Co wpływa na konkurencyjność klimatyczną firmy?
Konkurencyjność klimatyczna związana jest ze zdolnością firmy do funkcjonowania w zrównoważonej, niskoemisyjnej gospodarce. We współczesnym świecie coraz częściej stawiana jest ona na równi z innymi czynnikami mającymi wpływ na sukces przedsiębiorstwa na rynku, czyli jakością oraz kosztami produkcji. Kładzenie nacisku na konkurencyjność klimatyczną wynika z presji regulacyjnej, która nakłada na firmy konieczność tworzenia strategii umożliwiających dążenie do neutralności w obszarach związanych z ochroną środowiska naturalnego.
Jakie czynniki wpływają na konkurencyjność klimatyczną?
Wpływ na konkurencyjność klimatyczną danej organizacji ma uwzględnienie kwestii środowiskowych w strategiach biznesowych oraz operacjach i procesach decyzyjnych. Do jej zwiększenia przyczyniają się przede wszystkim:
- redukcja negatywnego oddziaływania prowadzonej przez firmę działalności na środowisko naturalne,
- zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów przez firmę,
- wspieranie przez firmę innowacji dążących do budowania bardziej ekologicznej przyszłości.
W jaki sposób firma może zmierzyć swoją konkurencyjność klimatyczną?
Do zmierzenia konkurencyjności klimatycznej firmy najlepiej zatrudnić wykwalifikowanego doradcę zewnętrznego. Dokona on specjalnych obliczeń i wdroży system pozwalający na skuteczne budowanie oraz podnoszenie kompetencji zasobów firmowych. Doradca zewnętrzny posługuje się zazwyczaj takimi narzędziami i metodami, jak inwentaryzacja danych oraz analiza danych z wykorzystaniem metodyki obliczeń adekwatnej do sytuacji danej jednostki. Firma powinna również zmierzyć wartość swojego śladu węglowego, czyli całkowitej ilości gazów cieplarniach wyemitowanych w wyniku prowadzonej przez nią działalności. Wymaga to zebrania danych z zakresu:
- emisji bezpośredniej, na którą składają się wszystkie emisje wynikające ze spalania paliw w należących do przedsiębiorstwa urządzeniach i pojazdach, wycieki z systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych znajdujących się w użytkowanych przez firmę obiektach oraz emisje z jej procesów przemysłowych,
- emisji pośredniej, rozumianej jako suma wszystkich emisji pochodzących z zakupionej energii elektrycznej, ciepła, pary oraz chłodu, z których firma korzysta w trakcie prowadzenia działalności,
- emisji pośredniej występującej w łańcuchu wartości, czyli emisji, której dana firma nie kontroluje, lecz na którą ma wpływ, związanej z transportem towarów, wywozem odpadów oraz dojazdami pracowników do pracy pojazdami niebędącymi własnością przedsiębiorstwa.
Dzięki wykonaniu pomiarów tego typu można odpowiedzieć na pytanie, jak zmniejszyć ślad węglowy firmy, i wdrożyć rozwiązania pozwalające na poprawę efektywności zużycia energii oraz redukcję wytwarzanych zanieczyszczeń, co prowadzi do zwiększenia konkurencyjności klimatycznej.
Sposoby dbania o konkurencyjność klimatyczną firmy
O konkurencyjność klimatyczną firmy można zadbać poprzez opracowanie i wdrożenie strategii klimatycznej, organizację szkoleń dla pracowników oraz podjęcie szeroko zakrojonych działań dążących do obniżenia śladu węglowego prowadzonej działalności.
Opracowanie i wdrożenie strategii klimatycznej
Strategia klimatyczna, opracowana przez ekspertów na podstawie przeprowadzonych badań, powinna zostać wdrożona w sposób umożliwiający jej zintegrowanie ze strategiami biznesowymi firmy i uzupełniona o odpowiednie strategie raportowania, komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Pozwala to zarówno unikać możliwego ryzyka biznesowego, jak i skutecznie budować przewagę konkurencyjną firmy.
Szkolenie pracowników
Konkurencyjność klimatyczną firmy można zwiększyć, kładąc nacisk na kształtowanie kompetencyjnych i analitycznych podstaw pracowników. Wymaga to przede wszystkim organizacji szkoleń i webinarów oraz stwarzania warunków do samorozwoju.
Obniżenie śladu węglowego
Wejście na ścieżkę dekarbonizacji i obniżenie śladu węglowego prowadzonej działalności jest kluczowe dla zwiększenia konkurencyjności klimatycznej firmy. Wymaga wyznaczenia mierzalnych celów i opracowania skutecznej strategii redukcji emisji. W celu obniżenia śladu węglowego, firma powinna przede wszystkim:
- zastosować się do koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym i stworzyć zamknięty cykl procesów, w którym odpady poprodukcyjne wykorzystywane są jako surowce na dalszych etapach produkcji,
- wdrażać rozwiązania zero waste – odłączać nieużywany sprzęt elektroniczny od źródła zasilania, inwestować w urządzenia energooszczędne czy też gasić światło w pustych pomieszczeniach,
- korzystać z odnawialnych źródeł energii, takich jak instalacja fotowoltaiczna lub pompa ciepła,
- zainstalować filtry oczyszczające na wykorzystywanych w przedsiębiorstwie maszynach,
- zainwestować w nowoczesną flotę, składającą się z pojazdów o napędzie elektrycznym,
- nakłaniać pracowników do korzystania z transportu zbiorowego podczas dojazdów do pracy.
Podjęcie tych działań pozwala znacząco zwiększyć konkurencyjność klimatyczną firmy, prowadzi do poprawy jej sytuacji na rynku i przynosi wymierne korzyści zarówno wizerunkowe, jak i finansowe.
Źródło: Artykuł partnera
23 komentarze
Ktoś jeszcze się tym przejmuje? 😮
Tak, coraz więcej firm zwraca uwagę na konkurencyjność klimatyczną, ponieważ wpływa to na ich wizerunek
Szalenie istototna kwestia dla nas wszystkich, dziękuję za ten wpis
Cieszę się, że wpis okazał się pomocny. Rzeczywiście, to istotna kwestia dla wielu osób.
To mega odpowiedzialne ze strony firm jeśli dbają o środowisko, ale równie ważne dla PR jest informmowanie o tym w umiejętny sposób
Zgadza się, dbałość o środowisko jest kluczowa, a umiejętne komunikowanie tych działań ma duże znaczenie dla PR firmy.
wzorowo
😀
Podejście do sortowania śmieci jeszcze jest punktowane?
Tak, dbałość o segregację odpadów nadal jest istotnym elementem zrównoważonego rozwoju i może wpływać pozytywnie na wizerunek firmy.
Podejście zarządu wpływa a co innego
Podejście zarządu ma istotny wpływ na firmę i jej strategię rozwoju.
Ten wpis jest bardzo interesujący
Dziękuję
Przyznam że bardzo zaciekawiły mnie informacje w tym wpisie.
Bardzo mi miło to słyszeć! Jeśli masz ochotę zgłębić temat lub potrzebujesz dodatkowych informacji, jestem tutaj, aby pomóc.
Sama mam własną firmę i nawet myślę o tym by w najbliższym czasie zapisać się na szkolenie z języka angielskiego
To świetny krok! Znajomość języka angielskiego może otworzyć wiele drzwi, zwłaszcza w kontekście rozwoju biznesu i nawiązywania międzynarodowych kontaktów. Jeśli potrzebujesz rekomendacji dotyczących szkoleń lub materiałów, chętnie pomogę!
W tym wpisie znajdują się wszystkie najważniejsze informacje.
Dziękuję! Cieszę się, że znalazłeś wpis pomocny i kompletny. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania lub potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień, śmiało pytaj.
Te informacje są niezwykle ważne.
Dzięki 😀
Panowie i Panie, mam na spółce z o.o odłożone 500 tys. PLN, rezerwa na gorszy czas, od roku spółka utrzymuje się z bieżącej działalności. Szukam czegoś w co warto zainwestować, aby nie tracić, tak żeby w perspektywie 3-5 lat zrobić z tego 1mln i więcej.
Co polecicie?