Jak żelki podbiły świat?
Gdy myślimy o żelkach, to pierwszą rzeczą, która przychodzi automatycznie do głowy jest jedna nazwa – HARIBO. To właśnie Haribo kojarzy się z żelkami jak żadna inna firma na świecie. I chociaż rynek słodyczy szybko się zmienia, a żelki pojawiają się w coraz to nowych smakach, to jeszcze nikt nie powtórzył tego sukcesu. Być może jest to już niemożliwe, bo jak pokazuje historia, budowanie marki trwa kilkadziesiąt lat i nie jest procesem, który może być szybko powtórzony.
Żelki Haribo podbiły świat dzięki kilku czynnikom. Po pierwsze – chociaż nie były pierwsze na rynku, to jako pierwsze stały się produktem masowym. Stało się tak dlatego, że Hans Riegel, twórca żelków Haribo nie chciał tworzyć produktu, który byłby dostępny tylko dla niektórych. Chciał zbudować popyt masowy na swoje słodycze (jest pomysłodawcą kilkudziesięciu rodzajów słodyczy, z których żelki odniosły największy sukces). I to mu się udało, nawet w tak trudnych czasach – Haribo przetrwały niemiecki kryzys po I wojnie światowej, hiperinflację i II wojnę światową. Riegel stworzył produkt, który był dostępny dla każdego i nie tracił przy tym na jakości, bo jego pomysł na recepturę był unikalny.
Po drugie, przyczyna sukcesu Haribo tkwi w umiejętnym łączeniu rozwoju marki z zachowaniem najważniejszych cech produktu. Rodzina Hansa Riegela potrafiła po jego śmierci rozbudować ofertę firmy tak, by jednocześnie zachować tradycyjny smak i obraz marki, jak i dostosować się do nowych trendów na rynku słodyczy. Nigdy jednak nie były one na tyle duże, by zanikł wypracowany wcześniej oryginał.
Umiejętne połączenie tych kilku czynników zdecydowało o globalnym sukcesie tej firmy. Co więcej, Haribo w ostatnich kilkudziesięciu latach udało się uniknąć błędnej komunikacji konsumenckiej, czy też poważnych wizerunkowych wpadek. To niewątpliwe zasługa starannego planowania i dobrej kultury organizacyjnej i korporacyjnej w firmie produkującej słynne żelki.
W ofercie hurtowni KURI żelki Haribo są jedną z kluczowych pozycji. Od lat dbają o to, by klienci mogli zaopatrzać się w te właśnie produkty.
Zobacz też wpisy z kategorii pomysł na biznes: https://biznesomania.com.pl/category/pomysly-na-biznes
Brak Komentarzy