Oszczędności przy prowadzeniu firmy
Oszczędność (nie mylona ze skąpstwem) to bardzo dobra cecha przedsiębiorcy. Oszczędności można wprowadzać na każdym etapie działania firmy – również przy jej zakładaniu. Jak? Sposobów na oszczędzanie jest naprawdę wiele, czasem może to podnieść znacząco rentowność firmy, zwłaszcza w przypadkach gdzie marża na sprzedawanych produktach jest niewielka. Na czym zatem można zachować trochę pieniędzy?
Firmowe biuro
Wielu osobom “firma” kojarzy się z dużym przedsięwzięciem, wymagającym odpowiedniej siedziby. Tym czasem sporo działalności (nawet kilkuosobowych) może funkcjonować bez rzeczywistej siedziby (w danych firmy może widnieć adres zamieszkania właściciela). Oczywiście nie przy każdym rodzaju działalności jest to możliwe.
Jednak sporo biznesów jest obecnie prowadzonych internetowo, albo są to usługi świadczone u klienta. Coraz popularniejsze są także wirtualne siedziby (np. wirtualna-siedziba.pl). Pozwala to zaoszczędzić miesięcznie niemałe sumy, w tym czynsz, opłaty za media itd.
Tańsze konto firmowe
Konto firmowe to podstawa w każdej działalności. Jednak źle wybrane może systematycznie podgryzać saldo – może w perspektywie miesiąca nie będzie to duża kwota, jednak w ujęciu rocznym to już sporo. Jeśli dopiero myślimy o zakładaniu działalności, warto przejrzeć aktualne promocje bankowe dla firm (często są to finansowe bonusy, np. za opłacanie składek ZUS). Na koncie firmowym można wyjść na plus – przynajmniej przez pewien czas. Różne oferty można porównać korzystając np. z rankingu rachunków biznesowych Kontomania.
Niższe koszty towarów/usług
Ciąć koszty można także na samych produktach – oczywiście nie “kosztem” ich jakości, ponieważ na pewno odbije się to negatywnie sprzedaży. Oczywiście warto przyjrzeć się też kosztom towarzyszącym – ile nas kosztuje magazynowanie, pakowanie, dystrybucja ? czy na pewno nie można zrobić czegoś taniej ?
To samo tyczy się również usług – przykładowo jeśli świadczymy usługi z dojazdem do klienta, rozważamy na samym początku montaż instalacji LPG w firmowym aucie – taka inwestycja na pewno kiedyś się zwróci.
Reklama
To kolejny obszar działań, który może pochłonąć każdą kwotę. Jeśli fundusze na ten cel są ograniczone, pomyślmy o darmowej reklamie – a taką są w stanie zapewnić nam klienci. Warto budować wokół produktu/usługi zaangażowaną społeczność, być aktywnym w mediach społecznościowych – tym bardziej iż koszty są symboliczne, a skuteczność takiej reklamy jest wysoka.
To oczywiście nie wyczerpuje tematu. Można szukać innych dróg albo po prostu… zająć się zwiększaniem zysków.
Zobacz też wpisy z kategorii pomysł na biznes: https://biznesomania.com.pl/category/pomysly-na-biznes
5 komentarzy
Warto część wprowadzić w życie 🙂
Super! Bardzo konkretny i syntetyczny artykuł i fachową wiedzą. Własnie czegoś takiego szukałam. Dzięki wielkie 🙂
Pozdrawiam gorąco
Malwina W.
A proszę bardzo 🙂 Pozdrawiam również.
Jeśli mamy już odpowiednie dochody możemy pomyśleć o zakupie samochodu na firmę, jeśli nie za gotówkę to np. poprzez leasing. Będziemy mieć co miesiąc fakturę leasingową którą będziemy mogli wliczyć w koszty a do tego odliczyć 50% z obecnej stawki vat (23%). Ponadto oczywiście wydatki na paliwo, części, ubezpieczenie, przegląd itp.
Słuszne spostrzeżenie.