Istota i elementy otoczenia organizacji
Żadna organizacja nie działa w próżni i odseparowania. Otocznie, w którym się znajduje, to są wszystkie czynniki i procesy, które wpływają na jej działanie, umożliwiając rozwój i rozkwit lub blokować jej działanie. Zewnętrzne otoczenie, które oddziałuje na firmę można podzielić na dwie grupy: ogólne (makrootoczenie) i celowe (mikrootoczenie).
Na elementy makrootoczenia organizacja nie ma wpływu. Musi się podporządkować zasadom w nim panujących. Jest to wymiar np.:
- Polityczno-prawny.
- Ekonomiczny
- Społeczno-kulturowy.
- Międzynarodowy.
Natomiast otoczenie celowe jest zależne od polityki firmy i ma ona ogromny wpływ na jego zachowania. Możemy tu wymienić m.in.:
- Klientów.
- Dostawców towarów czy informacji.
- Konkurencję.
- Partnerów biznesowych.
Istotne jest osiągnięcie równowagi i kompromisu między wszystkimi składowymi otoczenia zarówno bliskiego, jak i dalszego. Silne zachwianie jednego z nich może mieć negatywne skutki dla działania organizacji i w konsekwencji doprowadzić do poważnych problemów.
14 komentarzy
Tylko konkurencja ma znaczenie
W jakim sensie?
Dobry podział. Są rzeczy na które mamy wpływ i takie na które nie mamy choćby stanąć na głowie
Dzięki 😀
fajne
Dzięki 😀
Nieistotne
Że istota organizacji nieistotna? 😀
Fajnie że regularnie tu publikujesz
Dzięki 😀
Genialne
Wielkie dzięki! 😀
Niesamowicie wartościowy wpis. Super
Wielkie dzięki! 😀