Jak zacząć biznes od zera?
Stworzenie własnego biznesu to obecnie marzenie wielu młodych ludzi, kuszonych potencjalnymi zyskami i korzyściami płynącymi z posiadania własnej firmy. Poniżej znajdziecie kilka porad o tym, od czego należy zacząć, aby od zera stworzyć własny biznes.
Miej jasną wizję
Oczywiście pierwszym i najważniejszym elementem jest wizja czy też pomysł. Na początek warto po prostu odpowiedzieć sobie na pytanie – co ja właściwie chcę robić? Bez pomysłu i dokładnej wizji przełożonej później na strategię, nie ma nawet co nastawiać się na stworzenie rentownego biznesu. Wszystkie początkowe kroki muszą być zaplanowane na tip top i później realizowane zgodnie z wcześniej zamierzonymi celami.
Gdy już wiemy co chcemy robić, musimy poznać naszą konkurencję. Każdy szanujący się biznesmen przed atakiem na daną gałąź przemysłu czy też usług, najpierw wykonuje dokładną analizę konkurencji. Musimy wiedzieć z kim będziemy rywalizować i na jakich polach. Jednocześnie w ten sposób szybko możemy ocenić, jakie mamy szanse i przewagi w takim starciu. Warto zrobić także analizę SWOT, która pozwoli nam określić mocne i słabe strony naszej przyszłej firmy w porównaniu z konkurencją.
Nazwa filarem Twojej firmy
Niezwykle ważnym krokiem jest wymyślenie nazwy firmy. Pamiętajmy, że to często krok nieodwracalny, a przedsiębiorstwa które często zmieniają swoją nazwę, są uważane za nieprofesjonalne. Dlatego też musi być to dobrze przemyślany, długofalowy wybór. Nazwa może kojarzyć się z rodzajem prowadzonej działalności, ale wcale nie musi. Powinna za to być prosta i łatwa do zapamiętania.
Szukając optymalnej nazwy warto od razu pomyśleć o jej optymalizacji pod kątem seo. Czy wpisując to hasło w wyszukiwarkę, nie mamy żadnej mocnej konkurencji? Oczywiście konieczne jest też sprawdzenie domen – żadna szanująca się firma nie będzie miała domeny .com.pl. Warto też od razu sprawdzić, czy potencjalna nazwa nie jest już zarejestrowana. Zastanowić powinniśmy się także nad charakterem prawnym firmy – czy to docelowo ma być jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka akcyjna czy też może spółka z.o.o. Wszystkie z nich różnią się poszczególnymi elementami i wymaganymi kryteriami, do których musimy się dostosować.
Identyfikacja wizualna znakiem rozpoznawczym
Logotyp z pozoru wydaje się nieistotnym elementem, a w rzeczywistości ma duże znaczenie dla rozwoju naszej firmy. Wielu początkujących biznesmenów traktuje elementy identyfikacji wizualnej po macoszemu, co jest ogromnym błędem. Co zazwyczaj zapamiętujemy po pierwszym kontakcie z daną marką? Jej nazwę i logotyp właśnie. Dlatego też powinien być nie tylko estetyczny, ale też charakterystyczny i łatwy do wykorzystania w reklamach online oraz offline. Stworzenie logotypu i całej identyfikacji wizualnej firmy to nie jest rzecz, na której powinniśmy oszczędzać – najlepiej poprosić o jej przygotowanie agencję z bogatym portfolio.
Zanim ruszymy, warto także przygotować w pełni funkcjonalną i zoptymalizowaną stronę internetową. Musi być już ona wypełniona treścią i wszystkimi niezbędnymi elementami. Wartości marki, opis sprzedawanej usługi, działający sklep, dane kontaktowe – to warunki sine qua non. Co nam po zarejestrowanej firmie, skoro nie działa strona internetowa, na którą możemy odsyłać potencjalnych klientów i konsumentów? Należy pamiętać także, że strona internetowa powinna być stworzona zgodnie z identyfikacją wizualną – dlatego też dobrze zlecić to tej samej agencji interaktywnej, która przygotowała dla nas logotyp.
Co jeszcze doradzilibyście osobie, która ma zamiar zacząć swoją przygodę z biznesem i założyć własną firmę? Na jakie jeszcze czynniki trzeba zwrócić uwagę, zanim wyruszy się w świat biznesu?
7 komentarzy
No i jeszcze jeden ważny aspekt: źródła finansowania. Są działalności (zwłaszcza usługowe), gdzie kapitał początkowy nie jest duży i związany jest raczej z kosztami reklamy i ZUS. Ale w innych przypadkach nauczyliśmy się, że trzeba skorzystać z dotacji bo inaczej się nie da. Otóż da się, trzeba tylko uruchomić przydatną także później cechę przedsiębiorcy – kreatywność. Jak ktoś kiedyś powiedział: jeśli jakiś biznes ma wypalić tylko dzięki dotacji to nie jest wart uwagi bo w warunkach wolnorynkowej konkurencji by nie przetrwał. Warto o tym pamiętać.
Zgadza się. Przedsiębiorca nie może być bierny. Powinien zdecydowanie wykazać się obrotnością.
Najważniejsze to znać się na produkcie/usłudze lub fachu. Najlepsza nazwa bez dużej wiedzy w zakresie tego co się robi niewiele pomoże. Przynajmniej tak uważam 🙂
Pewnie, podzielam Twoje zdanie 🙂
Ja po kilku latach zastanawiania się odważyłam się i założyłam swój własny salon kosmetyczny. To zawsze było moim marzeniem. Dzięki obserwowaniu tego jak radzą sobie dobrze prosperujące salony zauważyłam, że maja opcje rezerwacji online, więc wprowadziłam to również u siebie dzięki oprogramowaniu mwizyta.pl. Klientki bardzo ją chwalą, bo jest intuicyjna i sprawnie działa.
Zaczynając nowy biznes warto zainwestować w dobrą reklamę zewnętrzną. Firma 3dsystem wykonuje wiele projektów w całej Polsce, posiada ogromne doświadczenie i konkurencyjne ceny. Bardzo polecam!:)
😀