Najbardziej przydatne umiejętności miękkie – soft skills
Sukces zawodowy czy biznesowy nie zależy tylko od twardych umiejętności czy specjalistycznej wiedzy, ale także od soft skills. To często właśnie umiejętności miękkie, związane z nastawieniem społecznym jednostki i predyspozycjami psychofizycznymi, decydują o powodzeniu rozmowy kwalifikacyjnej czy ukończeniu projektu na czas. Jakie są najbardziej przydatne umiejętności miękkie w biznesie?
Stres ma być Twoim przyjacielem
Obecnie kluczowa kwestia to umiejętność radzenia sobie ze stresem. Każda praca to w zasadzie codziennie mnóstwo stresujących wyzwań, gdzie czas i jednocześnie dokładność wykonania zadania ma ogromne znaczenie. Tylko ludzie, którzy potrafią poradzić sobie z tykającym zegarkiem, jednocześnie nie obniżając standardu wykonywanych zadań, są w stanie wysoko awansować w firmowej hierarchii.
Mało tego, presja powinna działać na najlepszych w sposób motywujący i tylko dodatkowo zwiększać skupienie oraz przekładać się na jeszcze lepsze wyniki. Pracownicy, którzy w stresowej sytuacji dają z siebie maksimum, są obecnie jednymi z najbardziej pożądanych jednostek na rynku pracy. Dlatego już podczas rozmowy kwalifikacyjnej testuje się kandydatów pod kątem ich radzenia sobie ze stresem.
Nie samemu Rzym zbudowano – współpracuj!
Najlepsze wyniki osiąga się pracując zespołowo przy projektach, dlatego warto szkolić się w kwestii współpracy z innymi. Dostosowywanie swoich umiejętności do umiejętności grupy i jej potrzeb są bardzo ważne. Często osiągniecie spodziewanego efektu jest możliwe tylko wtedy, gdy współpracuje ze sobą grupa specjalistów, nastawiona na wspólny cel i potrafiąca poświęcić swoje ego dla dobra sprawy. Dlatego też umiejętność pracy w zespole jest bardzo ważna dla powodzenia poszczególnych projektów.
W zasadzie w każdej branży kluczowe jest także nastawienie na klienta. Bez względu na to, czy jest się przedstawicielem handlowym czy też prezesem firmy – umiejętność odpowiedniego podejścia do drugiej osoby jest bardzo ważna. Jeden zadowolony klient może przełożyć się na kolejnych dziesięciu, którzy skorzystają z naszych usług czy produktów na podstawie polecenia. Dlatego warto budować długotrwałe relacje z klientami i czasami zacisnąć zęby, aby tylko ta druga strona była zadowolona. Odpowiednie komunikowanie się i umiejętność tworzenia więzi z klientami to bardzo ważny soft skill.
Czas to pieniądz, zarządzaj nim umiejętnie
Od pracownika oczekuje się, że będzie potrafił on sobie samodzielnie zorganizować pracę i tak zarządzać swoimi zadaniami, aby wyrobić się ze wszystkim na czas. Dlatego też umiejętne zarządzanie czasem i odpowiednie hierarchizowanie poszczególnych zadań jak najbardziej zalicza się do grona najbardziej przydatnych umiejętności miękkich. Doba ma tylko 24 godziny i to, jak się ją rozplanuje, ma ogromny wpływ na powodzenie projektu. Coraz więcej szefów daje swoim najlepszym pracownikom możliwość wyboru godzin pracy – w ten sposób pokazują zaufanie, ale jednocześnie mają pewność, że ci najlepsi tak ułożą sobie dzień, aby zdążyć z wykonaniem każdego zadania.
Co ważne – umiejętności miękkie to nigdy nie jest zamknięta lista. Nie jest tak, że nie da się wytrenować i wyćwiczyć pewnych nawyków, czy też zmienić swojego podejścia do poszczególnych kwestii. Choć rozwój poszczególnych soft skills wiąże się z ciężką i regularną pracą, to jest to wszystko do zrobienia! Wystarczą tylko chęci i mocne postanowienie „poprawy” 🙂
2 komentarze
Na szczęście mam już wyuczone planowanie wszystkiego i pakowanie się (co też jest przydatną umiejętnością!). Planuję wiele rzeczy w wyprzedzeniem. Kreatywność – to posiada moja żona, więc razem tworzymy naprawdę zgrany duet 🙂
Moim zdaniem tak czy owak zdecydowanie warto przemyśleć inwestowanie w forex lub ogólnie w jakiś sposób w kryptowaluty. Raczej ciężko przejść obok nic w tym momencie obojętnie. Zobaczcie sobie na przykład tutaj https://kantorbitcoin.pl Mamy dołek, więc może to być dobra okazja do wejścia w rynek 🙂