Magento vs Shopify – co wybrać
Wybranie właściwej platformy e-commerce to bardzo ważna decyzja – jest to w końcu fundament, na którym będziesz budować swój biznes. Na rynku istnieje wiele opcji, ale w tym artykule skupimy się na dwóch rozwiązaniach – Magento oraz Shopify. Jakie są ich wady i zalety? Na którą platformę się zdecydować? Tego dowiesz się z tego poradnika.
Magento 2 – najważniejsze informacje
Wdrożenia Magento można spotkać w przypadku sprzedawców, którzy prowadzą rozbudowane sklepy – platforma zyskała wśród tej grupy dużą popularność. Omawiany CMS wprowadzono na rynek w 2008 roku, a od 2015 funkcjonuje wersja 2.0, która to jest już głównym wydaniem, gdyż wsparcie dla „jedynki” zakończyło się 30 czerwca 2020 roku.
Zalety:
- Rozbudowane moduły sprzedażowe.
- Model open source, który daje swobodę w edytowaniu sklepu pod własne potrzeby.
- Wsparcie licznych systemów płatności.
- Caching, który znacznie wpływa na szybkość ładowania stron.
Wady:
- Drogie rozbudowane edycje platformy, które dają dostęp do lepszych funkcji.
- Do zarządzania sklepem potrzebne są zaawansowane umiejętności techniczne lub zespół specjalistów.
- Dostosowywanie sklepu pod własne potrzeby może być kosztowne i czasochłonne.
Shopify – najważniejsze informacje
Shopify to platforma e-commerce, która funkcjonuje w formacie SaaS (Software as a Service). Założono ją w 2004 roku. Skierowana jest ona głównie do początkujących sprzedawców, którzy nie mają umiejętności technicznych. Shopify upraszcza i automatyzuje wiele aspektów związanych z budowaniem i zarządzaniem sklepem, dzięki czemu praktycznie każdy może za jego pomocą zacząć przygodę z e-commerce.
Zalety:
- Świetny system zarządzania towarem.
- Integracje pozwalające prowadzić sprzedaż na licznych kanałach jak Facebook, Instagram czy Amazon.
- Platforma jest bardzo łatwa w obsłudze i przystępna dla początkujących.
Wady:
- Shopify pobiera prowizję za każdą sprzedaż realizowaną przez sklep, o ile nie korzystasz z Shopify Payments.
- Treść nie dostosowuje swojego formatu automatycznie po zmienieniu motywu.
- Aby móc realizować większość najważniejszych funkcjonalności, konieczne jest zainstalowanie licznych aplikacji, których może się z czasem nagromadzić.
Skoro podstawy mamy za sobą, przejdźmy do porównania platform pod względem kilku najważniejszych czynników:
Koszty
Wdrożenie Magento 2 jest darmowe, gdyż platforma funkcjonuje w charakterze open source. Ogólnie jednak funkcjonują 3 wersje tego CMS-a. Przyjrzyjmy się im bliżej:
- Open Source Edition (wcześniej Community Edition) – domyślna, darmowa wersja.
- Commerce Edition (wcześniej Enterprise Edition) – koszt tej wersji zaczyna się od 22 000$ rocznie i rośnie wraz z obrotem sklepu. Commerce Edition daje dostęp do bardziej zaawansowanych funkcji.
- Commerce Cloud Edition (wcześniej Enterprise Cloud) – w zasadzie te same funkcje jak w przypadku Commerce Edition, jednak oparte o chmurę. Koszt wersji zaczyna się od 40 000$ rocznie i rośnie wraz z obrotem sklepu.
Koszty Shopify wyglądają zupełnie inaczej, gdyż platforma funkcjonuje jako SaaS, a więc korzystanie z niej wiąże się z opłacaniem miesięcznej subskrypcji. Na dzień 25.09.2020 dostępne są 3 główne wersje abonamentu:
- Basic Shopify – 29$ na miesiąc.
- Shopify – 79$ na miesiąc.
- Advanced Shopify – 299$ na miesiąc.
Droższe wersje dają dostęp do bardziej zaawansowanych funkcji, jak i obniżają prowizje pobierane od każdej transakcji.
Istnieją także 2 dodatkowe wersje Shopify:
- Shopify Plus – skierowane do dużych przedsiębiorstw (koszt od 2 000$ na miesiąc).
- Shopify Lite – bardzo podstawowe i proste funkcjonalności e-commerce (koszt 9$ na miesiąc).
Popularność
Choć od premiery platformy wdrożenia Magento stały się bardzo popularne, to jednak z biegiem czasu Shopify wysunęło się na prowadzenie, jeśli chodzi o udział w rynku:
Źródło
Warto zaznaczyć, że wykres ten dotyczy TOP miliona stron, jeśli chodzi o ruch. W skali całego Internetu Shopify jeszcze bardziej wyprzedza pod względem popularności wdrożenia Magento, które to w tym przypadku nie znalazły się nawet na wykresie:
Źródło
Kodowanie i budowa
Pod tym względem platformy różnią się od siebie. Magento funkcjonuje w charakterze open source i został zbudowany za pomocą języka PHP. Taki stan rzeczy pozwala na dużą swobodę w zakresie edycji i dostosowywania sklepu pod własne potrzeby – wymaga to jednak umiejętności technicznych.
Shopify używa specjalnego języka, jakim jest Liquid (stworzony na podstawie Ruby), dzięki czemu platforma jest przystępna dla użytkowników i łatwa w obsłudze nawet bez umiejętności technicznych. Z drugiej strony nakłada to pewne ograniczenia, gdyż trudniej w tym przypadku jest zaprojektować i wdrożyć własne, zaawansowane funkcjonalności.
Przystępność
Shopify jest jedną z najprzystępniejszych platform e-commerce na całym rynku – stworzono ją w końcu specjalnie z myślą o początkujących użytkownikach, którzy nie mają umiejętności technicznych.
Wdrożenia Magento są z kolei trudniejsze w zrealizowaniu. CMS ten jest zdecydowanie skierowany do bardziej zaawansowanych użytkowników.
Podsumowanie – na co się zdecydować?
Z powyższej analizy jasno wynika, że Shopify to bardzo elastyczne rozwiązanie, idealnie skrojone pod początkujących sprzedawców z małym budżetem. Droższe plany pozwalają na szczęście na skalowanie biznesu.
Magento daje najwięcej swobody i powinno być Twoim wyborem, jeśli zależy Ci na dużej ekspansji, jednak pamiętaj o tym, że musisz mieć duże umiejętności techniczne lub wynająć zespół specjalistów, aby w pełni wykorzystać jego potencjał.
Źródło: Artykuł partnerski
9 komentarzy
Hmm ciekawe i bogate merytorycznie zestawienie
Dla mnie Shopify
Jak zawsze merytorycznie i ciekawie
Najważniejszą kwestią dla małych działaczy jest cena i tylko cena
super
A nie lepiej przenieść sprzedaż na platformę z gotowym ruchem jak olx?
Platformy biorą prowizję i nie są tak prestiżowe
Dzięki za szczegółowe porównanie, pomogło mi to w ostatecznym wyborze
Shopify to platforma e-commerce, która funkcjonuje w formacie SaaS (Software as a Service). Założono ją w 2004 roku. Skierowana jest ona głównie do początkujących sprzedawców, którzy nie mają umiejętności technicznych. Shopify upraszcza i automatyzuje wiele aspektów związanych z budowaniem i zarządzaniem sklepem, dzięki czemu praktycznie każdy może za jego pomocą zacząć przygodę z e-commerce.