HEJT NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI
Mowa nienawiści jest nie już tylko problemem społecznym. Hejt staje się również sporym kłopotem biznesowym. Coraz częściej branżowi rywale podkładają sobie nawzajem przysłowiowe kłody pod nogi, rozsiewając w sieci czarny PR na temat konkurenta. Pozornie może wydawać się, że kilka nieprzychylnych opinii na temat firmy, jej usług czy produktów niewiele może zdziałać, ale jest to błędne myślenie. Mowa nienawiści pod postacią hejtu w biznesie doprowadziła już do spadku rentowności niejednego przedsiębiorstwa. Słyszałeś już o tym problemie lub osobiście się z nim borykasz? Poniżej zawarliśmy istotne informacje, z których dowiesz się, gdzie leży źródło takich działań, jak im przeciwdziałać i sobie z nimi radzić. Zapraszamy do lektury!
Oszczerstwa konkurencji
Konkurencja nigdy nie śpi, a zwłaszcza wtedy gdy Twojej firmie zdarza się mniejsza lub większa wpadka. Nie wysłałeś raportu na czas? Nie udzieliłeś klientowi rabatu? A może upomniałeś się o płatność? Każde z tego typu działań może zostać bardzo ostro ocenione przez niezadowolonego kontrahenta, a oliwy do ognia chętnie doleje konkurencja.
Zdarza się, że publiczna uwaga klienta na temat Twojej wpadki nabiera rozmachu, w którym nierzadko sporą role odgrywają nie tylko niezadowoleni klienci, ale przede wszystkim komentarze konkurencji. Z monitoringu sieci korzysta dzisiaj prawie każdy prowadzący kampanie wizerunkowe lub reklamowe w Internecie. Dzięki temu na temat Twojego biznesu dowiesz się bardzo dużo w krótkim czasie. Gwarantujemy, że z tego udogodnienia nie korzystają tylko Twoi specjaliści od e-wizerunku. Monitoring bardzo skrzętnie może przeprowadzać również konkurencja podejmując aktywność wszędzie tam, gdzie na temat Twojego brandu pojawi się negatywna wzmianka. Wszystko po to, aby mocno zaszkodzić Twojej reputacji i znacząco obniżyć zaufanie klientów do marki. Pamiętaj, że niezauważony lub zignorowany hejt pozostawiony bez reakcji rośnie w siłę. Jeżeli pod jedną złą opinią pojawia się dyskusja wyszukiwarka Google doskonale ją indeksuje.
Nierzadko zdarza się, że konkurencja nie potrzebuje punktu zapalnego w postaci negatywnej wypowiedzi prawdziwego klienta. Działania nieuczciwej konkurencji w sieci nabierają rozmachu i hejt jest obecnie podejmowany częściej niż kiedykolwiek. Być może już zmierzyłeś się z irracjonalnymi oszczerstwami i masz nadzieję, że więcej się nie ukażą… Jednak pamiętaj, że nieuczciwa konkurencja nie odpuszcza tak łatwo. Wirtualna reputacja ma ogromne znaczenie dla pozycji rynkowej współczesnych firm i konkurenci doskonale wiedzą, że wpływa na osiągane wyniki finansowe. Zdarza się, że hejt i trolling idą w parze, a Twoja marka zostaje pomówiona o wiele działań, z którymi być może nigdy nie miała nic wspólnego… Jak wtedy reagować?
Nie czekaj działaj!
Naucz się kategoryzować hejt, który być może znajdujesz na swój temat. Nigdy nie kieruj się emocjami przygotowując odpowiedzi na krzywdzące opinie. Nigdy również nie wybieraj milczenia! Na czarny PR należy reagować możliwie szybko, sprytnie i rozsądnie. Poniżej znajdziesz garść podpowiedzi, które pomogą Ci odpowiednio zareagować w starciu z oszczerstwami hejtera.
Podziel negatywne komentarze na:
– hejt, na który warto krótko odpowiedzieć komentarzem odsyłającym do Twojej strony www, gdzie znajduje się Twoja oferta, kontakt itp. istotne informacje;
– hejt, jaki wymaga merytorycznej odpowiedzi z użyciem solidnych argumentów, do którego warto się wcześniej przygotować gromadząc wszelkie najistotniejsze informacje.
HEJT | POLECANA REAKCJA |
Zawierający zarzuty, których nie można zaliczyć do nietaktownych czy zaczepnych (np. klient zarzuca firmie brak dostępu pełnej oferty cenowej). | Podanie jasnych argumentów, które przeważą na naszą korzyść. |
Nie merytoryczne i obraźliwe treści bazujące na oszczerstwie lub domniemaniach, (np. pomówienie o to, że nowa szefowa firmy zyskała stanowisko przez romans). | Tutaj warto powołać się na twarde dowody przeczące zarzutom lub dokładnie sprawdzić regulamin serwisu, na którym pojawił się obraźliwy komentarz. Jeżeli hejter łamie regulamin warto napisać do administratora z prośbą o jego usunięcie z grona użytkowników danego portalu lub czasowe zablokowanie. |
Hejt, który uderza w wizerunek firmy i jest powielany na wielu serwisach, forach czy portalach. | Odpowiedź wymaga równie silnego rozgłosu co złośliwa opinia, dlatego tutaj warto nie wchodzić w bezpośrednią dyskusję z nieugiętym hejterem tylko od razu odnieść się do jego hejtu w oficjalnych kanałach komunikacji używanych przez markę, czyli na swojej stronie www lub na fanpage’u na Facebooku, Twitterze itp. |
Jeżeli obraźliwy hejt, który nie ma żadnych uzasadnionych przyczyn przez dłuższy okres czasu nieustannie zwiększa swoje natężenie i staje się to uciążliwe. | Pamiętaj w takiej sytuacji o tym, że jest to przestępstwo i warto zawiadomić organy ścigania o ponadprzeciętnej aktywności hejtera. Przestępstwo zniesławienia czy zniewagi może zostać ukarane wysoką grzywną, kara ograniczenia wolności lub jej pozbawienia na okres 2 lat. |
Jeżeli samodzielnie nie będziesz mieć sił, pomysłów, ani czasu na walkę z hejtem pozostaw ją specjalistom. Na rynku powstał szereg agencji, które zajmują się kształtowaniem pozytywnego wizerunku i walką z czarnym PR. Jak działają? Dzięki nim zawsze będziesz miał zagwarantowany kontakt z swoimi klientami aktywnymi w sieci. Agencja przez 24 godziny każdego dnia będzie miała oko na Twoją e-reputacje i wejdzie w dyskusję z każdym, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Stworzy dla Ciebie również szereg pozytywnych opinii korzystając z możliwości zakładana kont w serwisach opiniotwórczych. Dzięki nim Twoja marka będzie postrzegana jako godna zaufania i profesjonalna. Agencje takie jak np. Warsaw Media House oprócz monitoringu sieci i marketingu szeptanego będą regularnie przeprowadzały badania opinii i poziomu zadowolenia Twoich klientów. Dzięki temu na bieżąco będziesz wiedział, co tak naprawdę myślą o Twoich produktach lub usługach prawdziwi odbiorcy, a nie anonimowi hejterzy. Wchodząc w współprace z Warsaw Media House zyskasz kontrolę nad tym, co dzieje się w sieci i nie poddasz się oszczerstwom ze strony nieuczciwej konkurencji. To rozwiązanie warte rozważenia, szczególnie gdy zauważasz już pierwsze niepokojące sygnały. Zamiast rwać włosy z głowy pozostaw walkę o profesjonalny wizerunek marki ekspertom, jacy od lat pomagają budować reputacje w Internecie większy i mniejszym markom. Postaw na silną, stabilną markę, postaw na siebie!
Więcej na temat agencji Warsaw Media House możesz przeczytać tutaj.
Źródło: Artykuł partnerski
O autorze:
Piotr Sulewski, Prezes Zarządu WMH sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedin.
Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram
14 komentarzy
Dlaczego nie możemy działać razem, tylko tak dużo jest negatywnych emocji
Fajna ta tablelka 😀
Dzięki za kolejny fajny content
Znam autora 😀
Fajny materiał, miło się czyta
🙂
Czekam na kolejny PnB
Już niedługo 🙂
obmastik
dobre dobre
Tacy jedni próbują nam właśnie popsuć opinię gdzie się da. Pójdzie oficjalne pismo od prawnika bardzo szybko 🙂
walic hejterów xd
Sam osobiście studiuję w akademii HRBP, co wpływa pozytywnie na moje postrzeganie świata. W kwestii uczelni nigdy nie miałem sytuacji podprogowej ze względu na hejt, może dlatego że jestem studentem akurat TEJ akademii z czego jestem bardzo dumny. Serdecznie zachęcam do wgłębienie się w odmęty tego kierunku, a zaskoczą się państwo bardziej niż nie jeden student zaliczając sesje bez żadnej wiedzy!
Dzięki za zachętę 😀