Badanie wpływu działań marketingowych na decyzje klientów. Badanie, wykresy, tabele.
Poniżej znajdziecie solidne opracowanie tematu “Jaką rolę odgrywa marketing internetowy w podejmowaniu decyzji zakupowych?”. Jest to solidny tekst. Dla sprawnego poruszania pamiętaj o przyciskach ctrl + f, dzięki któremu będziesz mógł wyszukać interesujące Cię fragmenty / słowa / wyrażenia. Całość też podzieliłem na 3 części. Każdy rozdział to osobny wpis. Przeniesiecie się do niego klikając w nazwę rozdziału. Poniżej załączam spis treści i odniesienia do poszczególnych części materiału:
WSTĘP
Rozdział I Charakterystyka marketingu – kliknij, żeby się przenieść
1.1. Czym jest a czym nie jest marketing.
1.2. Geneza i rodzaje marketingu.
1.3. Rodzaje marketingu internetowego.
1.4. Rozwój marketingu internetowego.
1.5. Wady i zalety marketingu internetowego z perspektywy firmy i klienta.
Rozdział II Decyzje zakupowe klientów – kliknij, żeby się przenieść
2.1. Pojęcie klienta i jego potrzeby w oparciu o piramidę Maslowa.
2.2. Czynniki wpływające na decyzje zakupowe klienta.
2.3. Sposoby oddziaływania na decyzje zakupowe klientów.
2.4. Metody pozyskiwania klientów.
2.5. Wpływ marketingu na decyzje zakupowe klientów
Rozdział III Wpływ działań marketingowych na decyzje klientów- charakter empiryczny (treść poniżej)
3.1. Wprowadzenie.
3.2. Charakterystyka grupy badawczej.
3.3. Wyniki badań.
3.4. Wnioski i rekomendacje dla praktyki.
ZAKOŃCZENIE
Załącznik 1
Rozdział III Wpływ działań marketingowych na decyzje klientów- charakter empiryczny
3.1 Wprowadzenie
Głównym celem pracy było zbadanie wpływu działań marketingowych w sieci na decyzje zakupowe klientów. Cele szczegółowe stanowiło omówienie genezy i rozwoju marketingu zarówno w ujęciu ogólnym, jak i szczegółowym, tj. w odniesieniu do marketingu Internetowego.
- W niniejszej pracy wytypowane zostały ponadto problemy badawcze sformułowane w postaci następujących pytań:
- Czy marketing Internetowy wpływa na rozpoznawalność marki?
- Które działania marketingowe w największym stopniu wpływają na klientów?
- Jakie czynniki wpływają na decyzje zakupowe współczesnych konsumentów?
- Czy obecność marki w Internecie przekłada się na zaufanie do niej?
W celu przeprowadzenia badania empirycznego zastosowano metodę sondażową, która została przeprowadzona w formie internetowej oraz osobistej w pierwszej połowie 2022 roku. Kwestionariusz ankietowy skierowany był do respondentów w postaci wysłanego linku do Formularza Google, a także w formie papierowej (wzór kwestionariusza ankiety stanowi załącznik 1 do niniejszej pracy). Wszyscy respondenci wypełniali ankietę bez udziału i pomocy autorów, samodzielnie zapoznając się z pytaniami. Czas na udzielenie odpowiedzi nie był ograniczony.
W kwestionariuszu zostało zawartych dwanaście pytań dotyczących tematyki pracy, w tym dwa pytania otwarte oraz dziesięć zamkniętych, z czego trzy pytania posiadały możliwość wybrania kilku odpowiedzi, a siedem pytań było jednokrotnego wyboru.
Poza pytaniami dotyczącymi celów pracy oraz problemów badawczych w kwestionariuszu znalazła się także metryczka, której celem było pozyskanie informacji o respondentach. Metryczka składała się z sześciu pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Celem metryczki było określenie płci respondentów, wieku, wykształcenia, wielkości zamieszkiwanego miasta, przeciętnej dziennej liczby godzin spędzanej w Internecie oraz posiadanej sytuacji zawodowej. Charakterystyka grupy badawczej oraz wyniki odpowiedzi respondentów zaprezentowane zostaną w kolejnym podrozdziale.
3.2 Charakterystyka grupy badawczej
W badaniu ogólnie wzięło udział 71 respondentów, w tym 12 osób udzieliło odpowiedzi poprzez kwestionariusz w formie papierowej, a 59 osób korzystając bezpośrednio z ankiety online. Forma papierowa trafiła głównie do osób powyżej czterdziestego roku życia, natomiast elektroniczny kwestionariusz do osób młodszych. Znaczna większość respondentów zamieszkuje województwa kujawsko – pomorskie oraz wielkopolskie. Większość ankietowanych odpowiedziała na wszystkie pytania charakteryzujące grupę badawczą, z wyjątkiem jednej osoby, która nie udzieliła odpowiedzi dotyczącej wykształcenia.
W badaniu uczestniczyło 28 mężczyzn oraz 43 kobiety. Żaden z respondentów nie skorzystał z możliwości wpisania innej płci. Wartość procentową charakterystyki według płci prezentuje wykres 3.1.:
Wykres 3.1. Charakterystyka respondentów pod względem płci.
Metryczka kwestionariusza uwzględniła także podział respondentów na 6 grup wiekowych. Wyniki w układzie procentowym prezentuje wykres 3.2:
Wykres 3.2. Charakterystyka respondentów według wieku.
Zdecydowana większość ankietowanych, bo aż 38 osób, to osoby w przedziale wiekowym pomiędzy 20 a 25 rokiem życia. Osoby urodzone w latach 1997 – 2002 stanowiły więc 53,5% grupy badawczej. Pozostałe przedziały wiekowe obejmowały łącznie mniej niż połowę ankietowanych. Drugą największą grupą były osoby w przedziale 51 – 70 lat, stanowiąc 15.5% ankietowanych. Po 8 osób przypisało się do grupy wiekowej 26 – 35 lat oraz 36 – 50 lat, stanowiąc po 11.3% całości grupy badawczej. Najmniej ankietowanych znalazło się w dwóch skrajnych grupach wiekowych: osób najmłodszych oraz najstarszych. 7% ankietowanych to osoby poniżej 20 roku życia, a zaledwie jedna osoba ma więcej niż 70 lat, stanowiąc tym samym 1,4% grupy badawczej.
Kolejnym ważnym kryterium było określenie wykształcenia respondentów. Odpowiedzi na to pytane udzieliło 70 ankietowanych, a wyniki w układzie procentowym prezentuje wykres 3.3:
Wykres 3.3. Charakterystyka respondentów według wykształcenia.
Największą grupę stanowiły osoby z wykształceniem średnim, tj. 35 osób, co odpowiada dokładnie 50% ankietowanych. Kolejną pod względem liczebności grupę respondentów stanowiły osoby z wykształceniem wyższym, tj. 27 osób, co przełożyło się na 38,6% wszystkich ankietowanych. Najmniejszą grupę w liczbie 8 osób reprezentowały osoby z wykształceniem podstawowym. Respondenci z takim wykształceniem stanowili 11,4% wszystkich ankietowanych.
Wyjątkowo zróżnicowane odpowiedzi dotyczyły wielkości zamieszkiwanego miasta przez respondentów, co prezentuje wyniki w układzie procentowym zaprezentowany na wykresie 3.4:
Wykres 3.4. Wielkość zamieszkiwanego miasta przez respondentów.
Odpowiedzi udzieliło 71 osób, z których najliczniejszą grupę, reprezentowaną przez 22 osoby stanowiły osoby z obszarów wiejskich, co przełożyło się na 31% wszystkich ankietowanych. Druga, najbardziej liczna grupa respondentów pochodziła z miast w przedziale 150 000 do 500 000 mieszkańców. Z dużych miast pochodziło 16 ankietowanych, którzy stanowili 22,5% całej grupy badanych. 19,7% badanych, czyli 14 osób pochodziło z jeszcze większych miast, bowiem taka liczba respondentów na pytanie o wielkość zamieszkiwanego miasta zaznaczyła miasto powyżej 500 000 mieszkańców. Z niewielkich miast do 50 000 mieszkańców pochodziło 15,5% czyli 11 ankietowanych. Najmniejszą grupę stanowiły osoby z miast od 50 000 do 150 000 mieszkańców, takiej odpowiedzi udzieliło zaledwie 11,3% wszystkich ankietowanych, czyli 8 osób.
Równie ważnym kryterium była sytuacja zawodowa ankietowanych. Wyniki w układzie procentowym prezentuje wykres 3.5:
Wykres 3.5. Charakterystyka respondentów według sytuacji zawodowej.
Największe grono spośród 71 ankietowanych osób stanowiły osoby zatrudnione. Taką odpowiedź wybrały 42 osoby, co stanowiło 59,2% wszystkich respondentów. 29,6% respondentów, czyli 21 osób to osoby w trakcie edukacji. Najmniejszą grupę stanowiły osoby bezrobotne. Takiej odpowiedzi udzieliło 8 osób, co stanowi 11,3% wszystkich respondentów.
Ostatnie pytanie składające się na metryczkę miało za zadanie określić liczbę godzin, jaką respondenci poświęcają na aktywność w Internecie. Wykres 3.6. prezentuje wyniki w układzie procentowym:
Wykres 3.6. Przeciętna liczba godzin spędzanych przez respondentów, podczas doby, na korzystaniu z Internetu.
Odpowiedzi udzieliło 71 respondentów, z których 22 osoby, stanowiące 31% wszystkich ankietowanych spędzały w sieci przeciętnie pomiędzy 3 a 4 godziny na dobę. Niewiele mniejszą grupę stanowili respondenci, którzy wybrali skrajnie najwyższą odpowiedź i swoją dzienną aktywność w sieci określili jako więcej niż 6 godzin, było to 16 respondentów, czyli 22,5% z całej grupy ankietowanych. Kolejną, pod względem liczebności grupę stanowiły osoby, które w Internecie spędzały najmniej czasu, bowiem pomiędzy 0 a 2 godziny dziennie, takie odpowiedzi wybrało 13 osób, czyli 18,3% wszystkich respondentów. Przeciętnie pomiędzy 4 a 5 godzin dziennie na korzystaniu z Internetu spędzało 16,9% ankietowanych, czyli 12 osób. Najmniejszą grupę spośród ankietowanych, stanowiły osoby spędzające w sieci przeciętnie od 5 do 6 godzin na dobę. Grupę tę reprezentuje 8 osób, co odpowiada 11,3% ankietowanych.
Po zaprezentowaniu badanej grupy, w kolejnym rozdziale przedstawione zostaną odpowiedzi respondentów na pytania ankietowe, które stanowiły podstawę do weryfikacji wyznaczonych celów w pracy.
Rozdział 3.3 Wyniki badań
Kwestionariusz ankietowy zawierał 12 pytań merytorycznych służących do weryfikacji celu i do wnioskowania. Badanie zostało zrealizowane w pierwszej połowie roku 2022.
Na pytanie „ Czy spotkałeś/aś się z reklamą w Internecie, jeśli tak to jaką (zaznacz właściwie) ? ” odpowiedzi prezentuje wykres 3.7 .
Wykres 3.7. Rodzaje reklam w Internecie.
Z powyższego wykresu wynika, że 51 osób spotkało się z artykułem sponsorowanym, zaś lokowanie produktu wybrały 33 osoby. Drugie miejsce pod względem liczby osób wybrano reklamy w wyszukiwarce Google, które wskazało 47 osób. Podczas analizy tego pytania zauważono, iż szesnastu respondentów udzieliło jednakowych odpowiedzi, gdyż zaznaczyli wszystkie rodzaje reklam.
Na pytanie : „ Jak często zdarzało ci się kupić „coś” pod wpływem reklamy emitowanej w Internecie ? ” odpowiedzieli wszyscy respondenci. Szczegółowy podział odpowiedzi przedstawia wykres 3.8.
Wykres 3.8. Wpływ emisji reklam w Internecie na decyzje zakupowe konsumenta.
Z diagramu kołowego wynika, iż 44 osoby wskazały odpowiedź: „kilka razy”, która stanowiła 62% wszystkich odpowiedzi. Żaden respondent nie wybrał ostatniej odpowiedzi: „nie pamiętam”. Drugie miejsce pod względem ilości uzyskała odpowiedź: „ nigdy”, jaką wskazało 16 osób. Na ostatnim miejscu znalazły się odpowiedzi: „ bardzo często”, którą zaznaczyło 5 osób oraz „często”, którą wybrało 6 osób.
Na trzecie pytanie dotyczące „ Czy reklamy w Internecie mają wpływ na Twoje decyzje zakupowe? ”: odpowiedziało 71 osób, a otrzymane wyniki zostały zaprezentowane na wykresie 3.9.
Wykres 3.9. Wpływ reklam w Internecie na decyzje zakupowe konsumentów
Z analizy diagramu kołowego wynika, że 33 osoby wskazały odpowiedź „nie”, co stanowi 46% wszystkich odpowiedzi. Odpowiedź „tak” wskazało 28 osób, a ostatnią odpowiedź możliwą do wyboru, czyli nie wiem wybrało 10 osób, co stanowiło 14% uzyskanych wyników.
W kolejnym pytaniu poświęconym kwestii: „ Czy zdarza się, że reklamy w Internecie przeszkadzają ? również odpowiedziały wszystkie osoby. Poszczególne odpowiedzi znajdują się na wykresie kołowym 3.10.
Wykres 3.10. Czy reklamy w Internecie przeszkadzają?
Zdaniem 58 osób reklamy w Internecie przeszkadzają, co stanowi 82% wszystkich badanych. Na drugą odpowiedź wskazało 12 osób, którym to reklamy w Internecie w ogóle nie przeszkadzają. Odpowiedź „ nie wiem” stanowi tylko 1% uzyskanych odpowiedzi, którą to wskazała 1 osoba.
Na piąte pytanie : „ Gdyby zablokowanie wszystkich reklam w sieci było możliwe zrobiłyś/aś to ?” uzyskano następujące odpowiedzi, jakie prezentuje wykres 3.11 .
Wykres 3.11. Możliwość blokowania wszystkich reklam w sieci.
Z powyższego diagramu wynika, że 40 osób, zablokowałoby reklamy, gdyby było to możliwe. Odpowiedź „ nie” wskazało 25 osób, co stanowi 35 % osób poddanych badaniu. Ostatnią odpowiedź „ nie wiem” wybrało tylko 6 osób.
Na pytanie szóste : „ Co w reklamach Internetowych najbardziej przyciąga Twoją uwagę? Wybierz najważniejsze czynniki.” odpowiedzi prezentuje wykres 3.12 .
Wykres 3.12. Czynniki przyciągające uwagę w reklamach Internetowych.
Z wykresu wynika, że najbardziej przyciągającym czynnikiem była treść merytoryczna, którą to wskazało 37 osób. Na drugim miejscu, z tym samym wynikiem znalazł się kolor i miejsce wyświetlania, jaką to wskazało 25 osób. Na ostatnim miejscu z tą samą liczbą znalazł się ruch i czcionka, która wskazało 15 osób. Z wykresu można wnioskować, że treść merytoryczna znajdująca się w reklamach Internetowych jest czynnikiem najbardziej przyciągającym uwagę konsumentów.
Na siódme pytanie: „ Co musi zawierać reklama Internetowa, żebyś po obejrzeniu zdecydował/a się na zakup? Wybierz najważniejsze czynniki.” odpowiedź na to pytanie uzyskano od 71 osób, a poszczególne odpowiedzi prezentuje wykres 3.13.
Wykres 3.13. Czynniki zakupowe zawarte w reklamie Internetowej.
Z wykresu wynika, iż najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie są aktualne potrzeby, które wskazało 46 osób. Na drugim, wysokim miejscu znalazła się cena, jaką wybrały 42 osoby. Na ostatnim miejscu uklasyfikował się wizerunek znanej osoby, który zaznaczyło 7 osób.
Na ósme pytanie : „ Co według Ciebie najbardziej wpływa na skuteczność reklamy ? Proszę wymienić od najważniejszych.” było pytaniem otwartym. Poniższa tabela 3.1 przedstawia najważniejsze czynniki, które zostały wskazane przez konsumentów.
Tabela 3.1. Czynniki wpływające na skuteczność reklamy.
zaufanie do osoby występującej w reklamie |
ceny, zniżki, promocje, rabaty, oferty |
miejsce i moment wyświetlania |
częstotliwość i miejsce wyświetlania |
kolorystyka reklamy, czcionka wykorzystana w reklamie |
treść merytoryczna reklam |
muzyka |
graficzna prezentacja reklam |
kreatywny pomysł na reklamę ( coś co przyciąga uwagę odbiorcy) |
opinie innych użytkowników, w celu łatwiejszego podjęcia decyzji |
zastosowanie zabawnych skeczy i grafik w reklamie |
pozytywne opinie zamieszczane przez innych użytkowników |
wykorzystywanie sylwetek sławnych osób do promowania marek |
dopasowanie treści reklamy do odbiorcy |
key visual, RTM |
jakość reklamowych produktów |
reklama jako regularne spotkanie z marką |
Po przeanalizowaniu i pogrupowaniu różnorodnych odpowiedzi konsumentów, udało się wyodrębnić najważniejsze czynniki, wpływające na skuteczność reklamy, które przedstawiono w powyższej tabeli 3.1
W dziewiątym pytaniu: „ Co Cię powstrzymuje przed korzystaniem z ofert prezentowanych przez reklamy Internetowe ? , było również pytaniem otwartym. Przeanalizowane odpowiedzi przedstawia tabela 3.2 .
Tabela 3.2. Czynniki powstrzymujące od korzystania z reklam internetowych.
brak zaufania do marki |
brak potrzeb |
wysokie ceny produktów lub ich brak |
nużąca muzyka wykorzystywana w reklamach |
dużo zbędnych, nierzetelnych informacji; lub ich brak |
brak środków pieniężnych |
inflacja |
ryzyko związane z niedostarczeniem towaru, a potem problem z ich zwrotem oraz dodatkowe koszty z tym związane |
infantylność reklam |
obawa przed mała skutecznością reklamowanego produktu |
reklama niedopasowana do odbiorcy |
negatywne opinie |
natrętność i powtarzalność reklam |
produkty reklamowane inaczej wyglądają w rzeczywistości |
nie można zobaczyć produktu z reklamy internetowej w sklepie tradycyjnym |
dokonywanie decyzji zakupowych bez korzystania z reklam internetowych |
marnotractwo czasu związane z oglądaniem reklam internetowych |
Dzięki analizie i pogrupowaniu różnych odpowiedzi wskazywanych przez konsumentów, udało się zaprezentować te czynniki, które są barierą w korzystaniu z reklam internetowych. Dokładnie przedstawia je powyższa tabela 3.2
Na dziesiąte pytanie: „ Jak często utożsamiasz się z jakimikolwiek markami produktów dzięki ich działaniom w Internecie ? uzyskano 69 odpowiedzi od konsumentów, które zostały zaprezentowane na wykresie 3.14.
Wykres 3.14. Częstotliwość utożsamiania się z działaniami marek w Internecie.
Z wykresy wyniku, że odpowiedź „ sporadycznie” wskazało 36 respondentów, co stanowi 52 % wszystkich odpowiedzi. Najmniej osób wybrało odpowiedź „bardzo często”, została ona wybrana tylko przez 4 osoby.
Na jedenaste pytanie : „ Czy chętniej kupujesz produkty firm, których reklamy widziałeś w Internecie?” uzyskane odpowiedzi pokazuje wykres 3.15.
Wykres 3.15 Zachowania zakupowe w stosunku produktów firm obejrzanych w internetowej reklamie.
Z powyższego wykresu kołowego wynika, że 36 osób nie kupuje produktów firm widziany w reklamy Internetowej. Tylko 24 osoby, dokonują takich decyzji zakupowych pod wpływem tego rodzaju reklam. Na ostatnim miejscu znalazła się odpowiedź „ nie wiem”, którą to wskazało 11 osób.
Na pytanie dwunaste: „ Jak często angażujesz się w aktywność firm w mediach społecznościowych (np. reagujesz na posty, piszesz komentarze, bierzesz udział w konkursach)?” odpowiedzi obrazuje wykres 3.16 .
34 osoby sporadycznie angażowały się w tego rodzaju aktywności, a tylko 25 osób nigdy nie brało udziału. Ostatnią odpowiedź wskazała tylko 1 osoba, może to wynikać z braku konta w mediach społecznościowych.
3.4. Wnioski i rekomendacje dla praktyki
Z analizy badań wynika, że badani konsumenci spotykają różnego typu reklamy w Internecie. Analizując pod każdym względem miedzy innymi: płci, wieku, wykształcenia, wielkości zamieszkiwanego miasta, sytuacji zawodowej czy przeciętnego czasu spędzonego w Internecie, nie ma osoby, która by się nie spotkała z żadnym rodzajem reklam. W dużej mierze respondenci wskazywali: artykuły sponsorowane, reklamy w wyszukiwarce Google, banery reklamowe bądź płatne posty w mediach społecznościowych, co potwierdza, że reklama w Internecie jest bardzo powszechna i dociera do szerokiego grona konsumentów.
Ponad 39,4% respondentów uważało, że dokonywało decyzji zakupowej po wcześniejszym obejrzeniu emisji reklamy w Internecie. Patrząc pod kątem częstotliwości dokonywanych zakupów po uprzednim obejrzeniu emisji reklamy Internetowej, aż 77.5% co najmniej raz uległo takiemu zakupowi. Wynik potwierdza, że emisja reklam internetowych w pozytywnym aspekcie wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Im więcej dostępnych reklam w Internecie, tym bardziej motywowane są osoby do podejmowania decyzji zakupowych. W taki sposób daje się ludziom więcej możliwości, a zarazem buduje się rozpoznawalność oraz zaufanie do marki.
Ciekawym jest fakt, iż pomimo, że badanym respondentom w znaczącym stopniu przeszkadzają reklamy oraz najchętniej by je zablokowali, to właśnie ich wpływowi w Internecie ulegają. Wynika, z tego że jest możliwe dotarcie do każdego konsumenta, jeśli dobrze stworzy się odpowiednią reklamę oraz w pozytywny sposób zaskoczy potencjalnego nabywcę.
Z analizy poszczególnych odpowiedzi osób badanych, można wnioskować, że w największym stopniu na uwagę ludzi wpływa treść merytoryczna reklam, na co wskazało 37 ankietowanych. Warto zwrócić uwagę na ten aspekt, przy budowaniu pomysłu reklamy, gdyż nie tylko ładna czcionka czy kolor mają decydujące znaczenie. Ludzi bardzo interesują precyzyjne informacje, powiązane z poszczególnymi markami, ponieważ dzięki nim jest im łatwiej podjąć decyzje zakupową, a zarazem się nie zniechęcić się do dowolnej marki. Dobrze też by było, gdyby reklama odpowiadała potrzebom konsumentów i nie „zaśmiecały” wyszukiwarki. Nie warto marnować funduszy tylko na emisji reklam w Internecie, bo to nie przyniesie żadnych korzyści.
Z badań wynika także, że konsumenci zwracają uwagę na treść i wygląd reklam, ale również kody rabatowe, zniżki, oferty, ceny. Wyciągając z powyższego wnioski warto jest się zatroszczyć o te czynniki, przy tworzeniu reklam internetowych. Mimo, że ankietowani wskazywali wiele barier, które stoją na przeszkodzie podjęcia decyzji zakupowej, to w dużej mierze można to zmienić, poprzez dopracowanie zawartości reklamy i dopasowanie do prostego konsumenta i jego potrzeb.
Z badań wynika, że konsumenci nie chętnie kupują produkty z reklam emitowanych w sieci, ale za to bardzo lubią w znacznym stopniu angażować się w aktywności firm w mediach społecznościowych. Ma to zarówno wpływ na budowanie zaufania i wizerunku firmy, ale bardzo wpływa na rozpoznawalność marki. Osiągnięto to tylko, dzięki dobrze dobranym działaniom marketingu internetowego, a przeprowadzone badania to potwierdziły.
Dzięki przeprowadzonej ankiecie udało się poznać działania marketingowe wpływające w największym stopniu na współczesnych konsumentów. Należą do nich: artykuły sponsorowane, reklamy w wyszukiwarce Google, reklamy przerywające oglądanie materiału video… Zidentyfikowano dominujące czynniki, które oddziałują na decyzje zakupowe konsumentów XXI w. Są to: ceny, kody rabatowe, aktualne potrzeby nabywców, treść merytoryczna reklam, kolor oraz miejsce wyświetlenia się reklamy.
Z przeprowadzonego kwestionariusza ankietowanego jasno wynika, iż rola marketingu internetowego odgrywa znaczącą kwestię w podejmowaniu decyzji zakupowych klientów.
Warto w przyszłości wykorzystać marketing internetowy w działalności swojej firmy, ponieważ jest niezwykle skutecznym narzędziem, jakie pozwala wpłynąć na decyzje zakupowe każdego konsumenta. Przede wszystkim, należy zadbać o szeroką gamę reklam internetowych, jakie pozwolą dotrzeć do wszystkich ludzi, bez względu na wiek czy wykształcenie… Gdyż właśnie pod wpływem tego rodzaju reklam, osoby najczęściej podejmują decyzje zakupowe. W obecnych czasach zarówno w szkole, w pracy, w domu każdy ma dostęp do Internetu, a co skutkuje dostępnością w każdym momencie do każdej reklamy.
Przy konstrukcji pomysłu reklamy, należy zwrócić uwagę nie tylko na kolor czy czcionkę, trzeba również dopracować treść merytoryczną, gdyż to właśnie na nią zwracają uwagę konsumenci podejmując decyzję zakupową.
Dobrze zbudowane reklamy internetowe, powinny zaskakiwać odbiorców, zachęcać ich do oglądania oraz ułatwiać podjęcie decyzji zakupowej, przyczyniając się do wzrostu rozpoznawalności i zaufania do marki.
Zakończenie
Głównym celem pracy było zbadanie czy działania marketingowe podejmowane w Internecie mają wpływ na decyzje zakupowe klientów. Dzięki części empirycznej, w tym przeprowadzonej ankiecie wśród konsumentów cel został zrealizowany.
Na podstawie uzyskanych wyników badania należy przyjąć, że działania marketingowe prowadzone w Internecie nie mają wpływu na decyzje zakupowe większości klientów. Odpowiedzi respondentów o wpływ reklamy internetowej były bardzo podzielone, ale 46,5% ankietowanych udzieliło odpowiedzi przeczącej, 40 % odpowiedzi twierdzącej, a pozostali respondenci nie potrafili udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Należy jednak wziąć pod uwagę, że pewna grupa respondentów może nie zdawać sobie sprawy z faktu ulegania działaniom marketingowym, bowiem zgodnie z tym, co przedstawiono w części teoretycznej, część działań marketingowych ma oddziaływać na podświadomość konsumentów. Często są to również działania mające za zadanie jedynie poinformowanie konsumentów o istnieniu marki, czego konsekwencją ma być wybranie właśnie tego produktu w przyszłości, podczas zestawienia go z produktami konkurencyjnymi na półce sklepowej.
Część teoretyczna pracy odpowiedziała także na szereg celów szczegółowych, takich jak omówienie genezy marketingu w ujęciu ogólnym oraz w odniesieniu do marketingu internetowego. Pierwszy rozdział pracy przedstawił także szereg możliwości podejmowania działań marketingowych w Internecie. Drugi rozdział skupił się na omówieniu potrzeb klientów, czynników wpływających na ich decyzje zakupowe, a także zaprezentował sposoby wpływania na decyzje zakupowe konsumentów.
Równie ważną częścią pracy było uzyskanie odpowiedzi na cztery jasno sprecyzowane problemy badawcze. Pierwszy z problemów badawczych koncentrował się na fakcie czy marketing internetowy wpływa na rozpoznawalność marki. Odpowiedzi na ten problem badawczy udzieliły dwa pytania zadane respondentom. Pierwsze z nich dotyczyło utożsamiania się z markami pod wpływem ich aktywności w sieci . Znaczna większość respondentów wybrała odpowiedź „nigdy” lub „sporadycznie”. Odpowiedzi „regularnie” oraz „bardzo często” udzieliła niespełna jedna piąta badanych Drugie z pytań dotyczyło faktu czy reklamy w sieci mają wpływ na decyzje zakupowe. W tym przypadku odpowiedzi kształtowały się bardzo podobnie. Niewiele ponad polowa respondentów wybrała odpowiedź przeczącą, jedna trzecia ankietowanych twierdzącą, a 15,5% nie miało zdania. Wyniki przeprowadzonej ankiety świadczą o tym, że respondenci nie czują korelacji pomiędzy reklamą w sieci a utożsamianiem się z markami czy podejmowanymi przez siebie decyzjami zakupowymi.
Drugi i trzeci problem badawczy miał za zadanie rozstrzygnąć, które działania marketingowe oraz jakie czynniki w największym stopniu wpływają na klientów i ich decyzje zakupowe. W celu uzyskania odpowiedzi na to pytanie warto przyjrzeć się aż trzem pytaniom z ankiety. Na pytanie o to, co najbardziej przyciąga uwagę ankietowanych w reklamach internetowych, najczęściej udzielanymi odpowiedziami były: treść merytoryczna, kolor oraz miejsce wyświetlania. Takie odpowiedzi można interpretować jako fakt, że powyższe czynniki mają znaczenie w kontekście wpływania na klientów. Pomocne w rozstrzygnięciu tego problemu badawczego okazuje się również pytanie o to, co musi zawierać reklama, aby bezpośrednio wpłynęła na dokonanie zakupu. W tym przypadku z najczęściej udzielanej odpowiedzi jasno wynika, że taka reklama powinna odpowiadać na aktualne potrzeby konsumenta. Respondenci zostali także poproszeni o udzielenie własnej odpowiedzi na pytanie o to co ich zdaniem najbardziej wpływa na skuteczność reklamy. Najczęściej powtarzającymi się odpowiedziami było: zaufanie do osoby występującej w reklamie, ceny, zniżki, oferty, miejsce i moment wyświetlania. Z uzyskanych odpowiedzi na trzy wspomniane powyżej pytania ankietowe wynika, że podmioty korzystające z reklamy internetowej powinny zwrócić szczególną uwagę na moment i miejsce wyświetlenia reklamy, który odpowiadał będzie aktualnym potrzebom ich potencjalnych klientów.
Czwarty problem badawczy dotyczył zbadania faktu, czy obecność marki w Internecie przekłada się na zaufanie do niej. Odpowiedzi na ten problem badawczy dostarcza pytanie o to, czy respondenci chętniej sięgają po produkty tych firm, których reklamy widzieli wcześniej w sieci. Ponad połowa ankietowanych udzieliła odpowiedzi przeczącej, która oznacza, że aktywność marki w sieci dla tej grupy respondentów nie przekłada się na zaufanie do niej i częstsze sięganie po ich ofertę. Jedna trzecia respondentów odpowiedziała twierdząco. Dla tej grupy ankietowanych działania marketingowe firm w sieci mają wyraźny związek z podejmowanymi przez nich decyzjami zakupowymi. Pozostała część respondentów nie była w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie.
Choć jak wynika z części teoretycznej niniejszej pracy, działania marketingowe stają się podstawą funkcjonowania niemal wszystkich gałęzi biznesu, budżety przeznaczane na ten cel są coraz wyższe, a literatura naukowa niemal jednoznacznie pozytywnie wypowiada się o marketingu i fakcie konieczności podejmowania działań marketingowych w sieci, to odpowiedzi udzielone przez ankietowane grono osób zdają się w znacznym stopniu negować sens angażowania firm w marketing internetowy. Przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na moment i miejsce, w którym kierują swoje reklamy do odbiorców.
Bardzo ważny jest także fakt, iż duże grono respondentów najwyraźniej nie ufa reklamom i zdaje sobie sprawę z ich faktycznego celu, a świadomość ta wpływa na ich mniejszą uległość względem przekazu, który kierowany jest do nich z reklam. Wyniki ankiety w przypadku wielu pytań były niejednoznaczne. W związku z tym przedsiębiorcy powinni pamiętać, że potencjalni odbiorcy ich reklam mogą być bardzo zróżnicowani, dlatego szczególnie ważne jest odpowiednie targetowanie reklam do właściwych, jak najbardziej niszowych grup odbiorców.
Czytaj pierwszy rozdział
Czytaj drugi rozdział
Załącznik 1 Wzór kwestionariusza ankiety
Czy spotkałeś/aś się z reklamą w Internecie, jeśli tak to jaką? (zaznacz wszystkie właściwe)
- banery reklamowe
- artykuły sponsorowane
- płatne posty w mediach społecznościowych
- produkty i usługi promowane przez influencerów
- reklamy w wyszukiwarce Google
- lokowanie produktu
- reklamy przerywające oglądanie materiału wideo
- inne – jakie:
Jak często zdarzyło Ci się kupić „coś „pod wpływem reklamy emitowanej w Internecie?
- nigdy,
- kilka razy,
- regularnie,
- bardzo często,
- nie pamiętam
Czy reklamy w Internecie mają wpływ na Twoje decyzje zakupowe?
- tak,
- nie,
- nie wiem
Czy zdarza się, że reklamy w Internecie Ci przeszkadzają?
- tak,
- nie,
- nie wiem
Czy gdyby zablokowanie wszystkich reklam w sieci było możliwe, zrobiłbyś/zrobiłabyś to?
- tak,
- nie,
- nie wiem
Co w reklamach Internetowych najbardziej przyciąga Twoją uwagę? Wybierz najważniejsze czynniki.
- Kolory
- Ruch
- Czcionka
- Treść merytoryczna
- Miejsce wyświetlania
- Inne:
Co musi zawierać reklama Internetowa, żebyś po jej obejrzeniu zdecydował/a się na zakup? Wybierz najważniejsze czynniki.
- Kod rabatowy
- Wizerunek znanej osoby
- Cenę
- Musi wyświetlić mi się w odpowiednim momencie
- Musi odpowiadać na moje aktualne potrzeby
- Inne:
Co według Ciebie najbardziej wpływa na skuteczność reklamy? Proszę wymienić od najważniejszych:
Co Cię powstrzymuje przed korzystaniem z ofert prezentowanych przez reklamy Internetowe? Proszę wymienić od najważniejszych:
Jak często utożsamiasz się z jakimikolwiek markami produktów dzięki ich działaniom w Internecie?
- nigdy,
- sporadycznie,
- regularnie,
- bardzo często,
- nie wiem
Czy chętniej kupujesz produkty firm, których reklamy widziałeś w sieci?
- tak,
- nie,
- nie wiem
Jak często angażujesz się w aktywności firm w mediach społecznościowych (np. czy reagujesz na posty, piszesz komentarze, bierzesz udział w konkursach)?
- nigdy,
- sporadycznie,
- regularnie,
- bardzo często,
- nie wiem
- Inna odpowiedź:
Płeć:
- Kobieta
- Mężczyzna
- Inna:
Wiek:
- Poniżej 20
- 20 – 25
- 26 – 35
- 36 – 50
- 51 – 70
- Powyżej 70
Wykształcenie:
- Podstawowe
- Średnie
- Wyższe
Wielkość zamieszkiwanego miasta:
- Wieś
- Miasto do 50 tys.
- Miasto od 50 tys. do 150 tys.
- Miasto od 150 tys. do 500 tys.
- Miasto powyżej 500 tys.
Sytuacja zawodowa:
- Bezrobotny/a
- W trakcie edukacji
- Zatrudniony/a
Ile godzin dziennie przeciętnie korzystasz z Internetu?
- 0 – 2
- 3 – 4
- 4 – 5
- 5 – 6
- Więcej niż 6
32 komentarze
[…] Rozdział III Wpływ działań marketingowych na decyzje klientów- charakter empiryczny […]
[…] Rozdział III Wpływ działań marketingowych na decyzje klientów- charakter empiryczny […]
Wow, mega robota i genialne te wykresy!
Dziękuję 😀
Bardzo jakościwy materiał. Przyda się na studia. Dzięki 😉
Powodzenia!
Tak rzetelnego i pełnego mateirału to jeszcze na żadnym blogu nie czytałam
Dziękuję 😀
Mega robota! Graty
Dziękuję 😀
Super
Dziękuję 😀
Gruby temat!
Dziękuję 😀
Genialny pomysł na tak rozbudowany jeden temat. Na pewno bardzo naukowo i każdy znajdzie tu coś dla siebie
Dziękuję 😀
Świetnie wykonana analiza. Bardzo podoba mi się takie podejście do tematu.
Dziękuję 😀
Mocne!
Dzięki! 😀
Świetnie zrobione, gratuluję wytrwałości !
Dzięki! 😀
Że Ci się chciało…
A chciało 😀
Wow, ruby temat
Ruby? Dzięki! 😀
Spoko
Dzięki! 😀
Ten wpis jest bardzo ciekawy
Dzięki! 😀
Bardzo rozbudowany artykuł. Uważam, że twierdzenia tu zawarte są prawdziwe. Chociaż nie jest to proste.
Dzięki 😀