#57 Pomysł na biznes – freelance copywriting
Pomysłów na biznes jest tak wiele, jak wielu jest ludzi. W dobie komputerów i internetu zarabiać może każdy, niezależnie od wieku czy miejsca zamieszkania. Jedyne czego potrzebujesz do zarabiania przez internet to oczywiście sprzętu, umiejętności i wolnego czasu. Reszta to już kwestia zdobycia doświadczenia i pozyskiwania klientów. Dziś przedstawię Wam kolejny pomysł na zarabianie przez internet. Na warsztat bierzemy freelance copywriting!
Co to jest freelance copywriting?
Copywriting to obecnie jedna z najpopularniejszych usług realizowanych w formie pracy zdalnej. Większą popularnością cieszy się chyba wyłącznie programowanie i grafika komputerowa. Na czym polega copywriting? Jest to nic innego jak zarabianie słowem. Freelance copywriter tworzy teksty na zamówienie. Jakie? To już zależy od zapotrzebowania klienta. Doświadczony copywriter potrafi napisać wszystko od wpisów blogowych, opisów produktów i tekstów pozycjonujących, po treści reklam, sloganów czy nawet scenariuszy filmowych.
Co to jest freelance copywriting?
No dobrze, wiesz już, kim jest copywriter. To, co interesuje nas w tym momencie, to kwestie opłacalności pracy w tej branży. Czy warto? Moim zdaniem jak najbardziej. Przemawia za tym wiele powodów, nie tylko tych finansowych. Chodzi głównie o wolność i elastyczność pracy. Jako freelance copywriter to Ty ustalasz sobie godziny i miejsce pracy. Teksty możesz pisać przy biurku, w łóżku, czy nawet na łące. Dodatkowo to Ty kontrolujesz ilość/czas pracy przyjmując wyłącznie tyle zleceń, ile jesteś w stanie na dany moment wykonać.
Ile zarabia się na copywritingu?
Brak szefa, elastyczne godziny pracy oraz brak przykucia do biurka to z pewnością perspektywa zachęcająca do podjęcia się copywritingu. No, ale ile taki copywriter zarabia?
Po pierwsze stawka zależy oczywiście od doświadczenia – im bogatsze zbudujesz portfolio, tym więcej będą w stanie zapłacić za Twoje usługi zleceniodawcy.
Po drugie, wypłata jest również zależna od ilości zleceń, którą wykonasz, to raczej oczywiste. A jak kształtują się stawki w tym zawodzie?
Początkujący copywriter najczęściej zaczyna od stawki 8-15 zł za jeden tekst SEO (ok. 2500 znaków ze spacjami). Teksty SEO nie wymagają dużego doświadczenia, jeżeli więc czujesz, że masz lekkie pióro, ale nigdy wcześniej nie pisałeś komercyjnie, to warto zacząć w ten sposób.
Gdy nabierzesz doświadczenia, a liczba wykonanych przez Ciebie zleceń wzrośnie, to warto spróbować sił w pisaniu opisów produktów, kategorii czy tekstów na stronę główną. Tutaj stawka zależy od indywidualnych wymagań klienta i wynosi od 8 do nawet 30 zł za 1000 znaków ze spacjami.
Największy zarobek w tej branży zgarniają copywriterzy od reklamy. W zależności od zlecania mogą to być setki, a nawet tysiące złotych za wymyślenie dobrego sloganu czy scenariusza do reklamy.
Jak nauczyć się copywritingu?
Umiejętność lekkiego pióra to podstawa copywritingu. Jeżeli lubisz pisać, a szkolne rozprawki czy wypracowania nie były dla Ciebie problemem, to prawdopodobnie masz już to legendarne “lekkie pióro”. Dla tych, którym napisanie czegokolwiek dłuższego niż sms, czy status na Facebooku stanowi problem, mogę mieć wyłącznie jedną radę: Pisz, czytaj, pisz jeszcze więcej. Praktyka to w tym wypadku jedyna słuszna droga do nauki. Po 10, 20 czy 30 tekście zauważysz, że pewne zwroty, stwierdzenia i konstrukty same nasuwają się na myśl, formując zgrabne i logiczne wypowiedzi.
Jak zarobić na freelance copywriting?
Jeżeli chcesz zacząć zarabiać, jako copywriter to w pierwszej kolejności musisz zdobyć klientów. Wbrew pozorom nie jest to wcale trudne, wystarczy zajrzeć na odpowiednie platformy i strony internetowe. Najpierw zajrzyj na Facebooka i dołącz do grup dla copywriterów. Codziennie wstawiane są tam zlecenia, nie tylko dla profesjonalistów. Następnie zarejestruj się na platformach zrzeszających zleceniodawców i copywriterów, tam znajdziesz naprawdę wielu klientów, gotowych dać Ci szansę, a co za tym idzie pierwszy zarobek. Na początku warto spróbować sił na takich platformach, jak GoodContent.
Jaka forma prawna dla freelance copywriting?
Jedną z ostatnich kwestii, którą muszę tu poruszyć to ta dotycząca rozliczeń. Jak w świetle prawa funkcjonuje copywriter? Możliwości jest wiele. Po pierwsze, jeżeli planujesz wyłącznie dorabiać sobie, jako freelance copywriter to możesz działać w ramach działalności nieewidencjonowanej – bez zakładania firmy. Musisz jednak pamiętać, że tego typu działalność dopuszcza maksymalnie przychód w wysokości połowy minimalnej pensji.
Drugą opcją jest oczywiście założenie firmy. Prowadząc własną działalność gospodarczą, będziesz mógł spokojnie obsługiwać dowolną ilość zleceń, ale za to będziesz zmuszony do odprowadzania składek i prowadzenia księgowości.
Trzecią opcją jest praca w oparciu o umowę. Po prostu nawiązujesz współpracę z jakąś firmę i rozliczacie się na podstawie umowy o pracę/zlecenie czy dzieło.
Freelance copywriting plusy i minusy – podsumowanie
Na sam koniec podsumowanie plusów i minusów pracy, jako freelance copywriter.
Plusy
- Elastyczne godziny pracy.
- Możliwość pracy w dowolnym miejscu.
- Ilość pracy dostosowana do wydajności.
- Możliwość dużego zarobku, bez pracy na etacie.
- Ciągły rozwój i poszerzanie wiedzy podczas researchu do tekstów.
Minusy:
- Sam musisz pozyskać klientów
- Płaca zależy od ilości wykonanych zleceń, jeżeli miesiąc okaże się słaby i nie znajdziesz wielu zleceń, to zarobisz mniej.
- Praca z domu wymaga mocnego samozaparcia i samodyscypliny, bez niej nie będziesz w stanie skupić się na pracy, lub będziesz ją ciągle przekładać, a zlecenia muszą być wykonywane terminowo.
- Praca copywritera wymaga kontaktu z klientami, a Ci mogą być różni np. odsyłając Twój tekst kilkakrotnie z nieuzasadnionym żądaniem poprawek.
Polub też Biznesomanię na FB, żeby nie przegapić kolejnych pomysłów na biznes!
53 komentarze
Oh, nareszcie kolejny pomysł na biznes, ile można czekać autorze 😀
Jak zawsze piękne PNB 😀
Super!
Pozdrawiam Artur 🙂
Dokładnie tak jak jest to opisane, jest masa plusów takiej pracy ale trzeba mieć dyscyplinę na najwyższym poziomie żeby rzetelnie przepracować ten czas
Zgadza się
Czy warto? Moim zdaniem jak najbardziej.
Freelance copywriting w branży eventowej to świetna okazja do kreatywnego działania i budowania zaangażowania wokół wydarzeń. Copywriterzy mogą tworzyć dynamiczne opisy eventów, zaproszenia czy relacje, które przyciągną uwagę uczestników i zwiększą frekwencję. Dzięki elastyczności tej pracy, można dostosować się do różnych tematów i stylów, od formalnych gal po swobodne festiwale. Współpraca z organizatorami eventów pozwala na ciągły rozwój i zdobywanie unikalnych doświadczeń w dynamicznej branży. Jednak kluczowe jest tutaj posiadanie mocnych umiejętności komunikacyjnych i zdolności dostosowywania się do zmieniających się potrzeb klientów.
Przyjemna fucha na dorobienie – mówię to z poziomu osoby która zajmuje się zawodowo tematem 3 lata. Fajnie sobie po pracy popisać tekst czy dwa, jeszcze najlepiej mając możliwość wyboru tematu. Jeśli robi się to codziennie przez kilka miesięcy czy lat to zadanie staje się nużące. Ale jak najbardziej na weekendy jeśli ma się warsztat pisarski jako taki to warto.
Zarobki dla początkujących mniej więcej w granicach 10/15 zł za godzinę. Jak się siedzi w domu i nudzi to warto
Bardzo rzeczowy materiał, może spróbuję
Fantastyczny wpis, robisz świetną robotę
No nie powiem, jest to bardzo dobry zawód, a nawet chociażby jako praca dodatkowa.
Super!
Praca z domu wymaga ogromnego samozaparcia i samodyscypliny 🙂 Wiele osób decydujących sięna tę formę pracy zdaje się o tym zapominać
Wszystko ma swoje wady i zalety, w tym także praca w domu. Tak naprawdę cały czas w niej jesteśmy.
Tak jak autor napisał. Do tego rodzaju zawodu trzeba mieć lekką rękę do pisania. Ciekawe ile taki writer zarabia.
Praca copywritera może stanowić ciekawy sposób na zyskanie dodatkowego źródła dochodów, dla wszystkich którzy lubią pisać. Najłatwiej chyba znaleźć oferty pisania krótkich tekstów pozycjonujących, w moim przypadku najfajniejszą opcją dla copywritera jest przygotowywanie wpisów na blogi, czy artykułów na strony internetowe, dopiero wówczas można się trochę “wyżyć” literacko 😉
Great work did by you. Informative and problem-solving content that users can easily digest can work for all types of blogs. When a user finds something informative on a blog, he/she is more likely to come back from your side.
Custom Writing Services
Dosc fajna opcja pisania w domu, wydaje mi sie ze takie zajęcie jak copywriter musi mieć odpowiednie otoczenie do pisania. W miejscach gdzie jest większa ilość osób może się nie skupić na pisaniu dobrych jakościowo treści. Za dużo rozpraszaczy – jednak to tez zależy od osoby czy potrafi oddzielić prace od domu.
Spamerzy!
Ja kiedyś próbowałem tak pracować. Ciężka praca, aby zarobić sensowny pieniądz. Trzeba naprawdę sporo pisać…
Jestem tego samego zdania.
Czytanie tego bloga to sama przyjemność 🙂 Warto się tu zatrzymać, choćby na chwilę. Pozdrowienia
Warto skończyć kurs na freelancera. Znajomy dostał po nim staż a potem etat w dużej agencji marketingowej w stolicy. Wrócił potem do swojego miasta, bo żona nie chciała przeprowadzać się do Warszawy. Dorabia dalej jako copywriter i jest zadowolony.
Ja jestem w trakcie małego przebranżowienia. Rozważam freelancing, ale mam jeszcze trochę wątpliwości. Głównie chodzi o ciągłość przepływu gotówki…
Od czasu do czasu robię drobne zlecenia freelancowe i uważam, że jeżeli ktoś lubi pisać, to śmiało powinien to robić. To zawsze parę dodatkowych złotych.
Pracując jako freelancer nie można być leniem, należy umiejętnie gospodarować czasem, aby całego dnia nie spędzić nad pracą. Jest to dość trudne zadanie, jednakże są to nawyki, których z czasem możemy się nauczyć. Potrzebne nam jest samozaparcie i samodyscyplina. Aby zarabiać w tym zawodzie na prawdę trzeba się postarać w ciągu godzin pracy, bez obijania się. Dodatkowo jeśli pracujemy w domu zawsze możemy międzyczasie wykonać jakieś drobne czynności domowe np. wstawić pranie, ugotować obiad. Ew. jeśli nie jesteśmy już w stanie wysiedzieć w naszych 4ścianach możemy przenieść się do kawiarni, cukierni, bądź innych przestrzeni przeznaczonych właśnie dla freelancerów – takie miejscówki zyskują na popularności.
Dobry pomysł na dorobienie, ale prawda też, że trzeba mieć dyscyplinę w sobie.
Ten pomysł na biznes popieram od 2006 roku. Jako Copywriter przeszedłem różne ścieżki rozwoju. I dlatego myślę nawet o stworzeniu własnego kursu i ebooka na ten temat 🙂
Jest to dość ciekawy pomysł na siebie. Jednak trzeba być na prawdę dobrze zorganizowaną osobą, mieć takie samozaparcie. Chociaż w sumie jak się zarabia na siebie, dla siebie to tych chęci do pracy jest więcej. A wiadomo, że początki są trudne i wszystkiego trzeba się wyuczyć, więc i tutaj można sobie wypracować dobry plan działania i organizacji pracy.
Jako dorobienie bardziej niż całkowite źródło utrzymania moim zdaniem.
Jak komuś łatwo przychodzi stworzenie ciekawych tekstów i ma trochę czasu, to jak najbardziej opłaca się
Czyżbym znalazła prace idealną dla siebie? Super wpis 😉
Każdy może mieć swoją wymarzoną pracę, wystarczy tylko chcieć 🙂
[…] Więcej o tym pomyśle pisaliśmy tutaj: https://biznesomania.com.pl/57-pomysl-na-biznes-freelance-copywriting […]
Ja akurat zastanawiam się nad nieruchomościami. Czy znacie może jakieś firmy, które zajmują się zarządzaniem nieruchomości? Będę wdzięczny za pomoc w temacie. Pozdrawiam i miłego dnia życzę.
Jeśli ktoś ma możliwości, to jak najbardziej warto.
Copywriting to świetny pomysł na zarabianie pieniędzy. Nie ma szefa, można wybierać te projekty, które nam pasują. Samemu wybieramy ile tekstów dziś napiszemy. Trzeba mieć tylko lekkie pióro, aby teksty wyglądały naturalnie.
Copywriting a zwłaszcza SEO Copywriting to bardzo dobra możliwość dorobienia do własnego domowego budżetu. Praktycznie każda strona internetowa czy to stricte usługowa czy będąca sklepem internetowym potrzebuje non stop nowych treści. Dlatego jeśli copywriter może takie treści dostarczyć, które pomogą właścicielowi witryny to wszystkie strony zyskują. Zwłaszcza, że nie ma potrzeby by copywriter przebywał dokładnie w tym miejscu gdzie właściciel co pozwala na duża swobodę i oszczędność środków z każdej strony. Pozdrawiam.
Niestety problem jest taki, że większość pracujących w branży traktuje copywriting jako sposób na dorobienie po godzinach albo w formie kieszonkowego na studiach. Myślę, że właśnie tutaj jest pies pogrzebany – przynajmniej jeśli chodzi o zaniżone stawki. Osoby, które nie mają warsztatu pisarskiego i doświadczenia w pracy marketingowej muszą jakoś konkurować, a w tym przypadku najłatwiej obniżyć cenę, żeby się wyróżnić.
“Początkujący copywriter najczęściej zaczyna od stawki 8-15 zł za jeden tekst SEO” – hmm, chyba trudno tak jednoznacznie określić. Większość copywriterów teraz rozbija stawki w zależności od tego, co jest do napisania. Dodatkowo, dużo klientów zorientowało się już, że SEO jest ważne i w każdym tekście do internetu musi być optymalizacja, a typowych tekstów pod SEO (precli, itp.) powstaje coraz mniej.
Co do zdobywania klientów, to jeśli ktoś chce zajmować się zawodowo pisaniem tekstów, to odradzałbym platformy ze zleceniami. Tam naprawdę ciężko się przebić ze stawką, która będzie opłacalna dla zleceniobiorcy. Myślę, że dużo lepszym sposobem jest samodzielne szukanie klientów. Dobrym porównaniem jest praca handlowca. On też na co dzień musi poszukiwać klientów i od czasu do czasu jako copywriter też musimy się w taką osobę wcielać.
Aktualnie zapotrzebowanie na copywriterów coraz bardziej wzrasta.
ciekawe
Dzięki 😀
Copywriting jest fajnym zajęciem dla osób które mają łatwość w pisaniu. Jeśli komuś łatwo przychodzi pisanie to w takiej pracy jak najbardziej się odnajdzie. A zapotrzebowanie na takie osoby z każdym rokiem wzrasta.
Dokładnie, tymczasem sama praca jest dość wygodna i dająca dużo wolności
Copywriting jest ciekawy i dosyć łatwo znaleźć w tym zatrudnienie. Powstało dużo różnych stron gdzie łatwo można zdobywać zlecenia. Po pracy można usiąść z kawką w ręce i poświęcić 2-3 godzinki na pisanie i zawsze jakiś grosz wpadnie.
Dokładnie, potrzebna jest jednak umiejętność pisania, znajomość interpunkcji i ortografii, ale jeśli mamy czas na uczenie się, otwarty umysł na przyjmowanie konstruktywnej krytyki to droga otwarta 😀
Pisanie coraz bardziej się rozwija w polskim internecie. Ostatnio zauważyłem tendencje wzrostową ogłoszeń, w których poszukiwany jest copywriter z językiem angielskim. Dla chętnych jest to nisza, którą warto zapełnić. Zarobki na pewno wyższe niż w przypadku pisania po polsku.
Też to zauważyłem, widać że coraz większą wagę przywiązuje się też do jakości contentu.
Praca bardzo fajna i naprawdę przyjemna, ale raczej dla osób z lekkim piórem. Jeśli ktoś nie przepada za pisaniem to raczej nie jest to praca dla niego. Też warto się zastanowić czy potrafimy pracować w domu. Wiele osób ma z tym problemy, ponieważ wszystko je rozprasza. Pieniądze są naprawdę dobre, ale trzeba się naprawdę napracować aby mieć dobre stawki.
Zgadza się, swoją markę trzeba wypracować, ale też dużo zależy gdzie się zakręcisz 😀
Kwestia polega na tym, czy mamy do tego talent. Jeśli nie, będziemy się męczyć.
Zgadza się