Jak skutecznie chronić nazwę sklepu internetowego?
Obecnie ponad połowa użytkowników Internetu to e-konsumenci. Liczba ta stale rośnie, dlatego coraz więcej przedsiębiorców inwestuje we własne sklepy online. Jednak w pogoni za wyższą konwersją zapomina się często o najważniejszej kwestii – o ochronie marki. Dlaczego jest tak istotna? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.
Nazwa sklepu internetowego – główna wartość w e-commerce
Wybór właściwej nazwy sklepu internetowego to spore wyzwanie.
Nazwa powinna odzwierciedlać charakter firmy, być łatwa do zapamiętania, a najlepiej także krótka. To ona będzie funkcjonować w świadomości konsumentów, a także wyróżni firmę na tle konkurencji. Jednak sam wybór nazwy sklepu online oraz zakup pasującej domeny to nie wszystko.
Liczy się zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa.
John Stuart, dyrektor korporacji Quake, powiedział kiedyś:
„Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę – i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej”.
Jego słowa bardzo wyraźnie podkreślają, jak cenna jest marka, a co za tym idzie, jak ważna jest jej ochrona. To marka mówi o sile firmy – kreuje zaufanie i lojalność klientów, umacnia pozycję przedsiębiorstwa na rynku, jest wyznacznikiem jej prestiżu.
Jak chronić nazwę sklepu internetowego?
Najsilniejszą ochronę prawną nazwy sklepu internetowego zapewni Ci jego rejestracja w Urzędzie Patentowym. Takie prawo ochronne wydawane jest na wniosek. Oznacza to, że musisz wybrać, czy chcesz zastrzec nazwę, czy logo, przygotować wykaz towarów i usług oraz wypełnić stosowny wniosek. Jeżeli uda Ci się przejść całe postępowanie otrzymasz świadectwo ochronne.
Ciekawostka:
Poza nazwą i logo, zastrzec można również znaki przestrzenne, dźwiękowe, zapachowe, dotykowe czy smakowe. Interesująca odmianą są pozycyjne znaki towarowe, które wskazują na umiejscowienie danego oznaczenia na towarze (np. trzy paski Adidasa).
Problem w tym, że jeżeli na jakimś etapie popełnisz błąd, to ochrony w ogóle nie dostaniesz. Co więcej, możesz narobić sobie problemów. Przykładowo ubiegając się o ochronę na całą UE, tamtejszy urząd informuje właścicieli podobnych znaków wcześniejszych o Twoim zgłoszeniu. Jeżeli któryś złoży skuteczny sprzeciw to stracisz wszystkie zainwestowane pieniądze.
Z tego powodu warto zlecić wszelkie formalności rzecznikowi patentowemu. Ten zawodowy pełnomocnik przed urzędem patentowym zrobi dla Ciebie analizę prawną marki i doradzi najkorzystniejszą strategię działania.
Ochrona nazwy sklepu bez rejestracji.
Zastrzeżenie znaku towarowego nie jest jedyną formą ochrony nazwy sklepu online. Nawet niezarejestrowane znaki są chronione. Musisz mieć jednak świadomość, że jej poziom jest właściwie minimalny.
Z czego wynika ta ochrona? Z przepisów zawartych w kodeksie cywilnym (prawo do firmy), a także w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (oznaczenie przedsiębiorstwa bądź oznaczenia towaru lub usługi).
Dodatkowo firmowe logo chronione jest także ustawą o prawie autorskim pod warunkiem, że samo logo jest dostatecznie fantazyjne. Niestety obecnie, w dobie minimalizmu, lekko stylizowany czarny napis na białym tle może nie być utworem w świetle prawa autorskiego.
Problem w powoływaniu się na powyższe przepisy jest taki, że w sądzie najpierw należy udowodnić przysługujące nam prawa. Tylko jak to zrobić, kiedy nigdzie nie są one rejestrowane? Dowodami. Z jednej strony powinieneś więc przedłożyć dowody na to, co sprzedawałeś, pod jaką nazwą, na jakim terytorium. Przy prawach autorskich powinieneś przedłożyć umowę na przeniesienie praw do logo od grafika.
Finalnie jednak sąd może orzec, że zasięg działalności Twojego sklepu był zbyt mały, aby ochrona znaku niezarejestrowanego obejmowała całą Polskę. Czyli konkurent działający w mieście oddalonym od Ciebie o 400 km nie naruszył prawa. Dla porównania, gdybyś dysponował zarejestrowanym znakiem towarowym, naruszenie byłoby książkowe.
Czym jest znak towarowy?
Wiele mówi się o znakach towarowych, ale nie każdy przedsiębiorca wie, co tak naprawdę oznacza to określenie. Znakiem towarowym jest oznaczenie, które wyróżnia dane produkty czy usługi na tle konkurencyjnych produktów, czy usług.
W przypadku firm najczęściej znakami towarowymi są znaki słowne (nazwy) lub słowno-graficzne (logo). Dobrze także mieć świadomość, że znakiem towarowym nie jest każda nazwa czy logo, a jedynie te, którym przedsiębiorca posługuje się komercyjnie na rynku.
Zastrzeżenie znaku towarowego – korzyści
Pomimo tego, że zastrzeżenie znaku towarowego wiąże się z pewnymi procedurami i kosztami, warto ponieść taką inwestycję. Do największych korzyści zaliczyć można:
1) Posiadanie prawa do marki – niestety nie wystarczy założyć działalności gospodarczej i pojawić się w CEIDG lub KRS-ie, by zostać formalnym właścicielem danej marki. Zapewni to jedynie zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Dopiero wówczas posiada się wyłączne prawo do marki. Warto mieć na uwadze, że w urzędzie obowiązuje zasada pierwszeństwa, np. kto pierwszy zastrzeże nazwę sklepu internetowego, ten będzie mógł się nią posługiwać.
2) Zabezpieczenie przed kradzieżą – ukraść markę może każdy, np. nieuczciwy wspólnik, partner biznesowy, pracownik. Wystarczy, że taka osoba jako pierwsza zgłosi taką nazwę do Urzędu Patentowego. Może wówczas nawet dojść do szantażu ze strony złodzieja, w tym domagania się opłaty za używanie marki. Jedyną ochroną przed takimi nieetycznymi zachowaniami jest jak najszybsze zastrzeżenie znaku towarowego.
3) Przewaga w sporach z konkurencją – na rynku nie brakuje nierzetelnych i nieuczciwych przedsiębiorców. Niektórzy świadomie decydują się na nazwanie swojego sklepu online podobnie do już istniejącego. Chodzi o, to aby wprowadzić w błąd klientów i zacząć na tym zarabiać. Dzięki rejestracji znaku towarowego szybko można na takie zachowania zareagować. Portale takie jak Facebook, Allegro czy Olx mają specjalne procedury usuwania ofert, które łamią prawo. Z drugiej strony w Sądzie Polubownym ds. Domen Internetowych, można przejąć konkurentowi domenę internetową.
4) Możliwość licencjonowania znaku i jego sprzedaży – zastrzeżony znak towarowy oznacza, że możesz budować sieć franczyzową czy podpisywać odpłatne umowy licencyjne. To korzystny sposób na dodatkowy zarobek, jeśli inni posługują się Twoją marką, przyciągając nowych klientów. Ponadto zastrzeżoną markę zawsze można sprzedać. Dobrze jest mieć świadomość, że nazwa firmy, np. nazwa sklepu internetowego, nie jest tym samym, co sama firma. Także posiadając działalność gospodarczą, można posługiwać się kilkoma znakami towarowymi, a sprzedać jedynie jeden z nich.
O pozostałych korzyściach wynikających z rejestracji znaku towarowego dowiesz się z nagrania:
Jak wygląda rejestracja znaku towarowego?
Chcąc uniknąć kosztownych błędów, warto zlecić formalności rzecznikowi patentowemu. Jeśli chce zastrzec nazwę sklepu internetowego na terenie Polski, wówczas rejestracji dokonuje się w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie, a cała procedura trwa około 6 miesięcy. Samo prawo ochronne trwa 10 lat i jeżeli później go nie przedłużysz – wygaśnie.
Zastrzeżenia znaku towarowego można jednak dokonać także na terenie całej Unii Europejskiej lub w innych krajach świata. W pierwszym przypadku dokumenty składa się do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej z siedzibą w Alicante (Hiszpania), a w drugim do Światowej Organizacji Własności Intelektualnej z siedzibą w Genewie (Szwajcaria).
Taka rejestracja jest szczególnie polecana przedsiębiorcom, którzy działają na zagranicznych rynkach, a nie tylko w Polsce.
Podsumowanie
Marka to bez wątpienia najcenniejsza wartość firmy. Potrafi przyciągnąć klientów, zapewnić ich lojalność, zagwarantować pozytywy odbiór ze strony konsumentów. Jednym słowem z biegiem czasu staje się cenna. Warto pomyśleć więc o jej ochronie.
Można to zrobić w sposób darmowy lub płatny. Drugie rozwiązanie, czyli zastrzeżenie znaku towarowego (nazwy sklepu) w Urzędzie Patentowym, będzie najskuteczniejsze. Pozwoli w pełni chronić markę i zapewni przewagę w sporach sądowych z nieuczciwą konkurencją czy złodziejami.
A jak możesz dowiedzieć się z poniższego nagrania, trolle od znaków towarowych mają w Polsce świetne warunki do działania.
Źródło: Artykuł partnerski
16 komentarzy
Bardzo dobry i potrzebny artykuł! Każda osoba prowadząca własny biznes powinna się z nim zapoznać 🙂
Super te wideo w treści
ciekawe ciekawe
Bardzo merytorycznie zresztą jak każdy wpis tutaj. Pozdro od fana
Ochrona nazwy i loga firmy jest bardzo ważna. Najlepiej wykupić patent, aby nikt inny nie nazwał firmy tę samą nazwą jak nasza. Jeśli nazwa jest chroniona prawnie, a ktoś będzie chciał ją nam ukraść, możemy wtedy zgłosić się do prawnika i wytoczyć postępowanie sądowe.
Prowadząc sklep nie tylko trzeba chronić nazwę, ale też dane osobowe klientów. Dlatego ja zadbałam o bezpieczeństwo it i zgłosiłam się do odpowiedniej firmy, która się tym zajmuje.
Takie kwestie najlepiej rozważyć z prawnikiem. Ja korzystałem z obsługi prawnej firm u prawnika z piaseczna. Prawnik wszystko nam wyjaśni oraz pomoże załatwić dokumenty.
Prawnicy rozumieją potrzeby klientów z otoczenia biznesu, ponieważ sami działają jako przedsiębiorcy. Wiedzą, że każde przedsięwzięcie biznesowe to nie tylko szansa, ale także ryzyka które należy zidentyfikować i wyeliminować ich potencjalne skutki.
Jest jeszcze takie coś jak ubezpieczenie swojej działalności internetowej, w tym sklepu online. Taki ubezpieczyciel nie zajmuje się tylko ochroną zatowarowania.
Szukasz kancelarii prawnej, która specjalizuje się w długoterminowej obsłudze prawnej właścicieli działalności gospodarczych na Śląsku? Kancelaria adwokatowa w Katowicach udzieli porady prawnej w tematach ochrony nazwy sklepu internetowego oraz znaków towarowych. Ponadto można zgłaszać się po popełnieniu poważniejszych przestępstw, w celu egzekucji należności od nieuczciwych kontrahentów, czy w ramach podpisania solidnych umów z nowymi pracownikami lub kontrahentami.
Niedawno otwierałem swój pierwszy sklep internetowy. Dużo spraw formalnych nie było dla mnie w 100% zrozumiałych. W takim przypadku warto skorzystać z porad prawnych. Doświadczony prawnik w Jastrzębiu Zdroju, który mi pomógł, na pewno wyjaśni wszystkie zawiłości z którymi musimy się zmierzyć otwierając biznes online.
Zgadza się, czasami warto wydać więcej i mieć spokojną głowę, lub jak się to teraz mówi, czyste papcie.
Odpowiednio wczesna ochrona swojej własności ma, jak wymieniłeś powyżej, sporo zalet. Często niestety przedsiębiorcy o tym zapominają i w późniejszym okresie spotyka ich szereg nieprzyjemności. Asysta kancelarii patentowej oraz prawnika to konieczność, jeśli chcemy iść dalej i rozwinąć się w wielkim biznesowym świecie. Kreatywność ma swoją cenę, a patent może nam te koszta odpowiednio zabezpieczyć.
Dzięki za komentarz 😉
Polecam skontaktować się z prawnikiem
Dziękuję za sugestię! Masz absolutnie rację 😀