, by zrobić świetne zdjęcia zbliżeniowe, chyba że zaopatrzy się w obiektyw marko, inaczej trzeba dokupić soczewki close up, adaptery albo miechy. Statyw ułatwi wykonanie takich ujęć.
Sprzęt do wykonywania fotografii produktowych
Zdecydowanie najlepiej wykonywać fotografie produktowe profesjonalnym sprzętem, czyli aparatem i obiektywami dobranymi do rodzaju ujęcia. Smartfon nie zapewni takiej jakości jak lustrzanka, ani też nie da tylu możliwości. Samo wykonanie zdjęć to dopiero połowa sukcesu. Później trzeba je odpowiednio obrobić – nie warto stawiać na automatyczny tryb, ale wybrać manualny i potem dokonać komputerowej obróbki „surowych” fotografii.
Wykonanie fotografii produktowych
Wykonanie wysokiej jakości zdjęć produktowych nie jest łatwą sztuką. Jeśli nie ma się pojęcia o fotografowaniu, lepiej się za to nie zabierać, a polecić to profesjonalistom. Na rynku jest mnóstwo specjalistów od fotografii produktowych – Poznań, Gdańsk, Warszawa czy Kraków – wszędzie można znaleźć studia oferujące takie usługi. Sprawdź firmę zajmujące się fotografią produktową: Poznań to główna siedziba Flash Group, która ma doświadczenie w tego typu realizacjach.
O czym należy pamiętać przy robieniu zdjęć produktowych?
Robienie zdjęć produktowych wymaga skupienia się nie tylko na odpowiednim ujęciu produktu, ale też na właściwych ustawieniach aparatu, otoczeniu, świetle. Szczególnie należy zwrócić uwagę na:
- Światło. Najlepiej fotografować przy dziennym, zwłaszcza wczesnopopołudniowe światło dobrze wypadnie na fotografiach. W studiu lampy powinny wspierać główne źródło światła dziennego, nie zaś je zastępować.
- Tło. Przy typowych zdjęciach reklamowych albo packshotach wybiera się białe, neutralne tło. Jeśli w grę wchodzi aranżacja, bardziej artystyczne podejście, to wtedy wybiera się inny kolor światła lub cieniowanie. Profesjonalni fotografowie używają jako tła tzw. krzywej nieskończoności. Dzięki niej uwaga skupia się wyłącznie na obiekcie fotografowanym. Jak się uzyskuje efekt krzywej nieskończoności? Zgina się papier lub płótno o białym kolorze, a obiekt umieszcza na jego samym środku.
- Brak cienia. Aby żaden cień nie zalegał na produkcie, warto zainwestować w dyfuzor do flesza, który rozprowadzi światło w równomierny i naturalny sposób.
Ponadto istotne jest właściwe przygotowanie przedmiotu, który powinien być czysty, pozbawiony wad, zabrudzeń, zagięć etc. Warto też stawiać na naturalność, tak by jak najwierniej oddać rzeczywisty wygląd przedmiotu, aby klient nie czuł się oszukany, gdy zobaczy prawdziwy przedmiot.
Źródła:
l https://digone.pl/fotografia-produktowa-jak-robic-profesjonalne-zdjecia-produktowe/
l http://blog.cyfrowe.pl/2017/07/30/fotografia-produktowa-4-niezbedne-ujecia-na-kazdej-sesji-2/
l https://www.templatka.pl/packshot-czyli-fotografia-produktowa-podstawowe-zasady.html
Artykuł partnerski
28 komentarzy
Cenny skil ta fotografia produktowa w czasach kiedy rozwija się e sprzedaż
Niedawno szukałem specjalisty ..
O, super, akurat chciałem się zainteresować tym tematem, już drugi raz ten blog wyprzedza moja zamiary, czyżby jakieś tajne sztuczki?
Dobry wpis, dzieki za niego!
jak zawsze fajny wpis
Super
Bardzo perspektywiczny segment
Zgodzę się z tym, obecnie coraz częściej kupują oczy
Aby żaden cień nie zalegał na produkcie, warto zainwestować w dyfuzor do flesza
Jak zawsze solidny wpisik
jvvh
Dobre
Super!
Testowałem to wiele razy w swojej firmie i jeśli zdjęcia były lepszej jakości (czyt. profesjonalne) produkt sprzedawał się lepiej. Ludzie kupują oczami – często wizję jaką widzą na obrazku.
To, że ludzie podejmują decyzję zakupową przez kupowanie jakiejś “wizji”, czy idei to jedno. Druga rzecz to zatrzymanie klienta i sprawienie żeby wrócił. Tu się dobrze sprawdzają jakieś gadżety, choćby drobne słodycze reklamowe – to jak nagroda za dobrze zrobioną rzecz, czyli zakup.
Najlepiej sprawdzają się fotografie 360, bo są po prostu najciekawsze – zatrzymują potencjalnego klienta na dłużej!
Dobra fotografia to podstawa działalności każdego sklepu internetowego. Niestety, wciąż zdarzają się ludzie, którzy tego nie rozumieją.
Czy można nauczyć się samodzielnie realizować fotografię produktową?
Specjalista od fotografii produktowej to obecnie poszukiwany specjalista na rynku. Do sprzedawców dotarło, że dobre zdjęcie może zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent.
Dużo jest poradników na temat fotografii produktowej, jednak aby być dobry w branży trzeba mieć to coś. Pewnych rzeczy nie można się nauczyć. Ostatnio korzystałem z usług specjalisty przy robieniu ulotki jedzenia na wynos. mojej restauracji.
Ludzie kupują oczami i dlatego fotografia produktowa coraz bardziej jest doceniana. Działam w branży cateringowej i zdjęcia gotowych potraw także są bardzo ważne dla moich klientów.
Zgadza się, instagram sprzedaje więcej niż FB
Coraz więcej producentów i sprzedawców docenia fachowców od fotografii produktowej. I bardzo dobrze, bo to nie jest takie łatwe.
Jasne, za jakość się płaci
Każdy profesjonalny sklep internetowy docenia specjalistę od fotografii produktowej.
Zgadzam się
Tego typu fotografia to coś, co naprawdę warto realizować. Tylko tak możemy osiągnąć sukces.
😀