Rozliczanie przychodów z 1koszyk i Q&A
To już ostatnia część opisu działania platformy 1koszyk. Jeśli nie widziałeś poprzednich, to zachęcam do zerknięcia: część 1 w której opisałem między innymi czym jest platforma, jak założyć konto i omówiłem największe zalety takiego rozwiązania sprzedaży, oraz część 2, w której krok po kroku przeszliśmy przez proces wystawiania produktu na sprzedaż. W tej części opiszę formy promocji, które wykorzystałem, proces rozliczania i wypłaty zarobionych środków, sposób rozliczenia przychodów bez kasy fiskalnej oraz wspólnie z przedstawicielem platformy odpowiemy na zadane przez Was pytania.
Formy promocji produktów oferowanych przez 1koszyk
Dzięki temu, że platforma od razu po wystawieniu produktu daje nam możliwość wygenerowania krótkiego linku oraz kodu QR zyskujemy wiele możliwości promowania naszego przedmiotu. Zarówno link jak i kod QR możemy umieścić niemal wszędzie, zaczynając od blogów i portali, przez media społecznościowe, w tym YouTube, Instagram, Facebook (poprzez posty, fanpage, w wybranych grupach, w wydarzeniach, przez sklep Facebook, a nawet za pomocą Messengera), w mailach, w SMS-ach, w ofertach wysyłanych do klientów, a kończąc na umieszczaniu kodu QR na materiałach drukowanych.
Ja skorzystałem z promocji na swoim blogu oraz na Facebooku. W przyszłości planuję również skorzystać z tematycznych grup na Facebooku oraz z platform do udostępniania konkursów – w końcu mój ebook powiązany jest z konkursem 😉
Wypłata środków zarobionych w 1koszyk
Po stworzeniu produktu, wystawieniu go i wypromowaniu przychodzi czas na to co najlepsze, czyli wypłatę zarobionych środków. W panelu głównym naszego konta, pierwsze co widzimy po zalogowaniu to rubryka „Przychody”. Jeśli sprzedajemy produkt cyfrowy to w tym miejscu widzimy zarobioną przez nas kwotę, pomniejszoną już o prowizję dla 1koszyk, ale jeszcze przed prowizją dla DotPay (0,5 zł za wypłatę). Żeby dokonać wypłaty należy kliknąć w przycisk znajdujący się pod zarobioną kwotą „Wypłać”. W kolejnym kroku podajemy kwotę, którą chcemy wypłacić i tytuł przelewu. Klikamy „Zapisz” w prawym dolnym rogu i gotowe. Pieniądze w przeciągu kilku dni znajdą się na naszym koncie.
Faktura od 1koszyk uwzględniająca prowizje, wystawiana jest 3 dnia klejonego miesiąca i wysyłana jest mailowo, znaleźć ją można także w zakładce Rozliczenia – Faktury. W przypadku jeśli klient opłaci zamówienie przelewem będzie ona oznaczona jako zapłacona. W przypadku sprzedaży produktów fizycznych z płatnością przy odbiorze (za pobraniem) kwota prowizji nie może być automatycznie pobrana, zatem na fakturze będzie widniała jako „do zapłaty”.
To z jaką częstotliwością wypłacać będziemy zarobione pieniądze jest sprawą indywidualną. Środki są gromadzone na subkoncie DotPay. Wypłata jest możliwa w każdej chwili, jednak pobierana jest każdorazowo opłata za zlecenie wypłaty środków 0,50 zł. Jeśli w danym miesiącu było zlecenie wypłaty z Dotpay, to ta kwota będzie widoczna na fakturze, ale z przyczyn prawnych zawsze będzie “do zapłaty”.
Sprzedaż w 1koszyk a przychód, podatki i dokumentacja
Jak wiemy, wszystkie firmowe przychody powinny być udokumentowane. Sprzedając przez 1koszyk najprawdopodobniej swoją ofertę skierujecie do osób fizycznych. Sam zanim zacząłem sprzedawać ebooka swoją ofertę kierowałem wyłącznie do innych firm, którym wystawiałem najzwyczajniejszą fakturę. Udokumentowanie sprzedaży dla osoby fizycznej wygląda jednak nieco inaczej. Jeśli posiadasz kasę fiskalną, najłatwiej będzie wystawiać paragon do każdej sprzedaży. Jeśli natomiast tak jak ja, takiej kasy nie posiadasz, to istnieją dwa sposoby na to, żeby nadal jej nie nabywać:
- Twój przychód ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie przekracza 20 000 zł rocznie. Co ważne, kwota ta dotyczy przychodu, a nie zysku.
- Sprzedaż odbywa się całkowicie zdalnie z wpływem środków na rachunek bankowy, a do wypłaty wystawić należy fakturę, której numer znajdzie się w przelewie.
Żeby wypracować jakieś rozsądne wyjście z tej sytuacji wymieniłem z księgową kilkanaście maili i najoptymalniejszym oraz najbezpieczniejszy wyjściem wydaje mi się zbiorcze, comiesięczne wprowadzenie przychodu od osób fizycznych (w ifirma przez zakładkę Faktury -> “Inne przychody” -> przychód uniwersalny VAT). VAT na sprzedaż ebooka na ten moment wynosi 5%. Kwota, którą podajemy w przychodzie powinna być pełną, zarobioną przez nas kwotą, niepomniejszoną o prowizję dla 1koszyk, ani dotpay, bowiem te kwoty ujmiemy w formie kosztów.
Najbezpieczniej będzie jednak zapytać swojego księgowego o sposób rozliczenia przychodu, ponieważ może to wyglądać różnie w zależności od typu produktu, liczby klientów czy nawet zasad w poszczególnych biurach księgowych.
Automatyczne fakturowanie w 1koszyk
Opcja mechanizmu automatycznego fakturowania to nowa funkcjonalność w 1koszyk i do końca tego miesiąca (marzec 2021) jest ona udostępniana sprzedawcom bezpłatnie. Funkcja fakturowania to automatyczne generowanie faktur w momencie płatności. W przypadku transakcji z płatnością przy odbiorze, wystawienie faktury nastąpi w momencie oznaczenia zamówienia jako odebrane. Kupujący ma prawo przy składaniu zamówienia wymagać wystawienia faktury i niezależnie od ustawień w panelu klient ma możliwość wypełnić dane do faktury.
Jeśli Ty, jako sprzedawca chciałbyś uzyskać od kupujących dane osobowe do rozliczenia wpłat (imię i nazwisko oraz adres) należy włączyć odpowiedni parametr w panelu: Konfiguracja > Opcje Koszyka >Wymagaj podania danych do faktury/rachunku.
Zanim uruchomimy fakturowanie, należy zweryfikować ustawienia podatkowe w konfiguracji Sprzedawcy. W zakładce Konfiguracja -> Dane firmy dostępne są pola dotyczące podatków: metoda księgowania, stawka na dostawę, zwolnienie z VAT. Dodatkowo w każdym produkcie należy ustawić właściwe parametry: kod GTU oraz ewentualnie zwolnienie produktu z VAT.
Włączanie modułu fakturowania dokonują pracownicy platformy, po tym, jak ustawienia podatkowe w konfiguracji sprzedawcy zostaną zaktualizowane. Włączenie tej funkcji aktywowane jest od początku kolejnego dnia. Należy jednak mieć na uwadze, że usługa nie jest programem księgowym, aczkolwiek posiada zautomatyzowane wystawianie korekty faktury do zera, w sytuacji anulacji zamówienia.
Usuwanie produktu w 1koszyk
W celu usunięcia produktu należy przejść do zakładki Produkty – Lista produktów, następnie zaznaczyć te produkty, które chcemy usunąć, klikając w kratkę po lewej stronie i z menu akcji u dołu strony wybrać opcję „Usuń”, a następnie kliknąć przycisk OK znajdujący się tuż obok.
Usunięte produkty pozostają jednak w panelu. Można je łatwo znaleźć używając filtrowania. Jeśli nastąpi potrzeba to można przywrócić usunięty produkt klikając w akcję „przywróć”.
Podsumowanie i moje wrażenia
Platforma zapulsowała u mnie przede wszystkim przejrzystością, łatwością obsługi i prostotą działania. Równie ważne były dla mnie jasno określone i niskie prowizje, na pewno nie miałem odczucia, że ktoś żeruje na moich zarobkach, jak ma to miejsce chociażby w przypadku wielkich platform content marketingowych, których prowizje sięgają 40%. Dużą wartością jest też obsługa, na którą nie można narzekać, zakładki mające na celu pomóc klientom są bardzo rozbudowane, a na odpowiedź na maila nie trzeba długo czekać. Pochwalić muszę też przejrzystość rozliczeń i łatwość wypłacania środków.
Minusy, jakie zauważyłem są bardzo subiektywne i większości z Was mogą nie dotyczyć, ale dla mnie małymi mankamentami jest fakt, że żeby sprzedawać konieczne jest posiadanie działalności, lub działalności nierejestrowanej (w tym NIP i polski rachunek bankowy) co z jednej strony jest logiczne, ale z drugiej strony nieco ograniczające możliwości sprzedaży w przypadku zawieszenia działalności lub kiedy ta została zamknięta mniej niż 60 miesięcy temu (nie można prowadzić działalności nierejestrowanej jeśli prowadziło się działalność w przeciągu ostatnich 60 miesięcy) Drugim mankamentem jest kwestia rozliczania przychodów – tutaj jednak wystarczy poświęcić kilkadziesiąt minut na konsultację z księgową, żeby wszystko było jasne.
Reasumując – platformę 1koszyk oceniam bardzo pozytywnie, jest to prosta w obsłudze, zapewniająca wsparcie i przede wszystkim tania alternatywa dla własnego sklepu.
Pytania czytelników i odpowiedzi przedstawicieli 1koszyk.pl
1. W jaki sposób generowany jest rachunek/ faktura dla klienta (1koszyk)? Czy klient dostaje jakieś potwierdzenie zamówienia i jakiś dokument np w PDF? Czy trzeba to jakoś osobno ogarnąć lub ręcznie w programie do wystawiania faktur?
Odp: Po transakcji w 1koszyk zarówno Kupujący jak i Sprzedawca otrzymuje wiadomość o złożonym zamówieniu.
Kupujący w trakcie procesu zakupowego musi podać minimum danych, które są potrzebne do realizacji zamówienia. W sytuacji gdy przedmiotem zakupu jest produkt cyfrowy, system poprosi tylko o podanie adresu e-mail i to wystarczy aby złożyć zamówienie. Sprzedawca może jednak zażądać podania danych kontaktowych (imię, nazwisko, telefon) czy też danych do faktury (imię, nazwisko, adres, ewentualnie NIP).
Wymóg podawania dodatkowych danych można ustawić w panelu Sprzedawcy Konfiguracja > Opcje Koszyka >Wymagaj podania danych do faktury/rachunku lub/i → Wymagaj podania danych kontaktowych do zamówienia
Faktura dla Kupującego może automatycznie zostać wystawiona, ponieważ w 1koszyk jest możliwość włączenia modułu automatycznego fakturowania. Na razie jest on bezpłatny aczkolwiek w przyszłości moduł fakturujący będzie częścią planów cenowych.
Funkcja fakturowania to automatyczne generowanie faktur w momencie płatności. W przypadku transakcji z płatnością przy odbiorze, wystawienie faktury nastąpi w momencie oznaczenia zamówienia jako odebrane.
Moduł fakturujący w 1koszyk nie jest programem księgowym aczkolwiek w sytuacji anulacji zamówienia jest automatycznie wystawiania faktura korygująca do zera.
2. Czy kupujący musi założyć konto w 1koszyk?
Odp: Przy pierwszych zakupach za pośrednictwem linku zakupowego 1koszyk konto jest automatycznie zakładane.
3. Czy jest wersja mobilna aplikacji?
Odp: Tak.
4. Jak konkretnie wygląda cennik?
Odp: Aktualny cennik jest pod linkiem https://www.1koszyk.pl/cennik
5. Tak od strony osoby sprzedającej: czy Klient od razu dostaje maila z linkiem, pobiera produkt i jest po problemie? Czy wygląda to tak, jak z udostępnianiem pliku grupie przez np. Dysk Google, że trzeba jeszcze każdemu osobno pozwolić na dostęp?
Odp: Przy definiowaniu produktu cyfrowego można podać url do pobrania produktu wtedy po dokonanej i opłaconej transakcji Kupujący otrzyma e-mail z linkiem do pobrania produktu. Jeżeli sprzedawca oczekuje zgody na odstąpienie od prawa zwrotu, przed pobraniem wyświetlona zostanie odpowiednia formułka.
6. Czy po sprzedaniu czegoś przez panel dostaję jakieś konkretne powiadomienie czy trzeba logować się do panelu i sprawdzać cały czas?
Odp: Po transakcji w 1koszyk zarówno Kupujący jak i Sprzedawca otrzymuje wiadomość o złożonym zamówieniu i dokonanej płatności. Bardziej szczegółowe statusy zamówień widoczne są w panelu.
7. Czy ilość dostępnych produktów da się edytować po wystawieniu?
Odp: Tak można zwiększać lub zmniejszać ilość sztuk wystawionego produktu. Służą do tego odpowiednio mechanizm dostaw oraz korekta stanów magazynowych. Instrukcja dostępna jest pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=3u_6zTtpz9g
8. Czy trzeba z 1koszyk podpisać umowę?
Odp: Sprzedaż przez 1koszyk nie wymaga zawierania pisemnej umowy. 1koszyk (FSI) pełni funkcję agenta handlowego Sprzedawcy, wykonując czynności agencyjne, w tym zwłaszcza w zakresie rozliczenia przez Sprzedawcę Umów i przyjęcia zapłaty ceny za Towar. Fakt wypełnienia formularza rejestracyjnego i zgoda na regulaminy platformy jest umową między Sprzedawcą a 1koszyk. Zgoda obejmuje również kwestie powierzania i przetwarzania danych osobowych oraz RODO.
9. Jak wygenerować link sprzedażowy?
Odp: Link sprzedażowy jest gotowy do pobrania po zakończeniu edycji produktu/usługi → Skopiuj URL
Można go pobrać wprost z listy produktów (także jako kod QR) lub z karty produktu.
KUP EBOOK 310 POMYSŁÓW NA BIZNES!
EDIT z dnia 27.04.2023
W przeciągu minionych 2 lat zmianie uległ operator płatności zintegrowanych z 1koszyk.
Obecnie jest to Blue Media.
Opłaty za usługę zależą od wyboru planu – podstawowego, bez abonamentu lub premium.
Ten drugi w zależności od opłaconego okresu kosztuje od 45 do 90 zł netto/miesiąc.
W przypadku planu podstawowego prowizja wynosi 6,9%, natomiast w abonamencie jest to 4.9%.
Prowizja uwzględnia należność dla operatora płatności.
Minimalna prowizja to 1,5 zł brutto, natomiast prowizja od wypłaty z platformy wynosi 1 zł brutto.
Weryfikacja sprzedawcy jest obecnie prowadzona w całości po stronie bramki płatniczej.
Za weryfikację bramka pobiera bezzwrotną opłatę w wysokości 19 zł brutto. Opłata ta nie jest zwracana w przypadku negatywnej weryfikacji.
Warto wspomnieć że stworzyliśmy oddzielny serwis z pomocami dla użytkowników platformy: https://wiki.1cart.eu/books/1koszyk-faq
38 komentarzy
Chyba się przekonałem po tych trzech częściach, skorzystam na próbę
Polecam 🙂
Mam wrażenie że sporo informacji się powtarza
Jeśli już to dla utrwalenia 😉
Super!
🙂
Rzetelnie przygotowane, wiele się dowiedziałem i chyba przekonałem do takiej formy sprzedaży, mam taki problem że wydałem już na własny sklep ponad 1000 zł.
Zawsze lepiej zawrócić przed większymi stratami. Uważam, że własny sklep jest dobry w 3 przypadkach, jeśli mamy budżet na marketing rzędu 200 000 miesięcznie, kiedy mamy autorskie i unikalne produkty, których klienci sami będą szukać po całym internecie lub kiedy mamy dobry kanał mediowy, np konto na IG z 50 000 obserwujących lub bloga z przynajmniej 2 lub 3 razy takim wynikiem. W każdym innym przypadku korzystniej jest skorzystać z 1koszyk lub samej bramki
Ciekawe i proste rozwiązanie
Zgadzam się 🙂
Moje pytanie się znalazło, dzięki 🙂
🙂
Na pewno duży plus za łatwość obsługi o której wspominasz, obawiam się jednak że przeciętny kupujący może mieć obiekcje ze względu na nieznajomość marki 1koszyk
Samej “marki 1koszyk” nawet za bardzo nie widać w procesie zakupowym, po kliknięciu w link klient jest przekierowywany do płatności, a nie na stronę 1koszyk 😀
Fajna sprawa, duże uproszczenie
Dzięki 🙂
haha
🙂
Rozwiązanie ciekawe
Dzięki 🙂
Można tam sprzedawać rękodzieło?
Jasne, że tak!
super cykl artykułów
Dzięki 🙂
Allegro przy okazji zapewnia od razu klientów
To prawda, ale płacimy wyższą prowizję, jesteśmy od nich zależni i mniej profesjonalni, a proces zakupu trwa dłużej, tak jak modyfikacja oferty
Czekam na kolejne pomysły na biznes, to jest najważniejszy kontent tego bloga jak dla mnie
Dzięki, na pewno będą:)
Super!
🙂
Narzędzie wygląda ciekawie i myślę ze wypełniło pewną lukę w rynku, wróżę im powodzenie
Zgadzam się!
Wg mnie będą ciągle podnosić podatki, bo kasy może zaczać brakować w pewnym momencie. Fakt jest taki, że już teraz brakuje pieniędzy m. in. na służbę zdrowia, na inwestycje np inwestycje drogowe i na inne tego typu.
Z drugiej strony wprowadzenie podatku np bankowego sprawiło, że został on zwykle przerzucony na klientów, w postaci droższych usług bankowych – to też nie jest dobrze.
Gdzieś jest ta granica 😉
Super!
Dzięki 😀
Pomocne artykuły – dziękuję 🙂
Jednak tak w uproszczeniu – chciałabym sprzedawać ebooka (powieść) przez 1koszyk. Nie mam firmy, nie zamierzam jej zakładać (nie opłaca się to) – pozostaje działalność niezarejestrowana.
1. Co muszę zrobić – NIP i prowadzić ewidencję sprzedaży, czy coś jeszcze?
2. Jak z regulaminem sprzedaży i polityką prywatności – czy muszę je tworzyć oddzielnie pod mojego ebooka/moją stronę www, czy należy to do 1koszyk (żeby mieć wszystko ok, jesli chodzi o licencje do powieści)
3. Rozliczenie dochodu – na razie dla mnie to czarna magia, księgowego swojego nie mam 😉 .
Chcę, żeby wszystko było legalnie, by nikt się nie doczepił
Obawiam się, że 1koszyk jest narzędziem dedykowanym dla osób posiadających firmę.
Odezwij się na maila, może coś razem wymyślimy 🙂