#99 Pomysł na biznes – Organizacja biegów
Społeczność biegaczek i biegaczy to duża grupa osób aktywnych fizycznie. Ten popularny sport pozwala utrzymać formę fizyczną i dostarcza dawkę endorfin, a przy tym jest niedrogi i dostępny prawie dla każdego. Wspólne treningi zacieśniają kontakty społeczne i angażują do regularnych i ciekawych ćwiczeń. Udział w imprezie biegowej to niezwykły zastrzyk motywacji. Jeśli masz pasję do biegania we krwi, to być może myślałeś o samodzielnej organizacji biegu. Takie szykowanie imprezy może stać się Twoją dodatkową pracą nawet jeśli nie kochasz codziennego pokonywania kilometrów.
Po co organizuje się imprezy biegowe?
Niewielki procent aktywnych biegaczy to zawodowi sportowcy. Zwykli zawodnicy, dla których bieganie to po prostu pasja, mają swoje motywacje i ambicje. Amatorzy z ambitnymi celami osiągają prawdziwe szczęście, zdobywając medal lub uzyskując rekordowy dla siebie wynik. Aby dać upust swojej pasji biorą udział w zawodach, z których przywożą potwierdzony oficjalnie rekord. Niektórzy uczestnicy wykorzystują imprezy jako urozmaicenie treningów. Faktycznie, przypuszczam, że czasami ciężko zmotywować się do przebiegnięcia kolejnych 10 kilometrów. Tymczasem atmosfera zawodów i nowa trasa powodują, że emocje pozwalają biec bez nudy i w łatwiejszy sposób osiągnąć zamierzony cel.
Rodzaje biegów
Imprez biegowych organizuje się coraz więcej. Przeciętny biegacz nie jest w stanie wziąć udziału w każdej z nich. Aby zachęcić uczestników, organizatorzy biegów muszą czymś się wyróżnić. Zawody mogą obejmować:
- Wyścigi na bieżni;
- Lokalne zawody ulicami miasta;
- Niewielkie biegi w lesie;
- Ultramaratony w ciekawych lokalizacjach, na przykład poprzez górskie szlaki;
- Runmageddony z atrakcjami, utrudnieniami i przeszkodami;
- Wydarzenia dla dzieci i rodzin;
- Zbiórka pieniędzy na cel charytatywny.
W zależności od tego, czego dany zawodnik poszukuje, wybierze inny typ imprezy.Twoim zadaniem jest przekonanie biegaczy, że warto wziąć udział akurat w tych zawodach.
Jak zorganizować imprezę biegową?
Ambitni biegacze potrzebują konkretnych motywacji, by poczuć satysfakcję z osiągnięcia założonego celu. Integracja z organizatorami i profesjonalizm przygotowania imprezy muszą być na najwyższym poziomie. Wtedy sprawisz, że na biegu nie tylko zarobisz, ale wszyscy uczestnicy poczują pasję biegania, niezwykłe emocje i motywację do dalszych wyzwań. Jeśli chodzi o zadania dla organizatora biegów, to przede wszystkim musisz sprawić, by jak największa ilość zawodników chciała wziąć udział w wydarzeniu. Każdy zawodnik to konkretna suma przeznaczona na organizację imprezy. Przy tym uzyskany budżet powinien pozwolić spiąć dwa rodzaje kosztów: stałe, które nie zależą od liczby biegaczy, i zmienne.
Koszty stałe będą obejmować pomiary czasów i odpowiednie formularze, założenie strony internetowej, opiekę medyczną, oznaczenia na trasie, bramę startową i linię mety, ulotki i plakaty, mapki i wydruki dostępne w biurze zawodów, koszt grafika dla wszystkich materiałów oraz za projekt medali i logotypu, nagrody, osobę do prowadzenia imprezy, koszulki dla pracowników i ich wynagrodzenie, fotografa i kogoś do obsługi social mediów. Te koszty nie obejmują zmiany w organizacji ruchu. Pozwalają zorganizować bieg na przykład na miejskiej bieżni albo w lesie. Oprócz tego poniesiesz też koszty zmienne, czyli wydatki za każdą osobę uczestniczącą w imprezie. Tutaj należy uwzględnić wodę, numer startowy, medal i prowizję od opłat pobieranych online za zakup biletów.
Przychody to oczywiście opłata startowa, czyli uzależnione są one od ilości osób biorących udział. Aby zwiększyć szansę na opłacalność biegu możesz starać się obniżyć koszty – część prac wykonać osobiście lub zachęcić wolontariuszy do udziału. Możesz również zwiększyć przychody, nawiązując współpracę ze sponsorem lub dodatkowo sprzedając koszulki i gadżety oraz wynajmując podczas imprezy teren dla stoisk gastronomicznych.
A może biegi wirtualne?
Biegi wirtualne to wydarzenie, które odbywa się za pośrednictwem specjalnej aplikacji. Uczestnicy rejestrują się w programie i osiągają zamierzony cel – przebiegnięcie określonej ilości kilometrów. Zawodnicy startują w dowolnym miejscu na świecie. Aplikacja potwierdza przebiegnięcie trasy o założonej długości. Organizacja biegu wirtualnego wydaje się dużo łatwiejsza. Przede wszystkim nie potrzebujesz żadnych pozwoleń. Nie musisz angażować wolontariuszy, służb mundurowych, sanitariuszy i całego zaplecza sanitarnego. No i jest to dużo tańsze.
Utrudnione jest jednak zadanie zachęcenia do wzięcia udziału w biegu. Musisz przekonać biegaczy, że warto wziąć na cel biegnięcie razem z Tobą (i oczywiście kupienie biletu)! Najprostszy sposób to oferowanie atrakcyjnego medalu, takiego, który chce się mieć. Do tego odpowiednia koszulka albo czapka z daszkiem. Najważniejsza jest promocja – w social mediach i na stronach dla biegaczy-amatorów. To byłaby Twoja najważniejsza praca.
Czy organizacja biegów się opłaca?
Biegacze, czyli de facto klienci biegów, są coraz bardziej rozpieszczani podczas zawodów. Medal i numer startowy to jest absolutne minimum pakietu. Pożądane są napoje izotoniczne, specjalne koszulki i energetyczne przekąski. Rywalizacja wśród organizatorów biegów jest ogromna. Każde większe miasto ma co najmniej kilka imprez w roku. W Warszawie biegi odbywają się prawie w każdy weekend, a często jest tak, że imprez w tym samym terminie jest kilka. Skoro tak, to organizacja biegów musi być opłacalna. Jednocześnie część organizatorów biegów nie patrzy na zarobek. Motywacją niektórych jest promocja biegania i aktywnego stylu życia.
Zastanawiasz się nad karierą organizatora biegów? W Polsce istnieje Związek Organizatorów Imprez Masowych. Członkowie stowarzyszenia mają dostęp do wsparcia prawnego, wymieniają się kontaktami biznesowymi i wiedzą. Walczą również o prawa i przywileje dla branży, w szczególności jeśli chodzi o pandemiczne ograniczenia. Warto zajrzeć na ich stronę: sportmasowy pl.
Bieganie to najczęściej wybierany sport w Polsce. Już przeszło 30% uprawiających jakikolwiek sport, wskazuje biegi jako swoje hobby. Jeśli jednak myślisz o organizacji imprezy, to musi być to coś niezwykle oryginalnego. Według mnie najlepszym pomysłem na pierwszy bieg byłby bieg wirtualny. Spróbuj zorganizować zawody sprzed swojego monitora. Zdobędziesz doświadczenie i sprawdzisz, czy jesteś dobrym organizatorem imprez sportowych.
Polub też Biznesomanię na FB, żeby nie przegapić kolejnych pomysłów na biznes!
12 komentarzy
Fajny pomysł, ale nie dla kadego
Oczywiście, każdy z pomysłów jest nie dla każdego 😀
To trudny kawałek chleba, dużo nakładów na promocję i zabawy z organizacją
To prawda, za tym też idą jednak korzyści i możliwości
Fajne!
Dzięki! 😀
Ciekawy pomysł, ale wyjątkowo trudny
Dzięki! 😀 Coś w tym jest
Fajny i ciekawy pomysł, wpisuje się w aktualne trendy ale to nadal tylko pomysł
Dzięki! 😀
Prozdrowotne, słuszne, tylko dobry marketing i sponsorów znaleźć
I lecimy 😀