Gdzie szukać wiedzy z zakresu e-commerce?
Sektor e-commerce w obecnych czasach jawi się nie tylko jako niezwykle ciekawa przestrzeń inwestycyjna, ale wręcz jako nieodzowna część każdego biznesu, w którym staramy się coś sprzedać. Przekonałem się o tym już jakiś czas temu. Wydaje Ci się, że możesz zajmować się handlem (obojętnie jakim) traktując e-commerce po macoszemu lub jako wyłącznie dodatek do podstawowej działalności? Błąd.
Po pierwsze, w wielu przypadkach nie jesteś w stanie przewidzieć ani zmian orientacji konkretnych klientów, ani tym bardziej globalnych zmian zachodzących na całym rynku. Przykład: jeszcze pewien czas temu sprzedaż książek przez internet stanowiła tylko pewien ułamek dochodów osiąganych przez księgarnie. W przeciągu stosunkowego krótkiego okresu sytuacja jednak zmieniła się w sposób diametralny i obecnie księgarze przyznają, że bez działalności w sferze e-commerce ich biznesy po prosty przestałaby istnieć.
Fakt, że nie wszystkie branże informatyzują się w takim samym tempie. Zasadnicza tendencja jest jednak całkowicie jasna i naprawdę trudno się spodziewać, że któraś z dziedzin na zawsze pozostanie niezdobytym bastionem tradycyjnego, stacjonarnego handlu.
Gdzie szukać wiedzy na temat e-commerce?
Oczywiście, wszystko to jest tylko powierzchownym wprowadzeniem. Sam doświadczyłem tego, że “wiedzieć o tym, jak ważny jest sektor e-commerce” a umieć efektywnie wykorzystać tę wiedzę to dwie zupełnie różne rzeczy.
Jakie błędy możesz popełnić? Przeróżne, i to nawet, jeżeli jesteś przekonany, że świetnie znasz internet. Szybko przekonasz się, że czeka na Ciebie sporo niespodzianek a rzeczywistość często zwyczajnie wymyka się racjonalnym prognozom i kalkulacjom.
Najprostszy przykład? Reklama. Sam przez długi czas byłem przekonany, że reklama w e-commerce ma przede wszystkim wyróżnić nas na tle konkurencji, stworzyć określony nastrój, wpłynąć na odbiorcę i tak dalej. Innymi słowy, postrzegałem marketing jako coś w rodzaju odrębnej “sztuki”, zapominając, że przecież reklama to tak naprawdę jedynie środek mający w jak najbardziej skuteczny sposób prowadzić do celu: większej sprzedaży. Sporo więc inwestowałem w ładne, kreatywne reklamy, znacznie lepsze, niż marketing mojej konkurencji. Wpływ na sprzedać? Cóż, szczerze mówiąc, raczej takowego nie zaobserwowałem. Dlaczego? Tutaj kompleksowa odpowiedź na to pytanie: https://marketingibiznes.pl/e-commerce/chcesz-robic-fajne-reklamy-a-moze-wolisz-takie-ktore-sprzedaja/
Cóż, brzydko mówiąc prawda jest taka, że sektor e-commerce nie raz i nie dwa razy zrobił ze mnie idiotę(szczerość ze sobą to podstawa). Próbowałem korzystać z mojego dość bogatego, trzeba przyznać, doświadczenia w handlu tradycyjnym, kierować się intuicją, samodzielnie analizować-niewiele to wszystko dawało.
W końcu dotarło do mnie to, co w sumie było oczywiste już od samego początku: nie jestem specjalistą w dziedzinie e-commerce, tylko potrzebuje wiedzy rzeczywistych specjalistów. Zacząłem więc czerpać tę wiedzę i przenosić ją na swoją działalność. Efekty pojawiły się zaskakująco szybko. Co więcej, po tym czasie mogę powiedzieć, że zaczynam rozumieć e-commerce, chociaż do jakiejkolwiek specjalizacji wciąż mi daleko.
Dlaczego trudno “znać się” na e-commerce?
Jak odpowiedzieć na to pytanie? W końcu handel to handel: jako przedsiębiorca chcę coś sprzedać, natomiast klient chce coś kupić. Brzmi prosto, tyle że to tylko teoria. Branża e-commerce jest naprawdę skomplikowana, rozwija się nie tylko dynamicznie ale i wielotorowo. To wszystko sprawia, że nawet próby bieżące śledzenia nowinek same w sobie mogą nie wystarczyć. W sieci pojawia się sporo materiałów poświęconych e-commerce. Problem? Przeważnie są to po prostu informacje, a nie materiały o charakterze poradnikowym. Kolejny kłopot to poskładanie tych wszystkich newsów w jakiś spójny system, tak żeby dało się to wszystko wprowadzić w życie. Najdelikatniej mówiąc: bywa to trudne.
Sporo się zmieniło od momentu, gdy udało mi się znaleźć naprawdę rzetelne źródła wiedzy na temat e-commerce. Dotarło do mnie, że “wiedza” to nie to samo, co “informacja”. Informacja to po prostu pewien fakt, jakiś wycinek rzeczywistości. Wiedza z samej definicji ma natomiast o coś mnie wzbogacić, musi być odpowiednio usystematyzowana i możliwa do zrozumienia. Wszystkie te wartości znalazłem tutaj: https://marketingibiznes.pl/category/e-commerce/
Czym różni się zalinkowana strona od tych “źródeł informacji”, z których korzystałem wcześniej? Przede wszystkim właśnie tym, że nie jest tylko “źródłem informacji”, ale “źródłem wiedzy”, czyli czegoś, co możesz przełożyć na praktykę i co pozwoli Ci udoskonalić swój biznes.
Z miejsca ostrzegam jednak, że nie staniesz się ekspertem od e-commerce w przeciągu kilku miesięcy: to po prostu nie działa w ten sposób. Na pewno jednak całkiem prędko zobaczysz, w jaki sposób wdrażanie w życie rzetelnej wiedzy na temat e-commerce wpływa na wyniki finansowe Twojej firmy i jak, z miesiąca na miesiąc, zaczynasz coraz lepiej rozumieć, na czym tak naprawdę polega handel w internecie.
Źródło: Artykuł partnerski
19 komentarzy
Dziękuję za ten artykuł, właśnie sama szukam informacji, wiedzy na ten temat. Potrzebuje tego do napisania pracy magisterskiej, a często jest tak, że jednak te informacje w internecie nie są do końca rzetelne i bardzo trzeba weryfikować to co się tu znajduje w sieci. Na pewno zaglądnę na stronę, którą podlinkowałeś w artykule.
Sam staram się na bieżąco śledzić rynek e-commerce i jak każda branża z przedrostkiem “e-…” rozwija się bardzo szybko. Kilkumiesięczne zaprzestanie śledzenia nowinek i badań to straty finansowe.
Dzięki za sporą dawkę informacji
Mega polecenie, dzięki!
Dobre
Dobra wiedza
Znam tę stronkę 😀
Jak zawsze dobry wpis
Mądre rzeczy 😉
Super jak zawsze, czekam na kolejny PnB
No niezłe muszę przyznać
Ecommerce to nie taki łatwy kawałek chleba, nie jeden zęby na tym potracił i włosy przy okazji 😉
Bardoz fajna dawka wiedzy, jak zawsze zresztą
Bombastycznie
ooo…znalazłem tam wiele ciekawych informacji, dzięki
Każda firma powinna mieć swoją stronę internetową, a w szczególności sklep. Oprócz promowania się w internecie, trzeba zacząć od zakupu dobrego serwera.
Ja wiedzę czerpię od specjalistów. Zleciłem projektowanie strony internetowej w Krotoszynie, bo wiedziałem, że agencja BWD na pewno świetnie się tym zajmie.
Marketing internetowy jest ostatnio bardzo popularny. Praktycznie każda strona internetowa powinna się pozycjonować, aby zaistnieć w internecie.
Wiedza na temat e-commerce to w sumie interdyscyplinarna sprawa, trzeba łączyć wiedzę z wielu branż w jednej