10 książek o biznesie, które musisz znać!
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, o tym, że książki czytać warto. Pomimo tego, że żyjemy w dobie internetu, gdzie zaledwie kilka kliknięć wystarczy, by dostarczyć nam odpowiedzi na dowolne niemal pytanie, mało kto wykorzystuje ten fakt na swoją korzyść. Coraz częściej zamykamy się w swoich bańkach informacyjnych przyswajając jedynie to, co serwuje nam Facebookowy wall, czy przeglądarkowy news feed. Prowadzi to do tego, że jesteśmy bombardowani dużą ilością bezwartościowych treści, które to w dodatku w dużej mierze już znamy. Taki tryb przyswajania informacji niezwykle mocno obciąża nasz umysł i zniechęca do podejmowania takich aktywności jak czytanie książek właśnie. Dochodzi do tego, że mając 20 min wolnego wolimy po raz kolejny przescrollować Instagrama patrząc na nic nie znaczące zdjęcia, które rozmyją się w pamięci chwilę po odłożeniu telefonu, aniżeli poczytać wartościową książkę, która mogłaby poszerzyć nasze horyzonty i przybliżyć nas do życiowego sukcesu. Dziś, w opozycji do takich zachowań przygotowałem dla Was 8 książek o biznesie, które nie tylko warto, ale trzeba przeczytać! Kolejność książek na liście nie ma odzwierciedlenia w żadnym rankingu, wszystkie przedstawione dzieła stanowią unikalną wartość, którą ciężko jest zestawiać pod kątem wartościowości czy oceny.
“Zbyt wielcy by upaść” – Andrew Ross Sorkin
Zaczynamy z przysłowiowej grubej rury, czyli od książki poruszającej poważny problem, którego skutki możemy obserwować do dziś na całym świecie. Chodzi oczywiście o wielki kryzys amerykański z 2008 roku. W swojej książce dziennikarz New York Timesa w wciągający, wręcz filmowy sposób opisuje kulisy genezy kryzysu oraz obnaża pychę i bezczelność amerykańskich bankierów i giełdowych graczy święcie przekonanych, o tym, że są konstrukty i instytucje, które nie mogą upaść. 750 stronicowe dzieło Andrew Sorkina zostało nominowane do nagrody najlepszej książki biznesowej dziennika Financial Times oraz doczekało się ekranizacji w postaci serialu od HBO.
“Kto zabrał mój ser?” – Spencer Johnson
Pomimo swojego prozaicznego tytułu jest to zdecydowanie dzieło, które warto polecić każdemu, nie tylko tym powiązanych ściśle z biznesem i finansami. “Kto zabrał mój ser?” to inteligentne, ale zarazem proste studium tego, jak ważnym elementem są zmiany, które każdy z nas przeżywa w swoim życiu. Autor stara się udowodnić, że to właśnie zmiany są jedyną ważną rzeczą i powinniśmy się na nie otworzyć. Dlaczego? Bo tylko godząc się z tym, że zmiany są nieuchronne jesteśmy w stanie się na nie przygotować i wykorzystać je na swoją korzyść, ciesząc się tym, co przyniosą. Całość przekazu utrzymana jest w formie krótkich przypowieści, które z pewnością trafią do większości z tych, którzy sięgną po tę pozycję. Pomimo tego, iż ten amerykański bestseller wywołuje skrajne emocje i opinie, warto się z nim zapoznać, bo może akurat w Twoim przypadku, będzie to treść zmieniająca cały światopogląd.
“Inteligentny inwestor” – Benjamin Graham
Jedną z zalet książek jest to, że za ich pomocą możemy zagłębić się w niektóre kwestie poprzez pryzmat tego, jak postrzegają je inni. Dzięki temu możemy np. dowiedzieć się tego, jak na świat patrzył Benjamin Graham przez wielu nazywany najlepszym doradcą inwestycyjnym dwudziestego wieku. W swojej książce Graham przekazuje swoje sposoby i filozofię inwestowania wartościowego, które znajdują odniesienie w dzisiejszej sytuacji gospodarczej i zjawiskach, które możemy obserwować na rynku. “Inteligentny inwestor” to bez wątpienia biblia każdego inwestora, w której zawarta jest praktyczna wiedza niezbędna każdemu, kto chce się uchronić przed podstawowymi, acz często kosztownymi błędami na ścieżce inwestycji i strategii długoterminowych.
“The Smartest Guys in the Room” – Bethany McLean i Peter Elkind”
To niezwykłe dzieło pary autorów z amerykańskiego magazynu “Fortune” obnaża manipulacje i oszustwa przedsiębiorstwa energetycznego Enron, które w latach dziewięćdziesiątych zbijało niewyobrażalną fortunę. Wszystko zaczęło się jednak walić po publikacji jednego z artykułów, właśnie w magazynie “Fortune”, którego autor zadał jedno proste pytanie: Jak właściwie Enron zarabia pieniądze? To pytanie zapoczątkowało śledztwo i research w głąb obłudy i chciwości Enronu, które ujawniły olbrzymie przekręty i skandale udokumentowane setkami maili, nagranych rozmów i raportów zza kuluarów elit ciągnących za sznurki największych biznesów. Ta rekomendowana przez Warrena Buffeta publikacja w mocny i szczegółowy sposób pokazuje całą drogę Enronu z potęgi finansowej lat 90 do ogłoszenia bankructwa w 2001 roku.
“7 nawyków skutecznego działania” – Stephen R. Covey
Jeżeli interesujesz się samorozwojem i optymalizacją produktywności to z pewnością to dzieło Stephena R. Coveya nie jest Ci obce. Nazywana przez niektórych biblią współczesnego człowieka publikacja zawiera w sobie wskazówki i zasady dotyczące uwolnienia swojego wewnętrznego potencjału i niewyobrażalnych pokładów produktywności. “7 nawyków skutecznego działania” to zdecydowanie publikacja obowiązkowa dla każdego, kto chce zmienić w sobie coś na lepsze, nie tylko w sferze zawodowej, ale i osobistej. Dzięki wskazówkom Coveya poznasz tajniki budowania trwałych relacji międzyludzkich oraz synergii pomiędzy działaniami, która zwielokrotni ich efekty i pozwoli zaoszczędzić Ci czas na ich wykonaniu. Całość została przedstawiona w sposób niezwykle ciekawy, oparty na prawdziwych przykładach z życia autora.
“Inteligencja emocjonalna” – Daniel Goleman
Jest to kolejna z publikacji zahaczająca o tematykę ludzkiej natury. Autor w swojej książce stara się rozwikłać zagadkę niewykorzystanego geniuszu i odpowiada na pytanie, jak to jest że osoby obdarzone talentem i łatwością w przyswajaniu wiedzy bardzo często kończą, jako podrzędne szarzy pracownicy bez ambicji i wyższych wartości. Przykłady oparte o najnowsze badania naukowców zupełnie redefiniują nasze pojęcie o roli intelektu w odniesieniu życiowego sukcesu i szczęścia. W książce oprócz samych badań i rozważań na temat czynników definiujących skuteczne działanie i prawdziwie zwycięski charakter zawarto również różnego rodzaju techniki, które można wykorzystać np. przy wychowaniu dzieci tak, aby zmaksymalizować wykorzystanie ich wrodzonych talentów i predyspozycji.
“Wizjonerskie organizacje. Skuteczne praktyki najlepszych z najlepszych” Jerry I. Porras, Jim Collins
Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak to jest, że niektóre firmy wręcz wystrzeliwują w swoich działaniach, nieustannie odnosząc sukcesy i prąc do przodu w galopującym rozwoju to ta książka z pewnością Ci się spodoba. “Wizjonerskie organizacje” to swoiste case-study sukcesu oparte na historii największych gigantów światowego rynku, jak Walmart, Sony, American Express i piętnastu innych. Badając dogłębnie ich historię, specyfikę działań i charakterystyczne cechy Jerry I. Porras i Jim Collins starają się dotrzeć do tego, co sprawiło, że to właśnie te firmy odniosły tak niebywały sukces i co wyróżnia je na tle innych podobnych im przedsiębiorstw. Książka ta to studium drogi gigantów od samego założenia po pierwsze miliony na koncie, dzięki którym poznasz mechanizmy rządzące działaniem tak wielkich korporacji.
“Sztuka finalizowania transakcji” – Brian Tracy
Książka idealna dla sprzedawców i osób posiadających własną działalność – bowiem na czym jak nie na sprzedaży polega fundamentalny rozwój działalności? Książka jest na tyle bogata w wiedzę, że przezytanie jej musiałem dawkować sobie na kilka lat, mimo że to nieco ponad 140 stron. Książka napisana jest w przystępny sposób i co ważne – wyróżnia w przyjemny dla oka sposób najważniejsze informacje na każdej stronie, chociaż to pewnie zależy od wydania. Niemniej – książka bardzo otwiera oczy na sposoby sprzedaży a w szczególności postawienia kropki nad “i” w całym tym demonizowanym, ale jakże ważnym procesie.
“DotCom Secrets” – Russell Brunson
Książka jak sama nazwa wskazuje traktuje o biznesie internetowym – jeśli w jakimkolwiek stopniu opierasz swoją działalność na internecie, czy to przez e-commerce, pozycjonowanie, blogowanie czy po prostu reklamą wspierasz sprzedaż punktu stacjonarnego to jest to bez wątpienia książka dla Ciebie. Minus jest taki, że na dzień pisania tego postu nie ma na rynku polskiej wersji książki. Plus jest taki, że książkę zamówić możesz za darmo, opłacając jedynie koszt dostawy.
“Teraz małe jest wielkie” – Seth Godin
Ostatnią i wcale nie mniej ważną od pozostałych publikacją w naszym zestawieniu jest dzieło amerykańskiego geniusza marketingu Setha Godina. Książka ta wypełniona jest po brzegi krótkimi, często dwustronicowymi historiami ze świata biznesu, które skłaniają do przemyśleń na temat budowania i rozwoju własnej kariery. Autor w swoich felietonach i anegdotach odnosi się do własnych doświadczeń i obserwacji, dzieląc się nimi w sposób wyjątkowo łatwy do przyswojenia. Jeżeli przerażają Cię kilkuset stronicowe kolubryny pokroju wcześniej wspomnianego “Zbyt wielcy by upaść” to tutaj odnajdziesz się, jak ryba w wodzie. Całość czyta się szybko, łatwo i naprawdę przyjemnie, co w przypadku publikacji biznesowych nie jest takie częste. Oczywiście “Teraz małe jest wielkie” to świetna pozycja nie tylko ze względu na swój format, ale przede wszystkim ze względu na wartościową treść, która zmusza do zastanowienia się i wyciągnięcia wniosków odnośnie swojego biznesu i tego, jak powinno się prowadzić własną karierę.
To już koniec zestawienia, ale jak nietrudno się domyślić, te osiem perełek to zaledwie promil publikacji, z którymi warto się zapoznać. Prawda jest taka, że, nawet gdybyśmy chcieli czytać co dziesiątą książkę godną pochłonięcia to nie starczyłoby nam na to życia. Tym bardziej warto się zastanowić na tym po co sięgamy w wolnej chwili – smartfon, czy książka? Jeżeli uważasz, że nie czytasz, bo nie masz na to czasu to niech z błędu wyprowadzi Cię to, jak dużo go poświęcasz na czynności, które do Twojego życia nie wnoszą nic. Z badań Mobile Metrix z 2017 roku przeprowadzonych przez brytyjską firmę comScore wynika, że średnio spędzamy 2 godziny dziennie na korzystanie ze smartfona. Śmiało możemy założyć, że 70% tego czasu to działalność czysto rozrywkowa – social media, memy, YouTube itd.
Gdybyś ten czas, (powiedzmy półtora godziny) poświęcił/a zamiast tego na czytanie książek to zakładając średnią grubość książki na poziomie 350 stron i średnią prędkość czytania 1 strony na minutę (250 słów) twój bilans przeczytanych książek powiększyłby się rocznie o 90 publikacji. Robi wrażenie prawda? Warto w takim razie od czasu do czasu zamiast po telefon, wyciągnąć rękę w kierunku książki – szczególnie takiej o biznesie!
25 komentarzy
No no i to się nazywa poradnik, masa wartości
Bardzo ciekawe poradniki 🙂 Dzięki za podrzucenie
Fajny wpis, wiele uczy
Super
No i to jest poradnik, masa fajnych książek
Jak dla mnei Sztuka finalizowania transakcji to istne arcydzieło
wow
Dzięki za ten wpis jak dla mnie zabrakło jednak czegoś motywacyjnego
Obecnie mega popularne są również różnego rodzaju e-booki, które ja uwielbiam , gdyż mogę ich zabrać kilka w podróż, a z książkami to wiecie jak jest 😉 Jednak biblioteczka w domu ma u mnie kilka pozycji 😉
Rewelacja ten poradnik! Czytam dużo (ok 100 książek rocznie), a z tych wymienionych przez Ciebie nie mam w swojej kolekcji ani jednej! Trzeba nadrobić braki! Osobiście dodałbym jeszcze kilka pozycji polskich autorów, są dobrze dopasowane do naszej rodzimej rzeczywistości 😉
Podrzucisz jakiś tytuł?
Szczególnie zaintereowało mnie po tym poradniku zbyt wielcy by upaść, chętnie sięgnę po tę ksiązkę
tip top
Szukałem takiego właśnie zestawienia. Dobra robota! Dzięki!
zdecydowałem się na zakup “Inteligencja emocjonalna” dzięki Twojemu wpisowi
Udanej lektury! 🙂
Świetnie ujęte
Ciekawe propozycje
Od siebie mogę polecić mega pozycję “Jednominutowy menedżer spotyka małpę “. Naprawdę warta przeczytania.
10 książek to idealna liczba do przeczytania tak w dwa miesiące. Mam nadzieję, że przypadną mi do gustu i będzie się je szybko czytać.
Książka napisana jest w przystępny sposób i co ważne – wyróżnia w przyjemny dla oka sposób najważniejsze informacje na każdej stronie, chociaż to pewnie zależy od wydania. Niemniej – książka bardzo otwiera oczy na sposoby sprzedaży a w szczególności postawienia kropki nad “i” w całym tym demonizowanym, ale jakże ważnym procesie.
Motywacja po przeczytaniu książki jest najważniejsza
Tak! Trzeba od razu wdrażać
Biznes wzmacnia dobrą lektura
Zgadza się!