Pierwsze wydatki we własnym biznesie – na co najlepiej przeznaczyć pieniądze?
Jeżeli firma ma się rozwijać, jej zyski nie mogą być „przejadane”. Przeciwnie – już od samego początku należy myśleć o inwestycjach, które pozwolą na jej rozwój i pozyskiwanie kolejnych klientów. Na co warto przeznaczyć pierwsze zyski, aby nowe przedsiębiorstwo nie tylko przetrwało pierwsze miesiące, ale posiadało korzystne perspektywy rozwoju?
Marketing – najważniejsza inwestycja nowej firmy
Tylko nieliczne przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na pozyskiwanie nowych zleceń wyłącznie metodą poleceń. Większość – nawet przy dobrej opinii wśród swoich klientów – zmuszona jest do inwestowania w różne kanały marketingowe. I to właśnie na nie powinny zostać przeznaczone pierwsze wydatki. Owszem, poszerzanie kompetencji i uzyskiwanie nowych, lepszych narzędzi pracy jest istotne – jednak bez marketingu można stracić okazję do faktycznego ich wykorzystania.
Kanały marketingowe idealne na start
Planując działania w danej branży warto sprawdzić, które strategie marketingowe sprawdzą się najlepiej na samym początku działalności, a które dopiero w perspektywie długofalowej.
Rzecz jasna taki podział nie oznacza, że wszystkie formy promocji, których efekty widać dopiero po dłuższym czasie, powinny zostać odłożone w czasie. Przeciwnie – również one powinny zostać uwzględnione już w początkowym etapie rozwoju firmy. Jeżeli jednak budżet i dostępny czas wymusza wybór pomiędzy różnymi kanałami, zdecydowanie warto zacząć od tych, które pozwalają na uzyskanie „quick wins” i rozkręcenie działalności, a z czasem poszerzyć zakres działań o dodatkowe kanały.
Kontekstowa reklama PPC
Niemal idealnym kanałem marketingowym dla nowych firm są linki sponsorowane rozliczane od faktycznie uzyskanych kliknięć. Do największych zalet Google Ads i Facebook Ads należy możliwość precyzyjnego ustalenia kosztów na odpowiednim dla nas poziomie. Warto więc już na samym początku dokładnie skonfigurować ustawienia kampanii, aby uniknąć niepotrzebnych i niekoniecznie trafnych wydatków. Wynika to faktu, że choć obie wspomniane platformy reklamowe umożliwiają bardzo dobre konkretyzowanie oczekiwanej grupy docelowej, niedoświadczony użytkownik łatwo może uruchomić kampanię reklamową kierowaną do zbyt ogólnej grupy i szybko przepalić budżet.
Samo uruchomienie reklam PPC to dopiero początek pracy. Kampanie należy stale optymalizować pod kątem efektywności. Proces ten może obejmować wiele różnych czynników, włącznie z danymi geograficznymi (istotnymi zwłaszcza dla biznesów lokalnych), jak i demograficznymi (w czym celują reklamy emitowane na Facebooku) a także samych treści (tekst i grafiki). Prowadzone kampanie powinny być przy tym podzielone na grupy reklam, które mogą wykazywać odmienną efektywność dla różnych grup docelowych – taka strategia pozwala na jeszcze łatwiejsze uzyskiwanie konwersji na satysfakcjonującym nas poziomie.
Warto przy tym wszystkim pamiętać jednak i o tym, że dokładna i stała optymalizacja kampanii PPC wymaga czasu, a często także wiedzy. Z jednej strony pracownicy firmy mogą zająć się tym sami, z drugiej jednak często tańszym rozwiązaniem okaże się skorzystanie z pomocy agencji reklamowej, nieraz posiadającej dodatkowe narzędzia i – przede wszystkim – doświadczenie w sprawnym „podkręcaniu” parametrów prowadzonych kampanii.
Nie tylko Google i Facebook
Choć wspomniane dwie platformy zapewniają uzyskanie największego zasięgu, w niektórych przypadkach warto zainteresować się także innymi systemami reklamowymi. Jeżeli dana firma próbuje osiągać zyski poza granicami Polski, może się okazać, że na lokalnych rynkach istnieją także inne rozwiązania.
Przykładami mogą być linki sponsorowane w popularnej w Czechach wyszukiwarce Seznam, często wykorzystywanym w Rosji i na Ukrainie Yandeksie, czy często użytkowanym w Stanach Zjednoczonych Bingu. Nie można jednak przy tym zapomnieć tym, że platformy te wymagają odrębnego zaangażowania czasowego i choć są sytuacje, w których się przydadzą, niekoniecznie będzie to moment, w którym przedsiębiorstwo dopiero startuje (może z wyjątkiem rynków wschodnich, gdzie faktycznie znaczenie wyszukiwarki Yandex jest spore).
Tego typu platformy mają mniejsze znaczenie na początku prowadzenia działalności. Można w pewnym momencie przeprowadzić testy na małą skalę i sprawdzić możliwe do uzyskania efekty, jednak większość zasobów lepiej przeznaczyć na główne serwisy.
A co z SEO i content marketingiem?
Pozycjonowanie i marketing treści to bardzo dobre strategie promocji, jednak trzeba pamiętać, że obie należą do kategorii działań długofalowych, a inwestycje w nie poczynione zwracają się z opóźnieniem. Co za tym idzie, w pierwszej kolejności lepiej uruchomić wspomniane już kampanie linków sponsorowanych (tym bardziej, że dane uzyskane dzięki reklamom Google Ads mogą się przydać w trakcie planowania strategii SEO i przy tworzeniu contentu).
W przypadku pozycjonowania opóźnienie efektów wynika z faktu, że bezpieczne taktyki SEO wiążą się z działaniami stopniowymi. Z kolei na przykład tworzenie bloga firmowego wymaga czasu – jednak zbudowanie chociażby bazy wiedzy staje się później dobrą wizytówką firmy, budującą jej reputację i ściągającą ruch organiczny.
Czy oznacza to, że pozycjonowanie i prowadzenie bloga można swobodnie odkładać? Niekoniecznie. Jeżeli dostępny budżet pozwala na uruchomienie działań w różnych kanałach, należy to zrobić jak najszybciej. W końcu im wcześniej się zacznie, tym szybciej pojawią się efekty, a wraz z nimi pożądane konwersje. Jeśli zaś dostępne zasoby są wyjątkowo ograniczone, warto wybierać rozwiązania, które można łatwo przystosować w przyszłości. Nawet jeśli nie zamierzamy prowadzić bloga, możliwość dodania takiej sekcji na stronie z pewnością nie zaszkodzi.
Dywersyfikacja to konieczność
Warto zaznaczyć, że docelowo powinno się działać na różnych frontach reklamowych. To nie tylko kwestia docierania do większej liczby potencjalnych klientów – to także zabezpieczenie się na wypadek, gdyby któryś z kanałów marketingowych nie sprawdził się w przypadku danego biznesu lub gdyby w przyszłości zmieniły się okoliczności (np. koszty danej formy reklamy lub regulamin konkretnej platformy promocyjnej).
Nie można też zapominać o wieloetapowych ścieżkach konwersji. Pojedynczy internauta nieraz zetnie się z różnymi formami promocji (np. właśnie w wyszukiwarce i na portalu społecznościowym), zanim zdecyduje się faktycznie dokonać zamówienia w danej firmie, a później i tak ostatecznym argumentem może okazać się wiarygodność zbudowana przez wartościowe treści na blogu firmowym.
Znaj swoją skuteczność
Niezależnie od sięgania po różne formy promocji, zarówno te, które zapewniają szybkie efekty (Google Ads, Facebook Ads), jak i te działające długofalowo (SEO, content marketing), niezbędne okazuje się śledzenie efektów poszczególnych działań. Zawsze więc dbaj o regularne analizowanie statystyk strony.
Nie zapomnij przy tym, ze pierwszy rzut oka nie musi być miarodajny. Łatwo przy tym pominąć fakt, że, nawet jeżeli dany kanał nie jest elementem domykającym konwersję, nie oznacza, że nie bierze udziału w ścieżce decyzyjnej użytkownika. Umiejętnie prowadzone reklamy PPC potrafią przełożyć się na zdobycie pierwszych klientów tak ważne dla nowych biznesów.
Po więcej porad dla nowych firm zajrzyj na bloga ALEO.com.
15 komentarzy
O bardzo przydatny poradnik, na pewno wrócę do niego – działalność planuję od czerwca
Bardzo ciekawy, merytoryka jak zawsze na poziomie, styl nieco do poprawy
Znam aleo, też fajna strnka ale nie ma klimatu jak tu
Widzę że blog fajnie się rozwija, daję <3 prze przeczytaniem
Super
Fajny wpis, znalazłem go przez FB
n ni
Fajny blog, czekamy na kolejne wpisy
Na marketing a na co xd
Znakomity artykuł z wielką przyjemnością go przeczytałem 🙂
Też marketing
Marketing to zdecydowanie jedna z ważniejszych rzeczy przy prowadzeniu firmy. A gdy firma już zacznie przynosić większe zyski, warto też zadbać o bezpieczeństwo własne i swoich klientów, np. poprzez zakup kamer monitorujących czy systemu alarmowego.
Ja swoje pierwsze zarobione pieniądze przeznaczyłbym na dalszy rozwój. Szkolenia i kursy mogą nam bardzo pomóc w przyszłości, dlatego to dobra inwestycja.
Otwierając swój własny biznes musimy stać się jak najszybciej rozpoznawalni. Doświadczona agencja reklamowa, która wykorzystuje różne narzędzia marketingowe, w tym google ads i facebook ads, potrafi znacząco wpłynąć na wzrost sprzedaży oferowanych przez nas produktów.
Zgadzam się 😉