Marketing Mix 7P, 4P, 7C, 4C i 5 wariantów PR
W tym roku mając trochę wolnego czasu wróciłem na studia. Pomiędzy przeciętnymi i nieprzydatnymi przedmiotami znajdują się i te ciekawsze wątki, a także takie, które w internecie nie są szeroko omówione. W perspektywie czasu postaram się przybliżyć kilka z nich, z czasem również zestawić rzeczywistość z teorią. Dziś na celownik weźmy więc podstawowe zagadnienia tego teoretycznego marketingu. Wiem, że temat wpisu brzmi dość enigmatycznie, ale postaram się za moment wszystko rozjaśnić. Jeśli nawet nie interesuje Cię teoria, ale oferujesz jakieś produkty czy usługi, lub chcesz robić to w przyszłości, to zachęcam Cię do przeanalizowania go właśnie pod kątem poniższych koncepcji.
Co to jest Marketing Mix (7P)?
Marketing Mix, zwany też jako kompozycja marketingowa służy do stworzenia idealnego produktu / usługi. Innymi słowy jest to zbiór elementów potrzebnych do przeanalizowania, a następnie wdrożenia, w celu usprawnienia i zoptymalizowania funkcjonowania przedsiębiorstwa.Należy pamiętać, że wszystkie te zestawienia i to co do nich zaliczamy jest kwestią dość płynną i umowną.
Do Marketingu Mix 7P zaliczamy:
- Produkt (Product) – czyli nasz produkt, usługa lub rzecz. Zwracamy uwagę na jakość, opakowanie, gwarancję czy postrzeganie przez klienta.
- Cena (Price) – czyli cena naszego produktu. Analizujemy tutaj możliwe rabaty, zestawiamy wartość wyprodukowania z ceną sprzedaży, porównujemy ceny hurtowe z detalicznymi, warunki płatności czy próg rentowności.
- Dystrybucja (Place) – omawiamy tutaj lokalizację, transport, magazyny, rozmieszczenie punktów, to czy kanał dystrybucji jest pośredni czy bezpośredni. Wyróżnia się 3 typy dystrybucji: selektywna – tylko wybrane punkty sprzedaży, masowa – powszechnie dostępne produkty, każdy może je nabyć, ekskluzywna – dostępna dla ograniczonej grupy, najczęściej ze względu na cenę.
- Promocja (Promotion) – sposoby reklamowania się przedsiębiorstwa, czy jest to reklama płatna czy bezpłatna, w jakich mediach się pojawia, do jakiego odbiorcy ma dotrzeć, jakie działania PR podejmuje przedsiębiorstwo, a może sprzedaż i promocja ma być realizowana face to face?
- System wizualizacji (Physical evidence) – mowa tutaj o logo firmy, charakterystycznych kolorach, dźwiękach (np McDonald – żółto czerwone barwy, charakterystyczne żółte M i muzyczka parapapapa I’m Lovin’ It). Do tego punktu zaliczamy także analizę ubioru pracowników, wystroju witryn sklepowych czy wygląd strony internetowej. Wszystkie te czynniki powinny współgrać i tworzyć spójny wizerunek.
- Pracownik / ludzie (People) – czynności wykonywane przez pracowników aby nakłonić konsumenta do zakupu, a także opis tego jak traktowani są pracownicy w danym przedsiębiorstwie, czy posiadają dodatki pracownicze, premie, wygodne miejsca pracy, przerwy, czy mogą się rozwijać, doszkalać, czy mają wsparcie u swojego przełożonego. Według zasad Marketing Mix 7P bierzemy pod uwagę również to jak wypowiadają się na zewnątrz o firmie, w której pracują.
- Proces (Process) – według kompozycji marketingowej jest to analiza całego procesu obsługi klienta. Czyli jak zostaje zainteresowany produktem, następnie przechodzimy kolejne kroki takie jak: dostarczanie informacji o produkcie, pomoc techniczna, sprzedaż (wszystkie kroki jakie należy wykonać, metody płatności) i obsługa po sprzedaży, czyli np. zwroty, reklamacje, pytanie o ocenę produktu. Należy poruszyć także wszystkie stanowiska jakie zajmują się sprzedażą, przykładowo – marketer zdobywa lead, konsultant dzwoni do klienta, przekazuje dane, namawia do zakupu, może skorzystać z pomocy specjalisty z branży, księgowa wystawia fakturę, prawnik podpisuje umowę, osoba odpowiedzialna za realizację zamówienia kompletuje całość, kurier dostarcza, osoba z działu badania jakości dzwoni po miesiącu i pyta o wrażenia. Proces ten może też wyglądać znacznie prościej, np. prosta usługa wykonywana przez jedną osobę jak zeznanie podatkowe wykonywane przez księgową. W przypadku poruszonego już przykładu McDonalds proces ten wyglądałby zapewne tak – kasjer przyjmuje zamówienie, kuchnia go realizuje, następnie jedna osoba wydaje zamówienie, ewentualnie na koniec dział IT za pomocą aplikacji prosi o opinię.
Z czego składa się Marketing Mix 4P?
Na kompozycję Marketingu Mix 4P składają się cztery pierwsze elementy wymienione w punkcie wyżej (Marketing Mi 7P). Czyli dla utrwalenia:
- Produkt – jego fizyczny, wygląd, cechy, własności i to jak jest postrzegany przez klienta.
- Cena – ile kosztuje produkt, ile kosztował na przestrzeni lat, ile wynoszą koszty jego produkcji, jak cena wygląda względem konkurencji, jakie są koszty dostawy, od ilu sztuk opłaca się rozpoczynać produkcję, aby koszt jednostkowy nie był kolosalny.
- Dystrybucja (inaczej polityka dystrybucji) selektywna / ekskluzywna / masowa – dostępność produktu, lokalizacja sklepów, fabryk, magazynów, sposób transportu i inne.
- Promocja (inaczej polityka promocji) – sposoby dotarcia do odbiorców z podziałem na rodzaj mediów czy grupę odbiorców. Jakie działania podejmowane są w celu promowanie produktu / usługi.
We wszystkich powyższych punktach staramy się poruszyć jak najwięcej kwestii z danej dziedziny. Jak wspomniałem wyżej – zagadnienia te są dość płynne i różnie rozumiane w różnych częściach świata czy nawet branżach. Przede wszystkim ma to być pomoc, pewien wyznacznik a nie sztywny narzucony schemat którego trzeba się trzymać.
Z czego składa się 4C?
- Customer (klient) – korzyści, potrzeby i wymagania nabywcy
- Cost (cena) – koszt ponoszony przez nabywcę
- Communication (komunikacja) – pomiędzy nabywcą a przedsiębiorstwem
- Convenience (wygoda) – komfort, wygoda dla nabywcy, dystrybucja oczami klienta.
Z czego składa się 7C?
- Wiarygodność – odbiorca musi wierzyć i ufać nadawcy komunikatu
- Kontekst – komunikowanie odpowiednie do otoczenia i grupy odbiorców
- Kontent – znaczenie dla otoczenia, przekaz powinien nieść wartość
- Klarowność – przekaz musi być zrozumiały
- Ciągłość – powtarzanie utrwala wizerunek i pomaga w zapamiętywaniu
- Spójność – pomimo różnych wypowiedzi do różnych grup (podpunkt 2), powinna zostać zachowana spójność przekazu i wartości
- Kanały informacyjne – winny być znane i szanowane przez odbiorców.
5 wariantów PR
W mocnym uproszczeniu (aby łatwiej było zrozumieć) podział na 5 wariantów PR wygląda następująco:
- Klasyczny PR to wariant normatywny – najczęściej wiąże się go z zarządzaniem wizerunkiem organizacji. Jest to umiejętność zarządzania, kształtowania i komunikowania wizerunku organizacji.
- Drugim wariantem jest PR akademicki. Akademicki PR skupia się na opisaniu teoretycznych i praktycznych zastosowań PR. Aby łatwo było zrozumieć możemy tłumaczyć to sobie tak, że nie są to żadne działania wizerunkowe, a jedynie nauczanie o nich.
- PR dziennikarski, czyli najprościej mówiąc PR w rozumieniu dziennikarzy. Mamy z nim do czynienia chociażby w gazetach. Może mieć on wydźwięk zarówno pozytywny jak i negatywny. Skupia się też na organizowaniu wydarzeń mających za zadanie podsycenie sensacji.
- Kolejny wariant, to PR rynkowo – biznesowy. W tej dziedzinie PR traktowany jest jako narzędzie promocji, wsparcie marketingu. Współcześnie wiele agencji świadczących usługi z zakresu PR w rzeczywistości świadczy właśnie usługi z tego podpunktu. Ich działania w mniejszym stopniu nastawione są na cele jakościowe i długoterminowe (jak w czystej formie PR), a bardziej na cele ilościowe i wspieranie sprzedaży. PR rynkowo biznesowy staje się czynnikiem integracji i komunikacji w celu uzyskania marketingowej synergii.
- Ostatni wymiar, to PR polityczny, jest niemalże synonimem negatywnej komunikacji, wykorzystywany gównie przez polityków i traktowany jako propaganda.
Ok, omówiłem wszystkie zakładane punkty, mam nadzieję, że udało się to zrobić w miarę zrozumiale. W przeciwieństwie do wielu wykładowców nie widzę sensu w przekazywaniu wiedzy ukrytej pod rzadko spotykanym i branżowym słownictwem, wiem też z drugiej strony, że nie wszystko da się bez takowego przekazać. Tutaj starałem się zaprezentować te tematy z zjadliwy sposób. Jak zawsze zapraszam do dyskusji w komentarzach 😉
Zobacz koniecznie moje pomysły na biznes: https://biznesomania.com.pl/category/pomysly-na-biznes/
28 komentarzy
Przeanalizowałem swój sklep pod tym kątem i kilka optymalniejszych rozwiązań mi się nasunęło. Dam znać co wyjdzie po głębszym przemyśleniu i ewentualnym działaniu
Ooo świetny materiał, pamiętam takie tematy ze studiów sprzed 5 lat
Super
Bardzo ciekawy blog, super omówienie
Tyłek mi ten artykuł uratował dziś na egzaminie xdd
O kurcze, nawet nie miałęm pojęcia że coś takeigo istnieje
Też do niedawna nie miałem 😀
Ta teoria na niewiele się zdaje..
Niestety teoria i praktyka często się rozjeżdża
Super
Super wyjaśnione. Warto było tutaj zajrzeć i utrwalić sobie te informacje.
Cieszę się 🙂
Bardzo fajnie wyjaśnione, trzeba przyznać. Mimo że dosyć krótki artykuł, to wyczerpujący
Na marketing i promowanie marki wpływa wiele czynników. Poza standardowymi metodami promocji, można wyróżnić się, oferując swoim klientom gratisy w postaci gadżetów reklamowych. Bo któż z nas nie lubi być zaskakiwany, a już szczególnie dodatkowym prezentem. Firma Macma pomaga swoim partnerom biznesowym wypromować ich markę, dostarczając gadżety reklamowe. U nich zamówisz nie tylko długopisy z logo firmy, ale również kubki, torby, czy parasole reklamowe. A to tylko część tego, co mają do zaoferowania. Wejdź na stronę Macma.pl i przekonaj się sam.
Fenomenalny materiał, chyba zrobię sobie notatki niczym na wykładzie :D. Ogrom wartościowej wiedzy, podanej w przejrzystej i czytelnej formie. Drogi autorze, właśnie zdobyłeś nowego obserwującego :DD
Dzięki i powodzenia na futsalowym parkiecie 😉
Budowanie marki i jej rozpoznawalności to coraz trudniejsze zadanie w ówczesnym świeci. Bez odpowiedniej strategii marketingowej, określenia grupy docelowej oraz odpowiednio stworzonej strony www ciężko wybić się na rynku. Branding to zadanie dla specjalistów. Jeżeli zależy nam, aby szybko. a co ważniejsze skutecznie uzyskać rozgłos i rozpocząć sprzedaż, warto zacząć współpracę z profesjonalistami w tej dziedzinie.
Nie zaszkodzi, ale wychodzę z założenia, że nie jest to niezbędne do rozkręcenia biznesu 😀
Do tej pory nie znałem marketingu mix 7P i jestem zwyczajnie zdumiony. Ogrom praktycznej i przydatnej wiedzy dla marketerów i nie tylko. Bardzo dziękuje za ten wpis, oczywiście zapisuje sobie bloga, takie treści rzadko się spotyka. 🙂
Dzięki 🙂
Jeżeli na tym blogu będzie się pojawiać więcej wpisów jak powyższy, na pewno będę stałym bywalcem 😀
Super!
Takie wpisy sobie zapisuje, bo w niewielu miejscach można znaleźć tak użyteczne informacje. Super blog, na pewno jeszcze tu wrócę 🙂
Dzięki za komentarz, do przeczytania w takim razie 😉
Ciekawa akademicka wiedza.
Wartościowa wiedza biznesowa niczym z MBA.
Dzięki 🙂
Wiedza biznesowa napisana w przystępny sposób, co sprawia, że zdecydowanie przyjemniej się to czyta.