Jak zabezpieczyć e-sklep? 6 porad, które zwiększą bezpieczeństwo Twojego e-commerce
Założenie własnego sklepu internetowego wydaje się jednym z najbardziej perspektywicznych biznesów w dzisiejszych czasach. Oczywiście, prowadzenie sprzedaży internetowej wiąże się z ciężką pracą związaną z odpowiednim promowaniem swoich produktów i dbaniem o doświadczenia zakupowe klientów, jednak musimy pamiętać, że pozornie łatwiejsze rozwijanie swojej marki w sieci jest narażone na wiele cyberataków, które mogą pozbawić nas reputacji, klientów oraz źródła dochodu. Jak zwiększyć bezpieczeństwo e-commerce?
Najpopularniejsze zagrożenia sklepu internetowego
Zanim zajmiemy się omówieniem podstawowych sposobów związanych z zabezpieczeniem naszego sklepu internetowego, prześledźmy te zagrożenia, które z punktu widzenia częstotliwości stanowią największe ryzyko dla naszego sklepu internetowego. Mowa tutaj o ataku phishingowym oraz ataku DDoS.
Atak phishingowy w głównej mierze ma na celu uzyskanie danych logowania i haseł, które mogą służyć do łatwego wykradzenia danych i innych zasobów naszego biznesu. Atak phishingowy najczęściej zaczyna się od zainicjowania kontaktu poprzez jedną z instytucji godnych zaufania. Wiadomość od Urzędu Skarbowego, instytucji finansowej czy innego dostawcy usług z prośbą o dokonanie dopłaty lub zapoznanie się ze szczegółami sprawy zawiera link, który niepostrzeżenie zainstaluje na naszym urządzeniu oprogramowanie szpiegujące. W taki sposób haker w szybki sposób uzyska dostęp do chronionych danych.
Według IBM, phishing jest drugą najdroższą przyczyną naruszeń danych — naruszenie spowodowane przez phishing kosztuje firmy średnio 4,65 miliona dolarów. [1]
Ataki DDoS z kolei najczęściej kierowane są w duże korporacje i instytucje publiczne, jednak niewykluczone, że sklep internetowy również stanie się jego ofiarą. Jaka jest mechanika ataku DDoS? Polega on na drastycznym zwiększeniu ruchu sieciowego skierowanego w nasz adres IP. W skrajnym przypadku atak ten kończy się przeciążaniem, a w dalszym stadium paraliżem całej infrastruktury informatycznej. Użytkownik, widząc powolnie lub wadliwie działającą stronę zrezygnuje z zakupów, a szansa, że do nas powróci jest znikoma.
Jak chronić sklep internetowy? 6 sposobów
W jaki sposób chronić sklep internetowy przed popularnymi atakami phishingowymi czy atakami DDoS? Przedstawiamy 6 sprawdzonych metod, które umożliwią nam bezpieczne rozwijanie swojej marki bez obaw o destrukcyjny wpływ ataków hakerskich.
Wybór niezawodnego hostingu
Przede wszystkim postawmy na sprawdzonego i niezawodnego dostawcę hostingu. Odpowiedzialny dostawca oprócz odpowiednich parametrów hostingu, w ramach usługi dostarczy nam też pakiet innych funkcjonalności, jak na przykład tworzenie automatycznych kopii bezpieczeństwa, bezpłatną pomoc techniczną czy zabezpieczenie przed atakami DDoS. Wysokiej jakości hosting daje nam także dostęp do technologii DNS Anycast.
Przykładowy system DNS Anycast:
DNS Anycast w Kei.pl korzysta z 13 lokalizacji na całym świecie. Jego zadaniem jest transmisja ruchu sieciowego, w którym nadawca dostarcza dane do najbliżej położonego urządzenia podłączonego do sieci, należącego do grupy wielu hostów o takim samym adresie IP. Tym samym zapewniana jest szybsza odpowiedź serwerów DNS na zapytanie użytkownika.
Certyfikat SSL
Zabezpieczenie strony certyfikatem SSL zwiększa wiarygodność naszej marki w oczach klientów i sprawia, że potencjalni klienci będą czuli się bezpiecznie, wiedząc, że strona jest odpowiednio chroniona. Zadaniem SSL jest szyfrowanie danych pomiędzy przeglądarką, której używa użytkownik, a serwerem na którym ta strona się znajduje. Obecność SSL gwarantuje, że dane te nie zostaną po drodze zmienione. Certyfikaty SSL dostępne na Kei.pl cechują się trzema dostępnymi dla klientów poziomami walidacji – DV, OV i EV.
W przypadku e-commerce, zalecany jest certyfikat SSL o rozszerzonej walidacji EV. Ten typ SSL potwierdza tożsamość firmy. Możemy zweryfikować, czy podmiot podający się za właściciela, jest rzeczywiście tym za kogo się podaje. Podczas gdy certyfikat SSL o walidacji DV potwierdza tylko wiarygodność domeny, natomiast nie daje użytkownikowi wglądu do wiedzy na temat wydawcy.
Skrzynka pocztowa we własnej domenie
Założenie skrzynki pocztowej w ramach swojej domeny wiąże się z wieloma korzyściami dla nas, jako właścicieli sklepu, jak również dla klientów. Z jednej strony nasz adres e-mail jest znacznie bardziej wiarygodny. Z drugiej strony, dzięki zabezpieczeniu DKIM (DomainKeys Identified Mail) w praktyce nie ma możliwości podszycia się pod nasz adres e-mail. DomainKeys Identified Mail to metoda, która umożliwia powiązanie wiadomości e-mail z domeną internetową, z której została ona wysłana.
Regularna aktualizacja oprogramowania
Oczywiście nie powinniśmy zapominać o regularnym aktualizowaniu oprogramowania sklepu internetowego do najnowszej możliwej wersji. Administrowanie sklepem z poziomu starego oprogramowania stanowi najczęstsze źródło problemów z bezpieczeństwem naszego biznesu. Dlaczego? Z prostej przyczyny – hakerzy doskonale wiedzą, że to właśnie niezaktualizowane oprogramowanie jest najbardziej podatne na skuteczny atak. Starsze wersje oprogramowania nie posiadają wsparcia producenta, a wszelkie wykryte luki w oprogramowaniu nie są już łatane. Dlatego zadbaj, aby Twój e-commerce był zaktualizowany do najnowszych wersji wydania.
Firewall
Ustawienie skutecznego firewalla w postaci zapory filtrującej i zapory pośredniczącej w dużej mierze zapobiegnie większości ataków, które skierowane są w nasz adres IP. Jego zadaniem jest filtracja i blokowanie zachowań świadczących o nieautoryzowanym dostępie. Firewall filtruje ruch sieciowy i na podstawie konkretnych wytycznych blokuje wszelkie połączenia, które mogą stanowić ryzyko ataku hakerskiego. Wiadomości zarówno te wychodzące jak i przychodzące są poddawane mechanizmom zapory, która sprawdza każdą z nich i blokuje wiadomości, które nie spełniają określonych kryteriów bezpieczeństwa.
Silne hasło
Zabezpieczenie swojego sklepu silnym hasłem wydaje się banałem, jednak generowanie skomplikowanych haseł stanowi jeden ze skuteczniejszych sposobów na silną ochronę naszej witryny. Przypomnijmy, że w rankingu najpopularniejszych haseł wciąż znajdują się: 123456 czy qwerty. Prognozy nie napawają optymizmem. Wciąż jako użytkownicy mamy wiele do zrobienia w kwestii bezpieczeństwa. Nigdy nie powinniśmy bagatelizować tej wskazówki i w ramach prewencji regularnie zmieniajmy hasło, którego nigdy wcześniej nie wykorzystywaliśmy.
Dlaczego warto być na bieżąco z zabezpieczeniami swojego biznesu e-commerce?
Czy zabezpieczenie swojego biznesu e-commerce to konieczność w obecnych czasach? Zdecydowanie tak. Tylko dzięki skutecznemu oprogramowaniu, odpowiedzialnemu zarządzaniu sklepem pod kątem bezpieczeństwa i czujności możemy stale rozwijać swój e-commerce, skupiając się na aspektach sprzedaży i promocji, nie obawiając się jednocześnie tego, że w każdej chwili skuteczny atak hakerski może pozbawić nas całego dorobku.
Ochrona sklepu internetowego to minimalizacja ryzyka utraty danych, kradzieży środków finansowych i pogorszenia reputacji naszej marki.
Źródło:
[1] Tessian blog
Artykuł partnerski
41 komentarzy
Wow, mocny materiał
Dzięki 🙂
wow
Dzięki 🙂
Genialny poradnik!
Dzięki 🙂
super
Dzięki 🙂
Mega poradni, wnosi dużo wartości w przystępnej formie. Tak trzymaj 😉
Dzięki 🙂
Taki poradnik ratuje wiele mikrosklepół, ostsatanio dużo słyszy się o hakowaniu i włamaniach do baz
Jak najbardziej
Świetne
Dzięki 🙂
Skutecznie zabezpieczyć 😉
Tylko jak?
Najważniejszy jest SSL
Ważny, choć jest masa innych ważnych aspektów
Trzeba zlecić firmie zewnętrznej i z głowy
To świetny pomysł, ale trzeba mieć fundusze
super
Dzięki 🙂
antywirus pomoże?
Hmm, zależy jaki i zależy w jakim zakresie ma chronić… no i co
super
Dzięki 🙂
wow, super robota z tym poradnikiem
Dzięki 🙂
Trzeba patrzeć szerko na rynek a nie ma lewą stronę wykresu i na jej podstawie przewidywać prawą
Jasne! 😀
Jasne!
SSL to dobra metoda
Regulamin dodać
Skutecznie 😉
Dziękuję 😉
Szukając kolejnego hostingu dla sklepu internetowego swojego klienta, trafiłem na hostido.pl z kodem rabatowym Q1LWDEAH0C
To jest bardzo szybki, świetny hosting na dyskach NVMe z najlepszym supportem.
Ok, dzięki za komentarz
Ten wpis jest rewelacyjny.
Dziękuję 😉
Ja mam pytanie o początki w seo. Czy ktoś z was niedawno wszedł do zawodu i chciałby się podzielić jaka była droga? Może ktoś jest w stanie coś powiedzieć o szkoleniach SEO, albo ktoś na podstawie swojego życiowego doświadczenia może polecić jakiś konkretny kurs SEO? Skąd czerpać dobrą rzetelną wiedzę?
Oglądam na razie filmiki np paq studio, jednak wiele zwrotów jest dla mnie zupełnie niezrozumiałych i często nie mam zielonego pojęcia o czym mowa, bo nie mam podstaw.
Dodam jeszcze, że pozycjonowania potrzebuje an własne potrzeby. Moja chęć nauki tego zawodu wynika z tego, że bardzo naciąłem się na firmach pozycjonujących.
Możesz zacząć chociażby od grup na FB